VNG
max €120 per uur
Zuid-Holland
32 uur per week
01 december 2023
01 januari 2026
Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar
afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de
uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven
door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief
te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te
stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de
dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke
speerpunten:
• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.
Over het Basisteam Maken
Het is de missie van het basisteam Maken om de regie te nemen om door leden
omarmde initiatieven door te ontwikkelen tot collectieve oplossingen en breed gebruik
daarvan voor te bereiden.
Over Programma Verbinden Schuldendomein
Als procesbegeleider maak je onderdeel uit van het programma Verbinden
Schuldendomein.
De hoofdambitie van VNG is het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners.
Bestaanszekerheid is nodig om armoede en schulden te voorkomen en de inwoners die al
financiële problemen hebben een duurzame oplossing te kunnen bieden. In overleg met
het Ministerie van SZW en de verschillende partners is de routekaart Financiële Zorgen
tot stand gekomen. Naast gemeenten zijn ook landelijke en lokale ketenpartners hierin
betrokken Deze interactieve routekaart vormt een belangrijke basis om samen
structureel te werken aan de gezamenlijke opgaven op het gebied van armoede en
schulden. Het brengt de complexiteit van het schuldendomein in kaart en toont de route
die gemeentelijke hulpverleners kunnen volgen om inwoners te ondersteunen op de weg
naar financiële zelfredzaamheid.
In vervolg op het programma ‘Verbinden Schuldendomein 2020-2022’ is er een nieuw
breed programma gestart. Het nieuwe programma bestaat uit verschillende
deelprojecten. Zo is er een deelproject dat zich richt op de borging van de vier wetten,
op preventie (financiële educatie en life events) van schulden bij jongeren, op
ondernemers met financiële zorgen en maakt ook het versterken van de informele
infrastructuur deel uit van het programma. Gemeenten worden met het programma
ondersteund door bewezen effectieve interventies op te schalen en verduurzamen.
Het programma werkt nauw samen met het programma hersteloperatie
Kinderopvangtoeslag Gemeenten, dat gemeenten ondersteunt bij het helpen van ouders
die zijn getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Ouders kunnen
ondersteunen krijgen op de vijf leefgebieden: wonen, werk, zorg, financiën en gezin. Het
programma ondersteunt gemeenten met producten als handreikingen, routekaarten,
Q&A’s, formats, tweewekelijkse spreekuren en podcasts.
In de rol procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de implementatie van
bovengenoemde wetten en thema’s. Dat doe je door een goede informatievoorziening die
met gemeenten en andere stakeholders wordt gedeeld via o.a. nieuwsbrieven en de
website. In digitale en fysieke bijeenkomsten, zgn. werksessies en (be)spreekuren deel
je inhoudelijke kennis over de wet- en regelgeving en kennis over het toepassen van de
implementatieproducten van het programma met gemeenten.
Je neemt deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op tactisch en
operationeel niveau binnen het schuldendomein en/of de hersteloperatie
kinderopvangtoeslag.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
• Je werkt aan een passend ondersteuningsaanbod voor gemeenten;
• Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving en wensen bij
gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod.
• Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar zijn
op basis van behoefte van gemeenten.
• Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties bij (digitale) bijeenkomsten
en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;
• Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en tijdens
bijeenkomsten;
• Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch niveau
gericht op de implementatie;
• Je monitort de voortgang van de lopende wetstrajecten en/of de hersteloperatie
kinderopvangtoeslag en creëert draagvlak voor gekozen oplossingsrichtingen en
daaruit voortvloeiende consequenties.
Resultaat van de opdracht
Ondersteuning door de procesbegeleider moet ertoe leiden dat:
De producten (handreikingen, factsheets, instructiemateriaal etc.) van kwalitatief
hoog niveau zijn ontwikkeld;
2. Alle gemeenten in staat zijn om de onderwerpen binnen de deelprojecten te
implementeren gebruikmakend van het kader dat bestaat uit de routekaart Financiële
Zorgen;
3. De klant- en stakeholdertevredenheid over de geleverde ondersteuning hoog is.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox