Gemeente Amsterdam
max ā¬120 per uur
Noord-Holland
36 uur per week
01 april 2021
31 maart 2022
Functieomschrijving
Projectmanager Informatievoorziening Versterkingsopgave Tunnel Beheer Organisatie
Werkzaamheden
Aanleiding tot het programma Versterkingsopgave
Wegtunnels zijn belangrijke en complexe schakels in het stedelijk hoofdwegenet en daarmee cruciaal voor de bereikbaarheid van Amsterdam. De beschikbaarheid van de tunnels garanderen is een verantwoordelijkheid van V&OR. De organisatie die hiervoor zorgdraagt, de Tunnelbeheerorganisatie (TBO), dieen daarbij functioneel wordt aangestuurd door de Tunnelbeheerder, de Tunnelbeheerorganisatie (TBO) heeft veel onder handen.
Naast de dagelijkse werkzaamheden staan er ook nog een aantal (grote) ontwikkelingen op de planning. Keuze in ambitieniveau en de wijze waarop dat te bereiken, zijn belangrijk voor de TBO en V&OR als geheel. Daarnaast ligt er een belangrijke relatie met Stedelijk Beheer waar assetmanagement in de volle breedte wordt doorontwikkeld en het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam (AWA) dat is ondergebracht bij Metro en Tram (MeT).
Met het overdragen van een aantal tunnelprojecten naar MeT is er niet alleen een nieuwe organisatorische situatie ontstaan, maar zijn ook de ambities verruimd. Onderdeel van het programma AWA is namelijk het ontwikkelen van toekomstbestendige tunnels die bijvoorbeeld beter voldoen aan nieuwe eisen en waar mogelijk een nog hogere beschikbaarheid kennen dan vandaag de dag al het geval is.
Bij het Tunnelbeheer van Amsterdam heeft men hier adequaat op geanticipeerd en de afgelopen jaren een aantal onderzoeken laten uitvoeren om te komen tot gedegen adviezen. De conclusie is dat er actie gevraagd wordt om te professionaliseren.
In de afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van tunnelbeheer. Er is onder andere een nieuwe tunnel geopend (de Spaarndammertunnel), er zijn renovatieprojecten gestart, er heeft (deels) een verschuiving plaatsgevonden in het opdrachtgeverschap en het ingenieurswerk van tunnelprojecten naar Metro en Tram (MeT) en de tunnelbeheerorganisatie is versterkt in capaciteit en kwaliteit.
Een andere belangrijke ontwikkeling is daarnaast het onderzoeksrapport van de commissie Cloo, waarin onder andere aanbevelingen zijn gedaan ten aanzien van het (versterken van) het tunnelbeheer. Eén van de aanbevelingen richtte zich op samenwerking met andere tunnelbeheerorganisaties. Dit heeft de verkenning naar samenwerkingsmogelijkheden gestimuleerd.
Het goed beheren van complexe systemen zoals tunnels vraagt om specifieke expertise(s) en ervaring en goed, zelfs uitmuntend assetmanagement! Verbeterslagen moeten waar mogelijk passen in de bredere assetmanagementopgave van de gemeente Amsterdam. Deze opgave vraagt continu aandacht van de tunnelbeheerder en de bijbehorende tunnelbeheerorganisatie. Om deze reden heeft de tunnelbeheerder aan TwynstraGudde verzocht om, mede naar aanleiding van de ontwikkelingen in de afgelopen vier jaar, (opnieuw) een advies uit te brengen over de versterking van de tunnelbeheerorganisatie.
Op basis van deze onderzoeken, en de doelstellingen komende vanuit de hiervoor beschreven ontwikkelingen met elk hun eigen ambitie, is medio december 2019 door het MT (van V&OR) besloten om:
Vanuit het MT is het uitgangspunt meegegeven dat hHet realiseren van deze drie opgaven zijn vertaald naar een aantal doelstellingen in deze versterkingsopgave:
Als Project Manager Informatievoorziening (PM-IV) is het aan jou de taak om de eerste doelstelling tot een succesvolle implementatie te leiden. De PM-IV geeft invulling aan het Werkpakket 'Informatievoorziening op orde' en het succesvol implementeren hiervan binnen de gestelde budgetten en time frames is het doel. De basis voor dit werkpakket wordt gevormd door het PvA 'Informatievoorziening op orde' wat opgesteld is binnen de kaders van het Programma Versterkingsopgave. Een belangrijk uitgangspunt is de ontwikkeling vanuit de basis van de informatiebehoefte en het werkproces.
Het begin, de 'IST', is omschreven. De 'SOLL', de gewenste situatie, moet nog omschreven worden. Duidelijk is wel, dat er meerdere (digitale) systemen gekozen en ingericht moeten gaan worden.
Het programma AWA is op volle toeren bezig met de renovatie van de Piet Hein tunnel, die medio 2022 opgeleverd wordt. Voor deze oplevering moet het (digitale) informatielandschap ingericht zijn om deze tunnel weer in beheer te kunnen nemen; er zit dus tijdsdruk op deze opgave.
De asset tunnels valt binnen Stedelijk Beheer (onderdeel Verkeer & Openbare Ruimte), als 1 van de assets van onze openbare ruimte in de stad Amsterdam. Stedelijk Beheer is als afdeling het programma 'doorontwikkeling asset management' gestart. Belangrijk is, dat de asset Tunnels aangehaakt blijft bij deze ontwikkeling en dus is de samenwerking en communicatie met het programma doorontwikkeling asset management key.
De PM-IV die wij voor ogen hebben is een PM-er die niet 'op afstand aanstuurt' maar meedenkt en vooral ook meewerkt. De PM-IV kan organiseren en waar nodig delegeren. De PM-IV stemt daarbij af met en rapporteert aan de Programmamanager Versterkingsopgave.
Jouw rol en verantwoordelijkhedenwerkzaamheden
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/
De opdrachtgever(s)
Verkeer en Openbare Ruimte (V&OR) staat voor de bereikbaarheid, de veiligheid, de inrichting en de kwaliteit van de openbare ruimte van Amsterdam. De 5 Amsterdamse tunnels zijn (naast bruggen, kademuren, wegen, verkeerslichten, groen, etc.) hiervoor een belangrijke schakel. Tunnelbeheer gaat over het borgen van een veilige en vlotte doorstroming van deze schakel in het netwerk van de stad.
De missie van de Tunnel Beheer Organisatie (TBO) is daarom:
Weggebruikers kunnen vrijwel altijd vlot en veilig de tunnels door. De tunnels worden continu bewaakt en bediend vanuit de Verkeerscentrale. Veiligheidszorg maakt integraal onderdeel uit van alle processen. Instandhouding geschiedt op een duurzame en toekomst vaste wijze, bezien vanuit lifecycle perspectief. Prestaties, kosten en risico's zijn inzichtelijk en met elkaar in evenwicht.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox