Waternet

Secretaris - directeur

Waternet

  • max €175 per uur

  • Noord-Holland

  • 36 uur per week

  • Directie
  • 04 december 2023

  • 01 juni 2024

De opdracht­omschrijving

Samen werken we aan bescherming tegen water, schoon water en voldoende water
Waterschap Amstel, Gooi en Vecht staat midden in de samenleving en is een waterschap in ontwikkeling. Ons werk gaat over waterbeheer. We beschermen onze omgeving tegen water en werken aan schoon en voldoende water voor iedereen. Ons waterbeheergebied is veelzijdig. Ruimte is schaars en de verstedelijking is hoog. In ons gebied leven ruim 1,3 miljoen mensen. We zijn onderdeel van een complexe en uitdagende delta en worden geconfronteerd met grote water- en klimaatuitdagingen. De bodem daalt, de zeespiegel stijgt. Het regent steeds heviger, er zijn langere periode van extreme droogte. Die veranderingen stellen andere eisen aan de manier waarop wij werken. De tijd van nu vraagt dat we slim samenwerken met onze omgeving aan de opgaven waar we voor gesteld staan. Samen met medeoverheden, bedrijven, agrariërs, natuurorganisaties en andere maatschappelijke organisaties houden we onze omgeving veilig, gezond en leefbaar.

Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht werkt als regionale waterautoriteit samen met gebiedspartners aan deze inhoudelijke uitdagingen nu en in de toekomst.

Uitdagingen voor onze interim secretaris-directeur:

  1. De maatschappelijke uitdagingen op het gebied van onze

    taken waterveiligheid, voldoende water en schoonwater nemen toe. Klimaatverandering, digitalisering en andere maatschappelijke ontwikkelingen vragen ons waterschap om een herkenbare rol in de maatschappij. De secretaris-directeurstuurt op ‘het huis op orde’ vanuit de rol als directeur om de waterschapstaken uit te voeren.

  2. De ambtelijke organisatie wordt herijkt. Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en gemeente Amsterdam zijn de bestuurlijk opdrachtgevers van stichting Waternet. Waternet voert namens het waterschap en de gemeente de watertaken in de watercyclus uit. De herijking vraagt nu in een belangrijke fase koers, belangenbehartiging en samenwerking. In de sturing op eigen taken en op samenwerking in de watercyclus. De secretaris-directeur vormt namens AGV een belangrijke verbinding op directeursniveau in de gesprekken met Amsterdam over de samenwerking.

  3. Het waterschapsbestuur politiseert. In het huidige bestuursakkoord ‘Waterkracht’ (2023-2027) staat opgenomen dat het waterschapsbestuur wil inzetten op versterking van het democratisch functioneren van het waterschap: ‘Wij willen hetdemocratisch functioneren van ons waterschap versterken. De ondersteuning van algemeen bestuur, dagelijks bestuur en 

    Dijkgraaf willen we daarom verder professionaliseren. We werken met voorrang aan het stevig neerzetten van de eigen identiteit van ons waterschap.’

    Per 8 december vertrekt de huidige secretaris-directeur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht en wordt er gezocht naar een passende vervanging. De interim secretaris-directeur (SD) staat het algemeen bestuur (AB), het dagelijks bestuur (DB) en de dijkgraaf als eerste adviseur terzijde bij de uitoefening van hun taak. Zij/ hij is aanwezig in de vergaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. De SD tekent de uitgaande stukken mee van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.

    Deze werkzaamheden vragen op korte termijn inzet van een tijdelijk secretaris-directeur. Komende periode wordt de werving van een permanente secretaris-directeur voorbereid vanuit het algemeen bestuur, streven is dat deze per mei kan beginnen.

     

     

      beschrijving behoefte; 

     

    Drie prioriteiten in de interim opdracht:

    1. Het huis op orde. Binnen de organisatie wordt aan diverse verbeteringen gewerkt. In de rol als directeur geeft de interim SD sturing namens het waterschap.

    2. Tijdens de interim periode vindt gezamenlijk verdiepend onderzoek plaats met gemeente Amsterdam over de herijking van de organisatie. De interim SD behartigt de belangen van het waterschap AGV tijdens dit onderzoek, zoals door het AB in kaders meegegeven, in deze samenwerking op directieniveau met Gemeente Amsterdam en Waternet.

    3. Ook wordt de interim SD gevraagd in te zetten op de bovengenoemde ambitie om de advisering en ondersteuning van het waterschapsbestuur verder te professionaliseren. Met een toenemende politisering en dualistisch werken vanuit het waterschapsbestuur borgt de SD het bestuurlijk proces en bijbehorende advisering en ondersteuning.

    Algemene werkzaamheden secretaris-directeur

    De interim secretaris-directeur (SD) staat het algemeen bestuur (AB), het dagelijks bestuur (DB) en de Dijkgraaf als eerste adviseur terzijde bij de uitoefening van hun taak. Zij/ hij is aanwezig in de vergaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. De SD tekent de uitgaande stukken mee van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.

    De SD borgt en bewaakt zorgvuldige besluitvorming van het bestuur. Draagt zorg voor kwaliteit van bestuurlijke stukken en ziet toe op de bestuurlijke planning. Verantwoordelijkheid voor een heldere communicatie en ondersteuning richting AB, DB en Dijkgraaf.

    De secretaris-directeur initieert en coördineert samen met de dijkgraaf het proces van bestuurlijke ontwikkeling en versterkt daartoe de synergie tussen AB, DB en ambtelijke organisatie.

    De secretaris-directeur stelt in overleg met de dijkgraaf en de bestuursondersteuner DB en griffier de agenda voor de vergadering van het DB en AB op. De secretaris-directeur bewaakt de integriteit van het bestuur en spreekt zo nodig bestuursleden hierop aan.

    De secretaris-directeur is tevens lid van de directie van Waternet en fungeert daarmee als directe sparringpartner van de Algemeen Directeur van Waternet. In deze rol heeft de secretaris-directeur de volgende taken:

    • Verantwoordelijkheid voor de aansturing van de afdeling Bestuursdienst AGV, die het bestuur van Waterschap AGV, adviseert en ondersteunt.

    • Toezien op de vertaling van de bestuurlijke ambities in doelen en opdrachten voor de ambtelijke organisatie en de verantwoording hierover aan het bestuur.

    • Focus op de bestuurlijke sensitiviteit van de organisatie en zorgvuldigheid van de beleidsvoorbereiding.

    • De verantwoordelijkheid voor de crisisorganisatie van Waternet.

    • Deelname aan de vergaderingen van het stichtingsbestuur van Waternet en bereidt deze ook samen met de dijkgraaf voor in afstemming met het DB.

    • Daarnaast heeft de secretaris-directeur de bevoegdheid (statutair geregeld) om, naast het advies van Waternet, een eigen advies uit te brengen aan het dagelijks bestuur van Waterschap AGV in het geval de secretaris-directeur van mening is dat het directie advies onvoldoende het belang van het waterschap in ogenschouw heeft genomen.

      De secretaris-directeur vertegenwoordigt het waterschap in diverse externe gremia, waaronder het directeuren overleg veiligheidsregio’s Amstelland, Gooi en Vechtstreek en Utrecht. De interim SD vertegenwoordigt AGV ook in de kring van secretaris-directeuren van de waterschappen. De interim SD vertegenwoordigt het waterschap op andere dossiers alleen extern indien dat vanuit besluitvorming of belangenbehartiging noodzakelijk is gedurende de interim periode.

      De interim SD dient te beschikken over de volgende competenties:

    • Stevige persoonlijkheid. Tegenspel kunnen bieden, assertief zijn en onderhandelingsvaardig. Op een onafhankelijke wijze oordeel kunnen vormen over complexe dossiers en hierover adviseren.

    • Vanwege de huidige constructie met Waternet heeft de secretaris-directeur beperkt hiërarchische verantwoordelijkheid voor de ambtelijke organisatie. Dit vraagt om persoonlijk leiderschap en het vermogen om vanuit zelfbewustzijn over eigen positie te inspireren en te overtuigen.

      • Vanuit visie strategische ontwikkelingen, keuzes en besluiten kunnen nemen

      • Diplomatiek, beschikt over bestuurlijke sensitiviteit en gevoel voor politieke en bestuurlijke verhoudingen. Souplesse tonen in een complex politiek bestuurlijk krachtenveld.

      • Kunnen schakelen op verschillende niveaus

      • Sociaalvaardig, verbinder, teamspeler en netwerker

      • Stimulerend: neemt mensen mee, is creatief in keuze van

        werkvormen en creëert draagvlak voor overtuigingen,

        oplossingen en beslissingen.

      • Resultaatgerichte en dienend persoonlijkheid.

      • Koers, balans en perspectief aan medewerkers bieden in een

        veranderende organisatie.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Verklaart u deze offerte volledig naar waarheid te hebben ingevuld?
  • Alle in het DAS ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, het uittreksel van de KvK en de verzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. Voor meer informatie zie Hoofdstuk 3.4 van de Leidraad. Leverancier bevestigt dat deze gegevens up-to-date zijn op het moment van indienen van de offerte voor deze uitvraag. Let wel: Indien één van de genoemde documenten is verlopen, dient u zich terug te trekken uit DAS Externe Inzet Waternet (T49634)  en daar opnieuw de up-to-date documenten in te dienen. Na goedkeuring van deze documenten kunt u weer in aanmerking komen voor eventuele nadere uitvragen. Kunt u nogmaals bevestigen dat alle gegevens en documenten up-to-date zijn op het moment van indienen van de offerte voor deze uitvraag?
  • Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan uitgenodigd worden voor een gesprek. Het gespreksmoment en setting is beschreven in het formulier Waternet uitvraag DAS. De kandidaat dient beschikbaar te zijn voor het interview. Gaat u hiermee akkoord?
  • De kandidaat van de inschrijver moet voldoen aan en akkoord zijn met alle eisen beschreven in het formulier Waternet uitvraag DAS, deel 3a. Zie hiervoor de ter beschikking gestelde documenten van deze uitvraag. Kunt u bevestigen dat de kandidaat voldoet aan alle gestelde eisen en de antwoorden op de gestelde vragen hierover in de Nota van Inlichtingen?
  • Minimaal 10 jaren ervaring als secretaris-directeur bij een waterschap, gemeentesecretaris van minimaal een 50.000 + gemeente, of eindverantwoordelijke directeur bij een complexe politiek-bestuurlijke overheidsorganisatie. Minimaal 10 jaar ervaring met het borgen van de kwaliteit en advisering over beleidsstukken • Beschikt over een afgeronde universitaire opleiding • Minimaal 5 jaar ervaring met sturing op verandertrajecten (structuur en cultuur) bij overheidsorganisaties • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift Minimaal 5 jaar ervaring met het vertalen van bestuurlijke initiatieven naar strategisch tactisch niveau voor de organisatie.

De Wensen

  • Kandidaat van de Inschrijver voldoet aan wens 1 zoals beschreven in het formulier “Waternet Uitvraag DAS" bij kwaliteiten. Kennis en ervaring met samenwerking tussen decentrale overheden en bestuurlijke opdrachtgevers in de afgelopen 7 jaar   - 5 jaar of meer - 3 tot 5 jaar - 1 t/m 2 jaar - 0 tot 1 jaar
  • Kandidaat van de Inschrijver voldoet aan wens 2 zoals beschreven in het formulier “Waternet Uitvraag DAS" bij kwaliteiten. Kennis en ervaring met het borgen van het democratisch functioneren van decentrale overheden
  • Kandidaat van de Inschrijver voldoet aan wens 3 zoals beschreven in het formulier “Waternet Uitvraag DAS" bij kwaliteiten. Kennis en ervaring of affiniteit met de watersector op directieniveau
  • Kandidaat van de Inschrijver voldoet aan wens 4 zoals beschreven in het formulier “Waternet Uitvraag DAS" bij kwaliteiten. Ervaring met belangenbehartiging en onderhandelingen tussen overheden
  • Kennis en ervaring met samenwerking tussen decentrale overheden en bestuurlijke opdrachtgevers in de afgelopen 7 jaar (25 punten) o 0tot1jaar o 1t/m2jaar o 3tot5jaar o 5 jaar of meer Kennis en ervaring met het borgen van het democratisch functioneren van decentrale overheden (25 punten) Kennis en ervaring of affiniteit met de watersector op directieniveau (25 punten) Ervaring met belangenbehartiging en onderhandelingen tussen overheden (25 punten )

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox