Provincie Utrecht

Ontwerper werkprocessen

Provincie Utrecht

De opdracht­omschrijving

Ontwerper werkprocessen voor de Omgevingswet

1 jaar, met 2 x mogelijkheid tot verlengen met maximaal 6 maanden
32 – 36 uren per week
75 – 95 euro per uur

Wie zijn wij?
Werken bij de provincie Utrecht betekent een waardevolle bijdrage leveren aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Of het nu gaat om mobiliteit, natuur of cultuur de provincie speelt slagvaardig in op ontwikkelingen in de samenleving. Dat vraagt om een organisatie waarin verandering de continue factor is. Focus op de omgeving, interne samenwerking, integraal denken en ruimte voor experimenteren zijn daarin onze speerpunten. Onze organisatiestructuur, met zelfstandig opererende teams en een kleine concerndirectie, vormt de basis. Ruimte geven aan ontwikkeling van de medewerkers vormt de randvoorwaarde voor ons succes.

Context
Informatie is op verschillende manieren essentieel voor ons werk. Denk aan het formuleren van beleid, het beheren van de projectadministratie of het verlenen van subsidies. We gebruiken informatie niet alleen om keuzes te maken, maar ook om elkaar te informeren over de voortgang, verantwoording af te leggen aan bestuur en politiek of om burgers op de hoogte te brengen over voorgenomen activiteiten.

Voor het verzamelen, gebruiken, bewerken en archiveren van die informatie maken we gebruik van werkprocessen. Vaak doorlopen we via vaste stappen of procedures onze werkzaamheden, of het nu gaat om de business of de ondersteunende bedrijfsvoering. Veel van die werkprocessen worden ondersteund met ICT-middelen.
Er zijn diverse aanleidingen om onze werkprocessen beter te stroomlijnen. Dit vanwege nieuwe wet- en regelgeving, maatschappelijke opgaven en de behoefte om werkprocessen nog slimmer en efficiënter in te richten en daarmee het werkplezier te vergroten. De kernbegrippen bij al deze veranderingen zijn procesverbetering, re-design en digitalisering. Duidelijk is dat deze veranderingen een  impact hebben op de organisatie en haar medewerkers.

Wat ga je doen?
Om al deze veranderingen in goede banen te leiden wordt in (project) teams nauw samengewerkt tussen vertegenwoordigers en disciplines uit de verschillende onderdelen van de provincie-organisatie. Als procesontwerper en facilitator neem jij het initiatief om het verbeteren van werkprocessen aan te jagen en (energiek) te begeleiden, beginnend bij de Omgevingswet.

Als procesontwerper en facilitator  ben je bekend met de gangbare technieken en methoden op het gebied van proces re-design en heb je oog voor de rol van digitalisering hierbij. Je enthousiasmeert en begeleidt (project) teams bij het  (her)ontwerpen van werkprocessen en het doorvoeren van de veranderingen in overleg met de proceseigenaar. Het verbeteren van de klanttevredenheid, medewerker tevredenheid en het organisatieresultaat staan voorop. Disciplines waar je zoal mee samen gaat werken zijn: gebruikers-vertegenwoordigers projectleiders, proceseigenaren en I&A specialisten zoals informatiemanagers en -adviseurs.

Concrete voorbeelden van werkprocessen die voor re-design in aanmerking komen zijn processen die vallen onder de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2021, het proces van bestuurlijke besluitvorming (BBV) en subsidieverstrekking.

Jouw werkzaamheden bestaan voornamelijk uit de volgende typen werkzaamheden;
  • Organiseren van bijeenkomsten waardoor medewerkers ervaren wat de meerwaarde is van procesgericht werken;
  • Inventariseren en analyseren (bestaande) werkprocessen en -procedures;
  • Onderzoeken van wijzigingen in processen en procedures;
  • Verbeteren en optimaliseren van (bestaande) processen en procedures;
  • Opstellen en ontwerpen (nieuwe) werkprocessen en procedures;
  • Opstellen en vastleggen van processen, procedures rollen en taken op communicatieve wijze en met flows/schema’s;
  • Enthousiasmeren van en overdragen van kennis en werkzaamheden naar de interne organisatie.

Wat verwachten wij?
Van de procesontwerper wordt een grote mate van zelfstandigheid verwacht, binnen de lijnen van het (project) team. We zoeken een enthousiaste en professionele kracht die in staat is om de organisatie te faciliteren bij het herinrichten en verbeteren van haar werkprocessen.
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • <p>Het CV mag maximaal 5 pagina&rsquo;s zijn. Indien uw CV het aantal pagina&rsquo;s overtreft wordt uw bieding terzijde gelegd.</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van gegevens- en datamodellering.</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat heeft gedegen en aantoonbare kennis van Lean en/of andere proces verbetermethoden;</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaren aantoonbare werkervaring als ontwerper werkprocessen of in een soortgelijke rol of opdracht bij een overheidsorganisatie in de afgelopen 6 jaren;</p>
  • <p>De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde Hbo- of Wo- opleiding in de richting van organisatie-, bedrijfs- of bestuurskunde. Toelichting: Deze afgeronde en erkende opleiding moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald.</p>

De Wensen

  • <p>De aangeboden kandidaat heeft kennis van en of ervaring met de voorbereiding van en verbetering van werkprocessen op het vlak van de Omgevingswet.</p>

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox