Gemeente Arnhem

Projectleider inrichting wijknetwerken

Gemeente Arnhem

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

De gemeente Arnhem heeft de Visie sociaal domein in beweging vastgesteld. Het uitgangspunt van deze visie is dat inwoners gelijke kansen moeten hebben op persoonlijke ontwikkeling en een stabiele basis hebben (bestaanszekerheid, meedoen). Om dit doel te bereiken werken we gebiedsgericht en staan preventie en maatwerk voorop.

Op dit moment zien we de zorgvraag in het zorgdomein (Wmo en Jeugdzorg) verder stijgen en wordt die vraag steeds complexer. Dit terwijl de personeelstekorten toenemen, waardoor het ‘’gat’’ tussen zorgvraag en -aanbod groter wordt. Op dit moment zijn in Arnhem veel zorgaanbieders gecontracteerd (met name bij Begeleiding) die sterk gericht zijn op het uitvoeren van de eigen begeleidingstrajecten. Niet alleen vindt de onderlinge samenwerking tussen zorgaanbieders daardoor beperkt plaats. Ook de samenwerking met aanbieders in de sociale basis komt beperkt tot stand, terwijl dit juist kan helpen om passende ondersteuning te bieden in de eigen sociale netwerken van inwoners of, door het inzetten van algemene voorzieningen, in de buurt van inwoners. In de onderlinge samenwerking zien wij een belangrijke sleutel als het gaat om preventie en het bevorderen van zelfstandigheid en samenredzaamheid.

Doel en gewenst resultaat: welzijns- en zorgnetwerk in de wijk
Het uitgangspunt is en blijft om wijkgericht tewerk te gaan. Er wordt ingezet op twee sporen; het versterken van de sociale basis en het ontwikkelen van netwerken van deze voorzieningen met gecontracteerde zorgaanbieders in de wijk. Hierbij zijn de sociale wijkteams nauw betrokken en wordt bekeken hoe haar rol in dit netwerk geoptimaliseerd kan worden. We zoeken daarbij nadrukkelijk naar een beperkt aantal “begeleidingsaanbieders” die in de wijken samenwerken en gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het bieden van de begeleiding in de wijk. Het gaat dan, zoals gezegd, zowel om specialistische zorgaanbieders als om partijen die in het voorliggend veld werkzaam zijn. Met deze aanbieders en de sociale wijkteams wordt een nieuwe werkwijze en manier van samenwerken ontwikkeld. Het uitgangspunt hierbij is dat minder wordt doorverwezen naar gecontracteerde zorgaanbieders, dat de aanbieder (tijdelijk) ondersteunt bij de vraag van de inwoner en onderdeel is van het welzijns-/zorgnetwerk in de wijk. De verwachting is dat daarmee een betere samenwerking ontstaat tussen het voorliggend veld, de begeleidingsaanbieders in de wijken en de sociale wijkteams. Alleen wanneer deze voorkeursaanbieders passende ondersteuning niet kunnen leveren (bijvoorbeeld wegens ontbrekende expertise/door de complexiteit van de zorgvraag), dan kan een toewijzing volgen naar gecontracteerde zorgaanbieders buiten het wijknetwerk. Het sociaal wijkteam maakt, zoals gezegd, onderdeel uit van het wijknetwerk. Het sociaal wijkteam vervult hiermee een schakelfunctie tussen sociale basis en zorgaanbieders. Het bepalen welke rol het sociaal wijkteam precies moet krijgen in het wijknetwerk is onderdeel van de opdracht.

Op termijn zal het netwerk verder kunnen worden uitgebreid met partners op andere onderdelen van het sociaal domein, voor zover deze samenwerking nog geïntensiveerd moet worden. Denk aan Werk & Inkomen, schulddienstverlening, etc.. Dit draagt bij aan de integrale samenwerking binnen het brede sociaal domein (zie ook Visie Sociaal domein in beweging en raadsbrief Integrale samenwerking).

Daarnaast zal het netwerk moeten leiden tot nieuwe financiële prikkels. De aanbieders in de sociale basis worden momenteel gesubsidieerd. De zorg wordt regionaal ingekocht via P*Q financiering. Deze gescheiden financieringsstromen dragen niet bij aan onderlinge samenwerking. De P*Q-financiering stimuleert het inzetten van onnodige (te zware) zorg. Een vorm van taakgerichte financiering (lump-sum) kan bijdragen aan betere samenwerking en het stimuleren van het inzetten van passende, zo licht mogelijke ondersteuning. Onderzocht moet worden op welk moment het invoeren van taakgerichte financiering met bijbehorende monitoring passend is bij het inrichten van het wijknetwerk. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met de nieuwe (regionale) inkoop van zorg per 1 januari 2026.

Fase 1: Ontwikkelen Uitvoeringsplan wijknetwerken
In deze fase wordt het concept van het zorgnetwerk in de wijk verder uitgewerkt. Zowel intern (ambtelijk, bestuurlijk) als extern (betrokken partners vanuit sociale basis; zorgaanbieders en sociaal wijkteam) worden mogelijkheden en randvoorwaarden in beeld gebracht (rol-/procesomschrijvingen, financieringssystematiek etc). Ook wordt gekeken naar vergelijkbare voorbeelden in andere gemeenten. Het vergroten van draagvlak (intern en extern) is ook onderdeel van deze fase, inclusief het voorbereiden van monitoring en organisatiestructuur (Stuurgroep, Projectgroep). Het uiteindelijke doel is te komen tot een gedragen Uitvoeringsplan waarmee een start gemaakt kan worden met het inrichten van de wijknetwerken. Dit Uitvoeringsplan wordt vastgesteld door het college. De raad wordt hierover geïnformeerd.

Eindresultaat: Gedragen Uitvoeringsplan
Oplevering: 1 oktober 2024

Fase 2: Inrichten van wijknetwerken in 2 of meer wijken
In deze fase gaan we het ontwikkelde concept van het netwerk daadwerkelijk implementeren in 2 of meer wijken. Om tot een zorgvuldige en beheersbare invoering te komen, ligt het voor de hand om eerst ervaring op te doen in 2 of meer wijken. Vanuit deze ervaringen kan later tot een implementatie in de andere wijken worden gekomen. De keuze in welke wijk(en) en met welke aanbieders (sociale basis en zorg) gestart gaat worden is onderdeel van het Uitvoeringsplan in fase 1.

Eindresultaat: Werkend netwerk in 2 of meer wijken, met advies tot borging en verdere implementatie in deze en andere wijken. Op basis daarvan advies voor de verdere uitrol inclusief uitbreiding met partners op andere onderdelen van het sociaal domein, voor zover deze samenwerking nog geïntensiveerd moet worden. Denk aan Werk & Inkomen, schulddienstverlening, etc.. Oplevering: 1-4-2025

Wij zijn op zoek naar een Projectleider die ons kan ondersteunen in het ontwikkelen van een gedragen Uitvoeringsplan en een implementatie van dit plan in 2 of meer wijken.
 


Verantwoordelijkheden

  • Aanjager: Zorgt er voor dat het uitvoeringsplan er komt en dat vervolgens het wijknetwerk wordt ingevoerd in 2 of meer wijken.
  • Procesbegeleider: Zet proces uit; welke processtappen gaan we met elkaar zetten en welke rol hebben interne en externe betrokkenen hierin; inrichten organisatiestructuur (projectgroep, stuurgroep, etc).
  • Jaagt inhoud aan en levert (en is daarmee penvoerder) het Uitvoeringsplan op.
  • Aanspreekpunt voor alle partijen.
  • Voorstel voor monitoring en evaluatie.
  • Voorstel voor verdere implementatie en borging.

 


availability
De kandidaat is inzetbaar vanaf 5 februari 2024 of z.s.m. tot en met 5 februari 2025 voor 24 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis 2. Opleiding (minimale opleiding): Wo (master) werk- en denkniveau; Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde werk- en denkniveau beschikt, zal uw bieding terzijde worden gelegd.
  • Eis 4. Vereiste (gedragscompetenties) en vaardigheden: Communicatief, overtuigingskracht, analytisch, open minded, goede luistervaardigheid. Bovenstaande competenties / vaardigheden hoeven niet benoemd te worden in het CV maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk uit te komen tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat tijdens het verificatiegesprek de kandidaat niet over de gevraagde competenties / vaardigheden beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de offerte.
  • Eis 5. Hierbij verklaar ik akkoord te gaan met opdracht specifieke voorwaarden. Zie bijlage OSV Gemeente Arnhem. Tevens ga ik ook akkoord met de algemene voorwaarden van broker Headfirst (www.headfirst.nl).
  • Eis 3. Gevraagde werkervaring: Minimaal 5 jaar relevante ervaring opgedaan als projectleider, procesbegeleider of vergelijkbaar in de afgelopen 10 jaar. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jj t/m mm-jj).
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 5 februari 2024 of z.s.m. tot en met 5 februari 2025 voor 24 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Eis 1. U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld evenals een uitgebreide toelichting op de eisen en wensen zoals bij de betreffende eis/wens wordt aangegeven.

De Wensen

  • Wens 2. Minimale werkervaring: Minimaal 3 jaar (werk)ervaring met het begeleiden van samenwerkings-/verandertrajecten. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen
  • Wens 1. Opleiding (minimale opleiding): Minimaal een afgeronde HBO opleiding. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen
  • Wens 4. Kennis van: Relevante ervaring opgedaan binnen de zorgsector. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen
  • Wens 3. Minimale werkervaring: Ervaring opgedaan met bestuurlijke organisaties en participatie processen opgedaan in de afgelopen 5 jaar. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox