Gemeente Zoetermeer

Planeconoom

Gemeente Zoetermeer

De opdracht­omschrijving

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Afdeling

Het team Grondzaken draagt zorg voor het opstellen, sturen en bewaken van het grondbeleid en de daaraan gekoppelde werkzaamheden. Dit doen we onder andere vanuit de disciplines vastgoedeconomie (planeconomie), juridica en uitgifte / verwerving. Vastgoedeconomie is verantwoordelijk voor de financiële huishouding van het grondbeleid van de gemeente. In Zoetermeer hebben we circa 15 grondexploitaties, maar in toenemende mate is er sprake van faciliterend grondbeleid.

Opdracht

Als gevolg van ambities en een toename in (particuliere) initiatieven is de projectenportefeuille flink gegroeid. Daarnaast vragen ontwikkelingen zoals de wijziging van de BBV, invoering van de Vpb-plicht en toenemende aandacht voor de beheersing van grondexploitaties veel aandacht en tijd van onze planeconomen. Ten behoeve van voornamelijk de reguliere werkzaamheden binnen projecten zijn wij op zoek naar een planeconoom.

In Zoetermeer neemt het projectmatig werken een grote rol in. Dit betekent dat je als planeconoom namens Grondzaken onderdeel bent van verschillende projectteams. Dit vraagt scherpte als het gaat om het creëren van financieel inzicht en sturing, het doorgronden van verschillende belangen en het goed over kunnen brengen van een advies. Daarnaast vraagt het balanceren tussen de projectbelangen en de brede gemeentelijke belangen.

De opdracht bestaat in hoofdzaak uit het verzorgen van de volgende taken:

  • Ondersteuning en advisering van projectmanagers bij het opstellen van de businesscase in de haalbaarheidsfase van projecten (zowel grondbeleid-gerelateerd als investeringsprojecten) en coördinatie van de inbreng van andere financiële en fiscale expertise;
  • Financieel-economische begeleiding tijdens de uitwerkings- en uitvoeringsfase van projecten, waaronder:
    • Opstellen en bewaken van projectbegrotingen, zowel voor projecten vallend onder actief grondbeleid als faciliterende projecten (kostenverhaal), en de periodieke (jaarlijkse) herzieningen daarvan;
    • Adviseren bij de opdrachtbeschrijving t.b.v. de projectmanager m.b.t. de randvoorwaarden en uitgangspunten zoals die in de betreffende grond- en gebiedsexploitaties zijn vastgesteld;
    • Ter beschikking stellen van budgetten en het voeren van het budgetbeheer van de plannen waarvoor de grondexploitatie of gebiedsexploitatie is vastgesteld;
    • Voeren van de control op grondexploitaties en projectbegroting van faciliterende projecten;
    • Ondersteunen van de projectmanager in het voorzien en beheersen van de risico’s van projecten;
  • Vervullen van een zelfstandige rol m.b.t. het gevraagd en ongevraagd leveren van financieel-economische adviezen;
  • Betrokkenheid bij het opstellen van anterieure (realisatie) overeenkomsten en privaatrechtelijke overeenkomsten;
  • Het periodiek leveren van informatie aan het management t.b.v. risicomanagement, geldstroombeheer, managementrapportages, begroting en jaarrekening.

Competenties

Van groot belang is niet alleen de vraag wat de planeconoom doet, maar ook hoe hij/zij dat doet.  Kennis van de inhoud blijft een wezenlijk element. Daarnaast is het essentieel om te kunnen omgaan met de uiteenlopende stakeholders (bestuurders, collega’s, inwoners, ondernemers en instellingen). Dit vraagt naast kennis van de opgaven ook sociale vaardigheid. De vaardigheid van communiceren, adviseren, faciliteren, participeren etc.

De kandidaat dient over de volgende competenties te beschikken:

  • Samenwerken: richt zich met anderen op een gemeenschappelijk doel, helpt anderen en deelt de resultaten van het werk.
  • Realiteitszin: schat de praktische haalbaarheid van plannen, doelstellingen en actie in voor wat betreft acceptatie en haalbaarheid.
  • Creatief: vindt (praktische) oplossingen voor zaken waarin in (wettelijke) regelingen niet wordt voorzien.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 36 maanden gehad bij de opdrachtgever

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring als planeconoom/adviseur in gebiedsontwikkelingen binnen een gemeente met faciliterend grondbeleid met minimaal 100 woningen in de afgelopen 4 jaar (duidelijk weergeven in het cv middels een toelichting) (25 pt)
  • Aantoonbare werkervaring als planeconoom/adviseur in gebiedsontwikkelingen met minimaal 250 woningen in de afgelopen 4 jaar (duidelijk weergeven in het cv middels een toelichting) (30 pt)
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als planeconoom of financieel strategisch adviseur in gebiedsontwikkelingen in de afgelopen 8 jaar (30 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox