gemeente Leidschendam-Voorburg

Senior adviseur ruimtelijke plannen

gemeente Leidschendam-Voorburg

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 750 collega’s aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Afdeling
De afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (RO) kent ongeveer 65 enthousiaste medewerkers verdeeld over 3 teams: Locatieontwikkeling, Ruimtelijke Kwaliteit en Ruimtelijke Ontwikkeling. De afdeling is verantwoordelijk voor het realiseren en faciliteren van ruimtelijke opgaven en draagt bij aan een duurzame leefomgeving. Medewerkers maken beleid, leveren inbreng in visies, programma’s en projecten, werken samen in de regio en adviseren het bestuur. De teams doen dit integraal, samen met de raad en het college, burgers, bedrijven, plaatselijke en regionale partners.

Het team Locatieontwikkeling bestaat uit circa 25 professionals op de vakgebieden omgevings- & privaatrecht, ruimtelijke ordening, planeconomie en geo-informatie. Het team initieert, begeleidt en faciliteert ruimtelijke ontwikkelingen met als doel een goed leefklimaat voor haar inwoners te realiseren en ruimte te bieden voor ondernemers. Dit doen we onder andere door middel van ontwikkelvisies, ruimtelijke kaders, contractvorming, planologische procedures en integrale strategische advisering van bestuur en management. Hierbij kunnen medewerkers zowel vakinhoudelijk als procesmatig ingezet worden. Verder levert het team een actieve bijdrage aan het programma Omgevingswet.

Voor het begeleiden van een concrete complexe ruimtelijke opgave zijn we voor dit team op zoek naar een senior-juridisch adviseur ruimtelijke plannen.

Opdracht
Aanleiding
De gemeente wil een complexe ruimtelijke opgave faciliteren, die beoogd is op een gevoelige locatie in het buitengebied. De ontwikkeling is complex vanwege de omvang, de ingewikkelde inpassing en de aard van de locatie zelf, maar ook in relatie tot gemeentelijk en provinciaal beleid en knelpunten als stikstofdepositie. Bovendien is om meerdere redenen sprake van een aanzienlijke tijdsdruk. Binnen de huidige formatie van het team Locatieontwikkeling is onvoldoende passende capaciteit voorhanden om deze opgave te begeleiden.

Werkzaamheden

  • Je fungeert als casemanager voor deze opgave en bent in die rol zowel intern als extern aanspreekpunt;
  • Je adviseert over de publiekrechtelijke aspecten van de voor deze opgave op te stellen overeenkomsten, zoals een intentie- of anterieure overeenkomst;
  • Je begeleidt de totstandkoming van de voor de opgave benodigde ruimtelijke randvoorwaarden en adviseert over de juridische aspecten daarvan;
  • Je bereidt de participatie met betrokkenen/de omgeving voor en adviseert over het niveau en de vorm van participatie;
  • Je begeleidt de voorbereiding van een concept BOPA-aanvraag voor de opgave, adviseert over de juridische aspecten daarvan en bereidt principe-besluitvorming door college en raad over het verlenen van medewerking aan de opgave voor en zorgt voor het voorleggen van de concept BOPA-aanvraag aan GS;
  • Je begeleidt het opstellen en beoordelen van een GoFlo en de uitvoering van de daarvoor benodigde onderzoeken, zodat een goede toets aan de hand van het ETFAL-criterium kan plaatsvinden;
  • Je begeleidt het opstellen, indienen en beoordelen van een definitieve BOPA-aanvraag en schrijft de voor besluitvorming hierover benodigde college- en raadsvoorstellen;
  • Waar nodig vertegenwoordig je het college en/of de raad in juridische procedures voor deze opgave.

Resultaatafspraken
In het kader van de te realiseren ruimtelijke opgave:

  • onderhoudt en versterk je de relaties met externe partners, zoals de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de Omgevingsdienst Haaglanden en de Veiligheidsregio Haaglanden;
  • draag je er (mede) zorg voor dat er binnen zes weken in de vorm van een intentieovereenkomst afspraken zijn gemaakt over het onderzoeken van de haalbaarheid van de ruimtelijke opgave;
  • draag je er (mede) zorg voor dat er binnen zes weken na het einde van de intentiefase in de vorm van een anterieure overeenkomst afspraken zijn gemaakt over de concept- en formele BOPA-aanvraag;
  • rapporteer je periodiek aan de bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgever over de voortgang van de ruimtelijke opgave en de resultaten van de afgesproken doelen;
  • ben je verantwoordelijk voor het vastleggen en archiveren van alle informatie die noodzakelijk is voor verdere afhandeling en eventuele overdracht van de ruimtelijke opgave.

Wat verwachten we?
Als energieke en betrokken adviseur ruimtelijke plannen beschik je over alle benodigde kennis over en ervaring met omgevings- en bestemmingsplannen, de Omgevingswet en het begeleiden van ruimtelijke procedures in het bijzonder. Je pakt proactief een sturende of coördinerende rol in de werkzaamheden en bent een stevige sparringpartner voor zowel collega’s en bestuurders als voor externe partijen zoals de initiatiefnemer van deze opgave. Je hebt goede communicatievaardigheden, voelt de maatschappelijke en bestuurlijke dynamiek feilloos aan en weet kort en bondig je adviezen over de opgave te formuleren. Je kunt goed in teamverband functioneren, weet om te gaan met tijdsdruk en hakt indien nodig knopen snel en beslist door.

Wat kan jij verwachten?
Je gaat aan de slag in het team Locatieontwikkeling, in de vakgroep ruimtelijke plannen. De werkzaamheden van deze vakgroep zijn vanaf 2023 ondergebracht in drie sub teams; omgevingsplan, advisering ruimtelijke projecten en initiatieven en het versterkingsteam bouwplannen. Jij komt voor deze opgave te werken in het team advisering ruimtelijke projecten en initiatieven en neemt een volwaardige adviesrol in op het (ruimtelijk-juridische) aspect van de betreffende opgave. In de organisatie is goede kennis en ervaring aanwezig om ook als dat nodig is even te kunnen sparren.

Praktisch
Het betreft een tijdelijke opdracht die in elk geval loopt tot en met 31 maart 2026, maar met de mogelijkheid van verlenging tot en met het moment van besluitvorming over het al of niet verlenen

Competenties

  • Resultaatgericht:

Je bent actief gericht op het behalen van resultaten en doelstellingen en bereid al dan niet zelfstandig in te grijpen bij het niet behalen van de resultaten.

  • Creativiteit:

Je bent in staat om met verschillende mogelijkheden te komen voor het oplossen van problemen en weet geheel nieuwe werkwijze te bedenken ter vervanging van bestaande methoden en technieken.

  • Omgevingsbewustzijn:

Je bent je bewust van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en speelt in op deze ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkgebied.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Maximaal uurtarief €127,25

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma - vrij

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau op het gebied van het ruimtelijk domein
  • 5. Een maximum uurtarief van €127,25 exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten (inclusief Flextender fee);
  • 6. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop (geen iPad); de werkplekken van de gemeente Leidschendam-Voorburg zijn voorzien van USB-C (Thunderbolt) docking beeldschermen.
  • 2. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het coördineren en begeleiden van planologisch juridische procedures;
  • 3. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de actuele wetgeving en beleid op het gebied van omgevingsrecht en actuele ruimtelijke thema’s zoals stikstof;
  • 4. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de ontwikkeling en uitbreiding van bedrijfslocaties;

De Wensen

  • 8. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager/projectleider binnen het ruimtelijk domein;
  • 7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in het begeleiden van juridisch-planologische procedures voor bedrijfsvestigingen/bedrijventerreinen;
  • 11. Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau op het gebied van ruimtelijke ordening;
  • 12. Minimaal 1 a 2 keer per week beschikbaar zijn om op ons kantoor aan het Raadhuisplein in Leidschendam-Voorburg aanwezig te zijn.
  • 9. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het werken binnen het ruimtelijk domein en het omgaan met de belangen van diverse stakeholders, zoals met name grondeigenaren, bedrijven en gemeenten;
  • 10. Aantoonbare werkervaring met participatietrajecten binnen het ruimtelijk domein in de afgelopen 5 jaar (duidelijk weergeven in het cv middels een toelichting/voorbeeld);

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
31 oktober 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox