Gemeente Westerveld

Raadsadviseur / plaatsvervangend griffier

Gemeente Westerveld

De opdracht­omschrijving

Raadsadviseur
28-32 uur per week voor 1 jaar per 15 augustus 2024

De griffie is het ambtelijk team dat de gemeenteraad ondersteunt en adviseert. In Westerveld bestaat de griffie uit 4 medewerkers: de griffier, twee raadsadviseurs, een griffiemedewerker. Daarnaast is er tijdelijk een extra medewerker aangetrokken om de raad te ondersteunen bij de uitvoering van de Agenda van de Raad en publieksactiviteiten. De raad in Westerveld bestaat uit 17 raadsleden en 10 burgerleden. Kern van het griffie-werk is de raad zo goed mogelijk te faciliteren om besluiten te kunnen nemen en grip op de eigen agenda te kunnen hebben. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat de informatievoorziening goed op orde is.

Wat ga je doen

  • De raadsadviseur is ‘commissiegriffier’ van de voorbereidende Politieke Ronde en dialoogavonden, verzorgt de procesmatige en procedurele ondersteuning van vergaderingen. Daarbij hoort ook het ondersteunen van de voorzitter en het maken van een besluitenlijst;
  • De raadsadviseur adviseert over agendering en behandeling van voorstellen en andere onderwerpen en zoekt hierover afstemming met de ambtelijke organisatie, raadsleden, inwoners en organisaties. Dit resulteert onder meer in bespreekvoorstellen voor Politieke Ronde en dialoogavonden;
  • De raadsadviseur coördineert de voortgang en eventuele werkgroep op onderwerpen die de raad in zijn eigen Agenda van de Raad heeft gemarkeerd als dossiers waar de raad als collectief stappen in wil zetten.
  • De raadsadviseur levert als adviseur, vanuit de wettelijke context, advies en bijstand aan raadsleden en burgerleden. Daarbij adviseert hij/zij gevraagd en ongevraagd over de inzet van politiek-bestuurlijke instrumenten en geeft raadsleden feedback;
  • De raadsadviseur draagt mede zorg voor het coördineren en opstellen van agenda’s voor vergaderingen van de raad en andere raadsactiviteiten. Ook kunnen communicatie van en over de raad en de organisatie van thema-bijeenkomsten, werkbezoeken en trainingen tot het takenpakket horen.
  • De raadsadviseur adviseert over de afdoening van ingekomen post;
  • De raadsadviseur is samen met de griffier aanspreekpunt voor inwoners en organisaties die op enigerlei wijze contact met de raad willen; 
  • De raadsadviseur denkt mee met en adviseert ambtenaren over de wijze waarop onderwerpen naar de raad kunnen worden gebracht en bij de voorbereiding van

raadsvoorstellen. Daarbij worden de belangen van de raad, op procesniveau, behartigd en wordt zorg gedragen dat procesafspraken een plek krijgen in de Lange Termijn Agenda.

Wat verwachten wij van jou?

  • Je bent een aardig, toegankelijk, behulpzaam en nieuwsgierig mens, breed inzetbaar en kunt goed plannen en organiseren;
  • Je hebt een goed gevoel voor de politiek bestuurlijke context, bent diplomatiek, neutraal en onafhankelijk en weet op deze wijze raadsleden te ondersteunen en de belangen van de raad als geheel te behartigen;
  • Je werkt zorgvuldig en hebt een goed gevoel voor wat de raad nodig heeft om zijn werk te kunnen doen;
  • Je hebt bij voorkeur ervaring met werken binnen een gemeente. Kennis en ervaring van processen in het ruimtelijk domein is een pré.
  • Goede schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden, goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
  • Minimaal HBO-niveau;
  • Met enige regelmaat op een dinsdagavond en soms een andere avond werken (2 tot 3 avonden per maand). Overige werktijden in overleg waarbij af en toe enkele uren thuis werken tot de mogelijkheden behoort.

De Eisen

  • Kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring als (commissie) griffier/ raadsadviseur. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Kandidaat is bereidt om met enige regelmaat op een dinsdagavond en soms een andere avond te werken (2 tot 3 avonden per maand).
  • Indien van toepassing: Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie bij de gemeente. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detacheringsbasis ( = met loonuitbetaling) laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan. Indien blijkt dat dit criterium niet naar waarheid is ingevuld wordt de opdracht per direct beëindigd.

De Wensen

  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan samen met kennis vertrouwen en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - Plannen en organiseren - Politieke sensitiviteit - Flexibel - Professioneel - Onafhankelijk - Communicatief vaardig
  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding op het gebied van Bestuurskunde, Politicologie of Rechten.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als (commissie) griffier. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Kandidaat heeft op cv aantoonbare werkervaring binnen een gemeente.
  • Kandidaat heeft op cv aantoonbare ervaring met iBabs.
  • De gesprekken vinden plaats op 27 juni (middag). Hier graag rekening mee houden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox