VNG

Projecten Digitale inclusie

VNG

De opdracht­omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Om gemeenten voor te bereiden en te ondersteunen bij de lokale regie op de IDO’s, richt dit project zich op het informeren van de gemeenten, zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau. Evenals het verbinden van de relevante partijen, zowel landelijk als lokaal (bibliotheken en organisaties voor bevordering van digitale inclusie) en op het bevorderen van uitwisseling van kennis tussen gemeenten en de ontwikkeling van handreikingen en instrumenten ter ondersteuning van gemeenten. Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid (BDTO) gericht op het toegankelijk maken van platforms van overheidsorganisatie voor mensen met een beperking is op 1 juli 2018 in werking getreden. In het Besluit is bepaald dat websites, mobiele apps en intra- en extranetten van Nederlandse overheidsinstanties moeten voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Hierover moet verantwoording worden afgelegd in een toegankelijkheidsverklaring en voor de verschillende platforms gelden verschillende ingangsdata. Vanuit inclusieve dienstverlening hebben gemeenten zorg om duidelijk, begrijpelijk en toegankelijk te communiceren naar hun inwoners. Ze willen er graag meer en beter werk van maken en daarbij willen ze worden ondersteund. BZK zet daarvoor de Direct Duidelijk brigade in. De communitymanager speelt een rol in het bevorderen van uitwisseling van kennis, (mede)ontwikkeling van handreikingen en instrumenten ter ondersteuning van gemeenten. Onder meer op het gebied van het (horizontale en verticale) toezicht. Dit in samenwerking met partijen als het steunpunt Digitoegankelijk bij Logius, de zogenoemde Direct Duidelijke Brigade van BZK en de community Gebruiker Centraal; alsmede met IPO c.q. (voorlopers) onder de provincies die het interbestuurlijk toezicht houden op de uitvoering van het besluit Digitale toegankelijkheid.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

De community manager is verantwoordelijk voor de ondersteuning van kennis bij gemeenten en het bevorderen van kennisdeling en uitwisseling in een VNG-community. De community manager is verantwoordelijk voor de VNG community en de positionering hiervan door:

- Het VNG forum Digitale toegankelijkheid en Begrijpelijke taal en van over IDO’s beheren in samenwerking met VNG Beleid met het oog op bevorderen van:

o Kennis en ervaringsuitwisseling tussen gemeenten

o Samenwerking op de oplossing van vraagstukken en knelpunten op het gebied van digitale toegankelijkheid en duidelijke overheidscommunicatie

- Het bundelen van vragen en knelpunten en opstellen van Q&A en FAQ in dit verband. Het monitoren van feedback, reviews en het doorvertalen van vragen en opmerkingen vanuit de community naar acties voor het projectteam.

- Het online onder de aandacht brengen van tools en handelingsperspectieven voor gemeenten. Handelingsperspectieven kunnen zijn presentaties, handreikingen, factsheets, best practices, standaardteksten, etc.

- Sturen op interactie met de community, coördinatie van de content en moderatie op het VNG Forum. Opstellen van blogposts, nieuwsberichten, afhandelen van vragen en opmerkingen, promotie van de webinars/bijeenkomsten, interviews, filmpjes en dergelijke. Creëren van content voor relevante social media kanalen zoals Twitter, LinkedIn-groepen of Facebookpagina’s.

- Het ondersteunen van gemeenten bij (online) kennisuitwisseling over de werkpraktijk door de organisatie van webinars en regionale bijeenkomsten.

- Het ondersteunen van de ambtelijke werkgroep Digitale toegankelijkheid - De ontwikkeling van handreikingen, factsheets en penvoering in dit verband in samenwerking met de werkgroep

- Uitvoeren van activiteiten en behalen van de resultaten binnen de afgesproken kaders in afstemming met de projectleider en in samenwerking met de andere leden van het projectteam (ambassadeurs en betrokken collega’s van het expertisecentrum markt en overheid), tekstschrijvers/taaldeskundigen, VNG Beleid en communicatie. Alsmede externe partijen als IPO, Logius, Gebruiker Centraal, Direct Duidelijk Brigade etc.

- Verantwoording van de werkzaamheden vindt plaats in samenwerking met de projectleider en de opdrachtgever VNG beleid. Bij aanvang van de opdracht wordt een plan van aanpak samengesteld en procesafspraken gemaakt.

Competenties

De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

• Resultaatgerichtheid

• Klantgerichtheid

• Samenwerken

• Integriteit

• Creatief / innovatief / proactief

• Enthousiast/positieve instelling

• Netwerken, intern en extern (verbinder)

• Sterk in woord en schrift

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • Door de inschrijver is één CV en één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd.
  • De aangeboden kandidaat voldoet aan alle genoemde eisen. Uit het cv en de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over: • Minimaal HBO werk -en denkniveau • Minimaal 2 jaar ervaring met het opzetten en uitbouwen van online community platforms binnen de overheidsdienstverlening • Minimaal 2 jaar werkervaring als projectondersteuner

De Wensen

  • Per 1 september 2021 distribueert VNG Realisatie alle tijdelijke inhuur overeenkomsten via CTM Solution. Na gunning van de inhuuropdracht wordt de overeenkomst via CTM solutions aangeboden aan de winnende inschrijver.
  • Ervaring met het ontwikkelen van handreikingen, factsheets en tools voor de werkpraktijk van gemeenten (blijkend uit CV).
  • Aantoonbare ervaring met het ontwikkelen en onderhouden van content(beheer) op social media kanalen en community ten behoeve van overheidsorganisaties.
  • Ervaring met de organisatie van webinars en online bijeenkomsten van boven 100 online deelnemers per event.
  • Ervaring met projectmatig en resultaatgericht werken binnen communicatie voor burgers vanuit overheidsorganisaties.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox