Gooise Meren

Planjurist – juridisch adviseur omgevingsrecht

Gooise Meren

  • max €115 per uur

  • Noord-Holland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 08 maart 2024

  • 08 september 2024

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Bussum, Naarden en Muiden vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.

We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Als je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.

Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede eigenaar van de oplossing.

We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.

Opdracht
De gemeente heeft een belangrijke rol en verantwoordelijkheid in het kader van de inrichting van onze leefomgeving. Op basis van de Omgevingswet die per 1 januari 2024 in werking is getreden, werken we integraal aan een goede ruimtelijke ordening. Binnen het team Ruimtelijke Ordening zoeken wij een Planjurist – juridisch adviseur omgevingsrecht /bestuursrecht.

Vanuit de rol als planjurist – juridisch adviseur omgevingsrecht ligt het zwaartepunt in de opdracht op het geven van juridisch advies en bieden van ondersteuning bij omgevingsrechtelijke vraagstukken. Je bent binnen het team en voor collega’s van andere afdelingen juridische vraagbaak. Je werkt aan een breed scala van zaken, waaronder vertegenwoordiging bij bezwaar- en beroepsprocedures, juridische advisering bij (afwijkingen op) omgevingsplannen, vergunningverlening en handhaving en andere juridische aspecten bij bestuursrechtelijke aangelegenheden. Dit betekent o.a.:

  • Analyseren en interpreteren van wet- en regelgeving om juridische risico's te identificeren;
  • Verlenen van strategisch advies in omgevingsrechtelijke procedures;
  • Opstellen en beoordelen van juridische documenten, zoals bezwaarschriften, adviezen en processtukken;
  • Samenwerken met andere afdelingen, waaronder de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving, om juridische kwesties tijdig en effectief aan te pakken;
  • Op de hoogte blijven van relevante ontwikkelingen in wet- en regelgeving, waaronder Omgevingswet.

Als planjurist wordt je, indien nodig, binnen het team ingezet op de begeleiding van ruimtelijke procedures voor wijzigingen op het omgevingsplan, afwijkingen op het omgevingsplan en ruimtelijke onderbouwingen. Dat betekent dat je ruimtelijke plannen initieert, coördineert en toetst. Je adviseert over (complexe) ruimtelijke vraagstukken aan ons gemeentebestuur. Dit betekent o.a.:

  • Je bent verantwoordelijk voor het adviseren over complexe vraagstukken op dit vakgebied en voor het vertalen van grotere ruimtelijke initiatieven en projecten in passende ruimtelijke planvormen;
  • Je bewaakt de juridische kwaliteit van de ruimtelijke plannen en zorgt ervoor dat deze voldoen aan de geldende wet- en regelgeving;
  • Je werkt samen met een breed scala aan stakeholders om tot een integraal kader voor regelgeving te komen;
  • Je stelt ruimtelijke plannen op; de daarbij behorende ruimtelijke procedures begeleid je en stuur je aan.

Op dit moment zijn er een flink aantal actuele dossiers die specifieke aandacht vragen op de boven genoemde aspecten. Dat betekent dat we voor de komende periode op zoek zijn naar twee professionals die samen de rol van planjurist – juridisch adviseur omgevingsrecht kunnen invullen (maximaal 2 x 36 uur). Bij voorkeur twee professionals vanuit één organisatie, of in ieder geval twee professionals die vanuit een netwerk met elkaar samenwerken. Op termijn zal de hoeveelheid werkzaamheden afnemen en zal in goed onderling overleg terug geschaald worden naar de inzet van één professional in deze functie.

Competenties

  • Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
  • Je hebt analytisch denkvermogen en probleemoplossend vermogen;
  • Je bent in staat om zelfstandig te werken en effectief samen te werken in een team;
  • Je bent betrokken en collegiaal, gericht op samenwerking en resultaat;
  • Je kunt beleidsmatig en strategisch handelen;
  • Je hebt gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen;
  • Je beschikt over actuele kennis van de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante wetgeving, o.a. de Omgevingswet;
  • Je hebt ruime kennis van bestuurlijke processen.

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: nader te bepalen.

Gooise Meren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau in de richting van planologie of omgevingsrecht / bestuursrecht;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als planjurist - juridisch adviseur op het gebied van omgevingsrecht / bestuursrecht;

De Wensen

  • Een afgeronde opleiding op wo master niveau in de richting van planologie of omgevingsrecht / bestuursrecht;
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar in het begeleiden van ruimtelijke procedures;
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar in het opstellen of begeleiden van bestemmingsplannen;
  • Aantoonbare kennis van de actuele ontwikkelingen bij de invoering van de Omgevingswet (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring in het opstellen van planjuridisch advies, het opstellen van verweerschriften en het voeren van procedures bij de Rechtbank en de Raad van State op het gebied van het omgevingsrecht.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox