Nationale Politie

Procesmanager vastgoed

Nationale Politie

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

De Sector Huisvesting valt onder het Politiedienstencentrum en maakt deel uit van de Dienst Facility Management. De sector bestaat uit vijf teams: Ruimtemanagement, Projectmanagement, Technisch beheer, Programmeren en Beleidsimplementatie en ontwikkeling. De Sector Huisvesting faciliteert alle eenheden van de politie bij de realisatie van haar huisvestingsbehoefte op zowel functioneel, financieel als technisch gebied. De vorming van de politie van overmorgen en het ontstaan van het integrale dienstverleningsconcept stellen andere eisen aan de Sector Huisvesting. Dit gegeven, gecombineerd met een grote besparingsopgave op de omvangrijke huisvestingsportefeuille, maakt een grote vastgoedoperatie bestaande uit honderden projecten en goed beheer van het bestaand vastgoed noodzakelijk. Dit vraagt om verantwoordelijke experts, goed vastgoedmanagement en een versterking van de organisatie. Hoge kwaliteit, duurzaamheid, politiek en bestuurlijk krachtenveld zijn hierbij van essentieel belang. Team Ruimtemanagement is het team dat als eigenaar van het politievastgoed optreedt. Ruimtemanagement houdt zich bezig met het efficiënte gebruik van en de toekomstvisie op de beschikbare panden en objecten binnen de huisvestingsportefeuille, de ontwikkeling van locaties en eventueel daaruit volgend de aan- of verkoop. Het team bestaat uit 5 Clusters: Assetmanagement, Vastgoedontwikkeling, Vastgoedtransacties, Portefeuillemanagement i.o. en Staf. De Procesmanager Vastgoed valt direct onder de verantwoordelijkheid van het Afdelingshoofd en ondersteunt bij de veranderopgave. Jij gaat gaat het proces begeleiden van de veranderopgave bij Team Ruimtemanagement. Jij begeleidt de procesuitwerking en begeleiding van de 5 Clusters Vastgoedontwikkeling, Vastgoedtransacties, Assetmanagement en Landelijk Portefeuillemanagement. Daarnaast zoek je en bewaakt je de aansluiting met de andere afdelingen van de Sector Huisvesting binnen de grote transitieopgave van de Sector Huisvesting. Jij bent in deze complexe veranderopgave degene die het Afdelingshoofd en de Coördinatoren adviseert en van informatie voorziet. De opdracht voer je zelfstandig uit met desbetreffende collega's en daar waar nodig schakel je met betrokkene partijen. Jij bent een enthousiaste professional met veel ervaring in complexe publieke organisaties. Je bent ambitieus en flexibel, hebt een sterk analytisch vermogen, straalt natuurlijk overwicht en leiderschap uit en hebt een gezonde dosis humor.
 


Verantwoordelijkheden

- De Procesmanager Vastgoed staat stevig in zijn schoenen en is een volwaardige gesprekspartner voor de MT-leden van Team Ruimtemagament en ook voor de medewerkers, wat blijkt uit senioriteit en vakbekwaamheid. Moeiteloos schakelen op verschillende niveaus, maatschappelijk georiënteerd, klantgericht en goede netwerkvaardigheden. Is zich bewust van de positie binnen de organisatie: hieruit blijkt de sterke politieke, strategische en organisatiesensitiviteit.
- Het via de ontwikkeling van een veranderopgave actief bijdragen aan beleids-, cultuur- en organisatieontwikkeling;
- Het regisseren van de werkprocessen voor de Clusters Asset Management, Vastgoedontwikkeling, Vastgoedranscties en Staf; 
- Het regisseren van procesinrichting voor het nieuwe Cluster Landelijk Porefeuillemanagement i.o.;
- Je signaleert de behoefte in de veranderopgave en geeft daar met de andere teamleden richting en sturing aan;
- De verantwoordelijkheid voor het ontwikkelen van onderdelen van het vakgebied binnen de Politie zoals procesmanagementtechnieken, stakeholdersmanagement, cultuurverandering, organisatieontwikkeling.


Type inzet

Wij richten ons met deze aanvraag tot álle potentiële aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als ZZP'ers die zichzelf offreren. Inzet is op projectmatige basis.
Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vind plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge). Tussentijds evaluatie zal periodiek en in afstemming plaatsvinden.


Doelstelling

De Sector Huisvesting bevindt zich momenteel in een veranderopgave en dit vraagt om goed procesmanagement waarin gedurende het proces goed gestuurd moet worden op de samenhang tussen de verschillende Afdelingen en processen binnen een complex politiek en
bestuurlijk krachtenveld. De Procesmanager Vastgoed maakt de werkprocessen en de samenhang tussen de verschillende afdelingen inzichtelijk. 


Contacten

Je onderhoudt contacten met:

- management team en medewerkers van Team Ruimtemanagement;
- leidinggevenden en medewerkers sector huisvesting Politiedienstencentrum;
- landelijk portefeuillemanagers, assetmanagers, vastgoedontwikkelaars, vastgoedmakelaars, vastgoedadviseurs en projectmanagers sector huisvesting;
- medewerkers van het Programma 'Implementatie Toekomstbestedige Huisvesting'. 


Opleiding

Een afgeronde en volwaardige opleiding op minimaal WO niveau, in de richting van Bouwkunde, Technische Bedrijfskunde, Civiele Techniek of Facility Management. Losse (deel)certificaten worden niet als gelijkwaardig  gezien.


Professionele kennis en werkervaring

- In de afgelopen 10 jaar minimaal 7 jaar werkervaring als Procesmanager Vastgoed bij voorkeur binnen organisaties met 500+ medewerkers en met meerdere locaties.

- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met procesinrichting bij voorkeur binnen een complex politiek bestuurlijke omgeving bij een publieke organisatie.

- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het opzetten van nieuwe organsatieonderdelen, zoals portefeuillemanagement of assetmanagement, met verschillende belangen, binnen complexe, politiek-bestuurlijke organisaties.


Competenties

- Coachen
- Klantgerichtheid
- Maatschappelijke oriëntatie
- Netwerkvaardigheid
- Organisatiesensitiviteit
- Organisatievermogen
- Overtuigingskracht
- Systeemdenken

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De Externe is inzetbaar vanaf 01-02-2024 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-01-2025 voor 24 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Eis 2. Een afgeronde, erkende en volwaardige opleiding, op WO niveau. Losse (deel)certificaten worden niet als gelijkwaardig gezien. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.
  • Eis 3. De kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 7 jaar werkervaring als Procesmanager Vastgoed en aantoonbare werkervaring met procesinrichting en/of met met het opzetten van nieuwe organsatieonderdelen, zoals portefeuillemanagement of assetmanagement, bij voorkeur binnen een complex politiek bestuurlijke omgeving bij een publieke organisatie. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 4. De kandidaat aantoonbare werkervaring binnen complexe, politiek-bestuurlijke, publieke organisaties met 500+ medewerkers. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

De Wensen

  • Wens 1. De kandidaat heeft aanvullende diploma's en/of certificeringen van cultuur- of/en organisatieverandering. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen
  • Wens 3. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in, of betrokken bij, veranderopgaven waarbij diverse stakeholders (zowel in- als extern), met verschillende belangen betrokken waren, binnen complexe, politiek-bestuurlijke organisaties. Van belang is dat de kandidaat sensitief genoeg is in gesprekken om verschillende belangen te onderkennen en het speelveld overziet. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen
  • Wens 2. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen (semi-) overheid, bij voorkeur politie. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox