Gemeente Pijnacker Nootdorp

Projectleider actualisatie aanpak bijzondere doelgroepen en ggz

Gemeente Pijnacker Nootdorp

De opdracht­omschrijving

Organisatie
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

De gemeente Pijnacker-Nootdorp beschikt sinds 2016 over een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag. Deze aanpak is in 2018 geactualiseerd maar niet in de dagelijkse praktijk geborgd. Ook zijn er sindsdien belangrijke ontwikkelingen geweest:

  • Nieuwe wetgeving zoals de Wvggz, Wzd en Wet forensische zorg;
  • Regionale uitvoeringsagenda Haaglanden (2024–2026) met vier sporen: coördinatiepunt, vroegsignalering, wonen & zorg, en ketensamenwerking;
  • Lokale knelpunten zoals beperkte 24/7 bereikbaarheid, versnipperde samenwerking, en ontoereikende bemoeizorg;
  • Inzichten uit het landelijke handelingskader en de factsheet over verward/onbegrepen gedrag.

Daarnaast wordt er in de gemeente steeds meer complexe problematiek gesignaleerd rondom inwoners met onbegrepen gedrag. Deze ontwikkelingen vragen om een herijking van de lokale aanpak, afgestemd op regionale structuren en actuele inzichten.

Opdracht
Het doel is om te komen tot een geactualiseerde, integrale en werkbare aanpak voor personen met verward gedrag in Pijnacker-Nootdorp, inclusief:
- Nieuwe samenwerkingsafspraken met lokale en regionale partners;
- Verbeterde afstemming op de regionale uitvoeringsagenda;
- Versterking van de ketensamenwerking en informatie-uitwisseling;
- Duidelijke rolverdeling en handelingskaders voor professionals;
- Verankering van de aanpak in lokaal beleid en uitvoering.

Opdrachtomschrijving
Je activiteiten bestaan uit:
- Het verbinden van lokale partners (GGZ, GGD, politie, woningcorporaties, welzijn, ervaringsdeskundigen) en afstemmen met regionale trekkers;
- Het organiseren van één of meerdere werksessies met ketenpartners;
- Ontwikkelen van een geactualiseerd plan van aanpak, inclusief:

  • Bouwstenen zoals vroegsignalering, melding, beoordeling, toeleiding, vervoer, zorg, straf, informatievoorziening;
  • Communicatieplan gericht op inwoners en professionals;
  • Aansluiting op regionale sporen en pilots (zoals MIPU, coördinatiepunt);
  • Adviseren over borging, implementatie en monitoring;
  • Rapporteren aan de opdrachtgever en een eindproduct opleveren dat bestuurlijk en ambtelijk kan worden vastgesteld.

Resultaten
- Geactualiseerd plan van aanpak dat is vastgesteld door het college van B&W;
- Overzicht van nieuwe samenwerkingsafspraken;
- Advies over implementatie en monitoring;
- Verslag(en) van werksessies;
- Communicatieplan voor inwoners en professionals.

Randvoorwaarden
- De projectleider werkt zelfstandig, maar in nauwe afstemming met de opdrachtgever;
- Er is toegang tot relevante documenten, contactpersonen en regionale gremia;
- De projectleider heeft aantoonbare ervaring met complexe ketensamenwerking, sociaal domein, GGZ en bestuurlijke processen.

 

Competenties
- Resultaatgericht;
- Zelfstandigheid;
- Samenwerken;
- Strategisch denken;
- Politiek en bestuurlijk bewustzijn;
- Communicatieve vaardigheden (zowel in woord als geschrift);
- Plannen en organiseren.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. De kandidaat maakt bij de start van de opdracht zijn/haar telefoonnummer bekend.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Projectleider met complexe ketensamenwerking binnen het Sociaal Domein en GGZ.

De Wensen

  • Minimaal 2 jaar ervaring met het leiden van complexe samenwerkingsverbanden in een multidisciplinair veld, inclusief bestuurlijke en gemeentelijke processen, blijkend uit het cv
  • Aantoonbare werkervaring met de beleidsontwikkeling binnen het Sociaal Domein, duidelijk weergeven in het cv
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en geeft daarbij duidelijk aan hoe zijn/haar werkervaring met de Wvggz, Wzd en forensische zorg in combinatie met de gemeentelijke verantwoordelijkheden bij gaan dragen aan het succesvol uitvoeren van deze opdracht.
  • Aantoonbare werkervaring met kwetsbare doelgroepen en domein overstijgende samenwerking, licht dit duidelijk toe middels een aparte alinea in het cv
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een plan van aanpak binnen het sociaal domein van een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een communicatieplan voor inwoners en professionals binnen het sociaal domein van een gemeente
  • Uiterlijk per 1 oktober 2025 beschikbaar voor 12 tot 14 uur per week

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
08 september 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox