gemeente Utrecht

Projectleiders digitalisering sociaal domein

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

In de regio Utrecht wordt momenteel gewerkt aan een ambitieus regionaal programma waarin koplopers uit verschillende zorgsectoren samenwerken aan één gezamenlijk doel: het mogelijk maken van gegevensuitwisseling in de gehele zorgketen. Binnen dit programma nemen 23 gemeenten deel, waarbij de gemeente Utrecht de trekkende rol vervult namens de regio. Om dit programma verder vorm te geven, worden er meerdere projectleiders geworven die onderdeel zullen uitmaken van het regionale programmateam ‘SamenDigitaal’ Deze projectleiders spelen een cruciale rol in de verbinding tussen beleid, uitvoering en techniek, en dragen bij aan het versterken van de digitale samenwerking in het sociaal domein in de regio Utrecht. Het betreft een ontwikkelopgave van formaat. De projectleider onderzoekt de positie van gemeenten binnen de digitale zorg- en ondersteuningsnetwerken, brengt belangen en processen van verschillende organisaties in het sociale domein in kaart en werkt aan een gezamenlijke aanpak op gegevensuitwisseling en digitale innovatie. In de beginfase ligt de nadruk op het maken van werkafspraken, het ophalen van informatie binnen het sociaal domein en het deelnemen aan multidisciplinaire werkgroepen waarin gemeenten, zorgaanbieders en regionale partners samenwerken. Naast deze kerntaken vraagt de functie om aandacht voor thema’s die voor het programma belangrijk zijn, zoals digitale inclusie, data-standaardisatie en een goede informatievoorziening richting inwoners. Afhankelijk van de fase van het programma en de eigen expertise, zal de projectleider in meer of mindere mate ook bijdragen aan deze thema’s. Binnen deze rol fungeer je zowel als regisseur als uitvoerder. Uiteindelijk draag je met jouw werk bij aan een samenhangende, toegankelijke en goed georganiseerde ondersteuning in de regio waar onder inwoners van profiteren.

Opdrachtomschrijving (de taken):
• Coördineren en uitvoeren van regionale use cases binnen het sociaal domein.
• Actief bijdragen aan de ontwikkeling van werkafspraken, digitale toepassingen, samenwerkingsprocessen en digitale inclusie.
• Deelname aan regionale werkgroepen waarbij je de gemeenten vertegenwoordigd.
• Verbinden van gemeentelijke processen met die van zorg- en netwerkpartners.
• Signaleren van knelpunten en meewerken aan praktische oplossingen.
• Afstemmen met interne gemeentelijke partners (beleidsmedewerkers, juristen, CISO, IPM’ers) en externe partners (zoals Trijn, zorgpartners en landelijke organisaties).
• Bewaken van planning, voortgang en rapportage richting programmamanager en bestuurlijk overleg.

Resultaat van de opdracht
• Positie en wensen van gemeenten in het digitale zorg- en ondersteuningsnetwerk is in kaart gebracht
• Regionale afspraken zijn afgestemd op gemeentelijk beleid en processen.
• Verstevigde regionale samenwerking sociaal domein op digitalisering en gegevensuitwisseling
• Multidisciplinaire werkgroepen functioneren en leveren gezamenlijke producten op.
• Kennisdeling tussen gemeenten en partners is structureel ingericht.
• Concreet resultaat behaald op thema’s zoals digitale inclusie, data-standaardisatie of informatievoorziening.
• Advies over de volgende fase van digitalisering en gegevensuitwisseling in de verbinding tussen medisch en sociaal domein Voortgang en eindrapportage zijn opgeleverd aan programmamanagement

Eisen
• Afgeronde HBO- of WO-opleiding in een relevante richting (bijvoorbeeld bestuurskunde, bedrijfskunde, gezondheidswetenschappen, informatica of zorgmanagement).
• Ervaring binnen een gemeente als projectleider
• Minimaal 3–5 jaar ervaring met projectleiding, binnen het sociaal domein, de zorg of de publieke sector.
• Tenminste 2 dagen per week op locatie aanwezig zijn (gemeente Utrecht), hybride werken mogelijk
• Ervaring met digitalisering, gegevensuitwisseling en samenwerking in een maatschappelijke context.
• Ervaring met organiseren van afstemming met interne gemeentelijke partners (beleidsmedewerkers, juristen, CISO, IPM’ers)

Competenties
• Resultaatgericht en daadkrachtig
• Creatief en niet bang om uit te proberen
• Communicatief en verbindend
• Sterke organisatorische vaardigheden
• Proactief en probleemoplossend
• Omgevingssensitief
• Assertief wanneer nodig

De Eisen

  • Ervaring binnen een gemeente als projectleider
  • Tenminste 2 dagen per week op locatie aanwezig zijn (gemeente Utrecht), hybride werken mogelijk
  • Ervaring met organiseren van afstemming met interne gemeentelijke partners (beleidsmedewerkers, juristen, CISO, IPM’ers)
  • Afgeronde HBO- of WO-opleiding in een relevante richting (bijvoorbeeld bestuurskunde, bedrijfskunde, gezondheidswetenschappen, informatica of zorgmanagement).
  • Minimaal 3–5 jaar ervaring met projectleiding, binnen het sociaal domein, de zorg of de publieke sector.
  • Ervaring met digitalisering, gegevensuitwisseling en samenwerking in een maatschappelijke context.

De Wensen

  • Creatief en niet bang om uit te proberen
  • Resultaatgericht en daadkrachtig
  • Communicatief en verbindend
  • Sterke organisatorische vaardigheden
  • Proactief en probleemoplossend
  • Omgevingssensitief
  • Assertief wanneer nodig

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
27 november 2025 om 09:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox