gemeente Utrecht

Projectmanager Circulaire logistieke bouwhubs

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving


Periode:           Van half april tot 1 november 2021. Met optie tot verlenging van maximaal 16 X 1 maand
Belasting:         10 uur per week gemiddeld
Tarief:              Maximaal 100 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW

Spoed:

Op basis van de extra financiële middelen die beschikbaar zijn gekomen voor de periode 2021/2023 is het nodig om op dit terrein een ‘vliegende start’ te maken. Onder andere doordat er zich op dit moment een momentum voordoet, waarbij marktpartijen volop initiatieven nemen ten aanzien van  hubontwikkelingen. Vooral in Lage Weide is het van belang dat de gemeente samen met het bedrijfsleven ontwikkelingen op dat gebied verder in gang zet. Vooral ook gezien het grote aantal gebiedsontwikkelingen en bouwprojecten in de stad Utrecht. Vandaar dat er op korte termijn specifieke expertise wordt ingehuurd om dat te organiseren. 

Korte beschrijving speelveld
De stad Utrecht groeit hard, wil dat faciliteren maar wel op basis van Gezond stedelijk leven voor iedereen. Tot 2040 wil Utrecht nog zo’n 60.000 nieuwe woningen realiseren in de bestaande stad. Utrecht wil daarbij in 2050 een volledig circulaire stad zijn. Daarvoor heeft de gemeenteraad op 5 november, als eerste stap naar het ‘basiskamp’ in 2023, het Actieprogramma Utrecht Circulair 2020-2023 vastgesteld. Circulair bouwen, onder andere van die vele nieuwe woningen, vormt daarin één van de vijf prioriteiten. Een belangrijke actie daarbij is circulair bouwen bij 20 gebiedsontwikkelingen en projecten. Ook heeft gemeenteraad in november 2020 besloten over de programmabegroting 2021. Daarin is vastgelegd dat er voor de komende drie jaar extra investeringsmiddelen komen voor circulair bouwen en circulair ondernemen. Dit om Utrecht Circulair op die prioriteiten tijdelijk te intensiveren. Als onderdeel van circulair bouwen is daarbij benoemd dat er gewerkt gaat worden aan de ontwikkeling en het realiseren van twee circulaire logistieke bouwhubs. Van belang voor de grote bouwopgave die Utrecht heeft, maar daarbij ook voor de luchtkwaliteit, circulaire economie, bereikbaarheid en leefbaarheid in de stad.

Op Lage Weide bevindt zich al een bouwhub en worden door bedrijven grondstoffenhubs opgezet.  Daarbij worden onder andere worden door jongeren met een afstand tot arbeid secundaire grondstoffen uit circulaire demontage projecten weer courant gemaakt om vervolgens weer opnieuw te kunnen inzetten in de bouw. Utrecht zet via de opgave ‘Werk voor Iedereen’ in op werkgelegenheid en zoekt daarbij ook de samenwerking met onderwijs. Ten aanzien van onderwijs willen we specifiek de relatie met de MBO’s noemen en speciaal ook MBO Utrecht zoals dat nu (tijdelijk) is gevestigd op Lage Weide. Ook is er het initiatief voor hubontwikkeling City Port of Utrecht aan de zuidzijde van de stad in Nieuwegein, mogelijk in tijdelijke vorm.

Wat wordt er van je verwacht:
We zoeken een projectmanager met een heel specifieke taakomschrijving. Dit heeft te maken met het feit dat we efficiënt aan de slag willen, en dat daarvoor het beschikken over een passend netwerk van belang is.   

Het gaat om de volgende taken:

T.a.v. de verdere ontwikkeling en realisatie van een circulaire logistieke bouwhubs in Lage Weide

  • Realiseren van een circulaire logistieke bouwhubs in Lage Weide waarbij:
    • er wordt gedacht in fasen:
      • 1e fase voor de korte termijn (tot 1 nov. 2021);
      • 2e fase voor de periode daarna (1 nov. 2021 tot en met 2023);
      • 3e fase voor de (middel)langere termijn (2024-2030).
    • de resultaten per fase zijn voor de:
      • 1e fase (oplevering nov. ’21):
        • een actieve projectgroep bestaande uit in ieder geval de gemeente Utrecht, Provincie, marktpartijen en parkmanagement Lage Weide;
        • een hecht netwerk en draagvlak van bedrijven die meewillen in de doorontwikkeling van de circulaire en logistieke bouwhub;
        • netwerk van en met partijen binnen de gemeente die verantwoordelijk zijn voor bouwprojecten;
        • aangegeven wordt hoe circulaire bouwlogistiek een logisch onderdeel is binnen gemeentelijke bouwprojecten;
        • netwerk met onderwijs en Werkgevers Service Punt (WSP) in relatie tot samenwerking met onderwijs en de arbeidsmarkt;
        • een start maken met een arbeidsmarktprogramma circulaire bouwhubs of bestaande projecten op de bouwhubs verbreden, verdiepen en vergroten. Met als doel om zij-instromers te bewegen/omscholen naar toekomstbestendig werk in de circulaire economie.
        • kansen zien en creëren bij relaties voor zij-instromers, jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, werkzoekenden en BBL/BOL studenten.
        • aansluiting vinden met het onderwijs, met de nadruk vmbo/mbo.
        • onderzoeken hoe we het beste kunnen aansluiten bij bestaande initiatieven omtrent werkgelegenheid en bouwhubs. En dit vervolgens naar Utrecht brengen. Bijvoorbeeld een Talenthub te Amsterdam.  
        • Koppeling maken met de huidige projecten van de Markgroep Bouw, Techniek en Energietransitie, onderdeel van de Opgave Werk voor Iedereen. Onderzoeken waar een win-win situatie kan optreden en kruisbestuiving. Denk aan het uitwisselen van kandidaten en delen van best-practice.  
        • inzicht in subsidie mogelijkheden;
        • een aanpak voor de 2e fase.
      • 2e fase (op hoofdlijnen en oplevering ultimo 2023):
        • doorontwikkeling richting een circulaire logistieke bouwhub waarbij er onder andere:
          • meer bouwwerken dan de maximaal vijf bij huidige bouwhub (met als richtlijn 10);
          • meer grondstofstromen worden verwerkt dan in de huidige situatie (met als richtlijn 3);
          • meer jongeren aan het werk me een afstand tot arbeid dan in de huidige situatie (100% meer);
          • samenwerking met MBO.   
      • 3e fase (op hoofdlijnen en oplevering ultimo 2030):
        • verdere, volledige en volwaardige doorontwikkelde circulaire logistieke bouwhub (t.o.v. het einde van de 2e fase):
          • met meer ruimte voor de hub-activiteiten;
          • met meer jongeren aan het werk met een afstand tot arbeid (200% meer dan aan het eind van de 2e fase)
    • het voor de 1e fase gaat om, onder andere, onderstaande activiteiten (op te nemen in de offerte):
      • zorgen dat voor het realiseren van zo’n circulaire logistieke bouwhub draagvlak is bij relevante betrokken partijen;
      • daarbij betrekken van relevante andere (bouw)bedrijven op Lage Weide;
      • starten van zoekproces naar doorgroeilocatie voor de circulaire logistieke bouwhub op Lage Weide (zowel gericht op grondstoffen- als bouwhub), doorlopend te beginnen in fase 1;
      • verbindingen leggen met bouwprojecten in Utrecht;
      • aandacht is voor opleiden en werkgelegenheid.
      • organiseren van de gemeentelijke activiteiten die nodig zijn om de 1e fase van de hub-ontwikkeling te realiseren.
      • sessie met ondernemers die interessant zijn om aan te haken
  • Beschrijving van resultaten voor fase 2 en 3 ook opnemen in de offerte voor de 1e fase.


T.a.v. het initiatief City Port of Utrecht

  • City Port of Utrecht bevindt zich in de initiatieffase waarbij nog veel vragen zijn te beantwoorden. Daarbij zijn in ieder geval de volgende voorstellen, activiteiten en vragen van belang:
  • Algemeen:
    • De projectmanager is aanspreekpunt voor zowel de gemeente Utrecht, gemeente Nieuwegein als voor de adviseur/projectmanager van City Port of Utrecht;
      • Op basis daarvan zorg voor de nodige coördinatie en afstemming binnen de gemeente Utrecht en Nieuwegein;
      • In overleg met de projectmanager van City Port of Utrecht nagaan of er een concreet en haalbaar plan ligt voor City Port of Utrecht;
    • Te beantwoorden vragen:
      • T.a.v. het Merwedekanaal

Duidelijkheid welke routes over water worden voorzien. Voor Merwedekanaal hebben we volgende vragen:

  • Gebruik: In hoeverre wordt er gebruik gemaakt en belemmert dit andere gebruikers en is dit acceptabel voor de politiek?
  • Veiligheid op het water: Wat betekent het transport over water voor veiligheid andere gebruikers aan aanwonenden Merwedekanaal?
  • Veiligheid langs het water: Wat betekent dit voor de drukke fietsroutes en bewoners langs het water?
  • Overlast: Idem voor overlast?
  • Belastbaarheid kades: Hoe is die?
  • Vaarklasse: Hoe zit het daarmee?
    • T.a.v. inzet ten behoeve van de bouw
  • Geeft het CO2 reductie?
  • Is transport via water veiliger dan via de Europalaan?
  • Idem voor overlast.


T.a.v. circulaire logistieke bouwhubs

  • Gevraagd en ongevraagd adviseren over de benodigde verdere ontwikkeling in de stad Utrecht t.a.v. circulaire logistieke bouwhubs.


Jij:

  • hebt kennis van de publieke kant zoals de bouwopgave van de stad Utrecht, circulaire ambities gemeente Utrecht, gezond stedelijk leven-principes e.a.;
  • kent de bedrijven en de bedrijfsbelangen die van belang zijn voor deze opgave;
  • hebt als adviseur dan ook een warm netwerk bij diverse bedrijven op lage weide die relevant zijn voor deze opdracht, met name actief in de branches etc….:
    • logistieke bedrijven en bedrijven die actief zijn in primaire en secundaire bouwmaterialen
    • verhuisbedrijven die bouwlogistieke activiteiten uitvoeren of willen uitvoeren
    • grote bouwgroothandels (voor een groot deel op Lage Weide gevestigd)
    • leveranciers van secundaire bouwmaterialen
    • sloop- en demontagebedrijven
    • en vanwege de focus op Lage Weide: Parkmanagement Lage Weide en de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU)
  • hebt vanwege de wens om óók het water te benutten contacten met:
    • havenmeester Utrecht (Frank van Kleef)
    • betrokkenen bij provincie en RWS
    • watergebonden aannemers
  • kan meedenken met aannemers omdat je:
    • ervaring hebt met hoe bouwbedrijven tegen bouwlogistiek aankijken, vanaf een aanbesteding tot uiteindelijk de praktijk op de bouwplaats
    • kennis hebt van de trend dat er steeds meer binnenstedelijk gebouwd wordt en wat dat betekent voor een bouwbedrijf
    • kennis hebt van circulair bouwen.
  • hebt kennis van de publieke en private kant van slimme en schone bouwlogistiek
    • aan welke knoppen kun je draaien? Hier hoort ook bij: contacten met hogescholen/instituten als de HU en HvA en TNO, die veel bouwlogistiek onderzoek doen;
  • hebt
    • de competentie om het vertrouwen van ondernemers te winnen zodat ze in een bepaalde openheid met je mee willen denken en doen
    • de juiste kennis en ervaring voor bovenstaande gewenste aspecten 
  • bent
    • daarnaast analytisch en creatief


Opdrachtgever en begeleiding

  • Gedelegeerd opdrachtgever: Coördinator Utrecht Circulair
  • Voor de begeleiding zal er vanuit de gemeente kernteam ingesteld.


Goed om te weten:
In verband met de Corona/Covid-19 maatregelen hebben wij onze sollicitatieprocedures aangepast. We maken zoveel mogelijk gebruik van video bellen voor de sollicitatiegesprekken. Op die manier kunnen we jouw sollicitatie zo goed mogelijk door laten gaan. Als je uitgenodigd wordt voor een gesprek nemen we contact met je op en bespreken we hoe het videogesprek in zijn werk gaat.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Motivatiebrief en 2 referenties
  • Je hebt minimaal een afgeronde hbo opleiding in een relevante richting;

De Wensen

  • heb je specifiek ervaring met logistieke bouwhubs?
  • Je ervaring uit bovenstaande vraag heb je opgedaan binnen een:
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring als Projectmanager in soortgelijke projecten;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox