VNG
max €105 per uur
Zuid-Holland
Onbekend aantal uur per week
01 december 2023
01 december 2024
Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar
afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de
uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven
door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief
te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te
stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de
dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke
speerpunten:
• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.
Over Kenniscentrum Communicatie
Als communicatieadviseur maakt je deel uit van het Kenniscentrum Communicatie van
VNG Realisatie. Dit communicatieteam levert communicatieadvies en -ondersteuning aan
de projecten, programma's, producten en diensten die VNG Realisatie met en voor haar
leden ontwikkelt, uitvoert en beheert. Binnen het kenniscentrum zijn zo'n 40
communicatiecollega's actief, waaronder 25 projectcommunicatieadviseurs. Samen
leggen zij verbinding tussen gemeentelijke initiatieven, projecten, programma's en
beleidsvraagstukken. Voor de uitvoering van communicatieplannen en -adviezen hebben
we ondersteuning in huis op het gebied van tekstredactie, webcare, mailings, events,
grafische vormgeving en social media.
Je werkt in opdracht van het team Dienstverlening. Dit team ondersteunt vanuit VNG
Realisatie gemeenten om kennis en uitvoeringskracht op het gebied van klantgedreven
dienstverlening te bundelen. Met praktijkoplossingen, informatie en inspiratie, analyses
en standaardisering bieden wij gemeenten handvatten om hun klantgerichtheid verder te
verbeteren. Zodat gemeentelijke dienstverlening herkenbaar, effectief en efficiënt is voor
inwoners en ondernemers.
Omschrijving van de opdracht
Het programma Omnichannel
Als communicatieadviseur voor het team Dienstverlening start je allereerst met de
communicatie rond het vervolg van het programma Omnichannel. Gemeenten, landelijke
overheden en belangenorganisaties hebben onder regie van VNG Realisatie een
praktische omnichannel aanpak ontwikkeld. Door verschillende kanalen bij elkaar te
brengen, slimmer in te richten en goed op elkaar af te stemmen, realiseren we betere,
naadloze, inclusieve klantinteracties; ook met het oog op de nabije toekomst.
In 2020 hebben we de handreiking omnichannel aanpak gepubliceerd inclusief de
bouwstenen om de interactie met klanten te verbeteren. Ook zijn meerdere bouwstenen
beproefd. In 2021 heeft de werkgroep ook gewerkt aan de omnichannel
referentiearchitectuur.
Communicatieondersteuning op drie projecten
Ook ben je als communicatieadviseur verantwoordelijk voor communicatieondersteuning
van één of meerdere projecten in het Dienstverleningsdomein. Daarbij rapporteer je aan
de projectleiders en waar nodig aan de manager van Basisteam Proberen. Als
communicatieadviseur Dienstverlening werk je op de volgende drie projecten:
MijnZaken, track & trace service
In 2022 is vanuit het programma Omnichannel het project MijnZaken service
gerealiseerd. MijnZaken is de track & trace functie binnen de overheidsdienstverlening.
Met een MijnZaken kunnen burgers en ondernemers de statusinformatie volgen over hun
producten en diensten, ook als daarbij meerdere overheidsorganisaties betrokken zijn.
Dit jaar starten nieuwe pilotgemeenten en gaan de huidige pilotgemeenten over naar
productie.
2. Samenwerkende portalen
Inwoners en ondernemers hebben te maken met een grote verscheidenheid aan
overheidswebsites en dienstverlening. We streven ernaar om de digitale diensten voor
iedereen makkelijker te maken en knelpunten in interactie op te lossen. Meer
eenduidigheid in de patronen en logica van deze websites en portalen, zorgt voor meer
herkenbaarheid bij de afnemers van al deze verschillende dienstverleners. Wanneer
inwoners en ondernemers zaken moeten regelen over verschillende
uitvoeringsorganisaties en decentrale overheden heen, wordt het landschap van de
overheden minder verwarrend en zodoende ook transparanter als de navigatie en
afhandeling hetzelfde is. Een goed werkend portaal biedt inwoners overzicht en
autonomie.
3. Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV)
Dit wetsvoorstel wijzigt bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) over
elektronisch bestuurlijk verkeer. Door de WMEBV krijgen burgers en ondernemers het
recht om digitaal met de overheid te communiceren. De gemeente moet de digitale
kanalen aanwijzen die burgers en ondernemers daarvoor kunnen gebruiken. Bij het
gebruik van de digitale weg gelden nieuwe waarborgen, zoals notificatie,
ontvangstbevestiging en termijnverlenging bij storing. Ook wordt de overheid verplicht
om passende ondersteuning te bieden bij bestuurlijk verkeer. Deze ondersteuning moet
zijn afgestemd op de aard van de dienstverlening en de doelgroepen. We streven ernaar
om de (digitale) diensten voor iedereen makkelijker te maken en knelpunten in interactie
op te lossen.
Mogelijke vervolgprojecten binnen het Team Dienstverlening zijn mogelijk.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als medior communicatieadviseur binnen dienstverlening maak je onderdeel uit van de
projectteams en werk je nauw samen met je andere teamleden. Hierbij ben jij
verantwoordelijk voor de communicatie met onze verschillende doelgroepen.
Je bent een hands-on en creatieve communicatieadviseur. Je vormt je een goed beeld
van onze doelgroepen en hun behoeften, en ontwikkelt vervolgens een integrale
communicatie-aanpak. Je organiseert de communicatie rondom off- en online events.
Daarnaast adviseer je bij podcasts, animaties en publicaties en werk je mee aan
community building. Maandelijks verzamel je data over alle communicatiemiddelen. Je
doet voorstellen om met communicatie een groter bereik te krijgen. Dit alles doe je
samen met de projectteams.
Om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren wordt samengewerkt met andere
collega’s van het team om te zorgen dat de geplande communicatie wordt verwezenlijkt.
Als hands-on medewerker is het belangrijk dat je overzicht houdt, prioriteiten stelt en
samenwerkt met zowel de vakinhoudelijke collega’s en het Kenniscentrum
Communicatie, waaronder die van de Newsroom.
Resultaat van de opdracht
• Stakeholdersanalyse opstellen en behoeften onderhouden.
• Het opstellen van communicatieplannen met een planning.
• Het aanpassen en uitvoeren van een communicatie-aanpak, inclusief de verschillende
acties en (promotie)middelen.
• Het schrijven en publiceren van teksten, gebruikmakend van de corporate kanalen en
middelen van de VNG en derden.
• Communicatieondersteuning bij de voorbereidingen-, tijdens- en in de nazorg van
events (webinars, bijeenkomsten, congressen, etc.). denk aan PowerPointpresentatie
en afstemming met betrokkenen en sprekers, etc.
• Het monitoren van resultaten en het doen van verbetervoorstellen.
• Contentcreatie voor e-mailcampagnes voor digitale events en het versturen van
mailingen in samenwerking met de online redactie.
• Contentcreatie voor (community)websites.
• Deelnemen aan het communicatie-overleg landelijke partijen, t.b.v. het stroomlijnen
van de communicatie naar eindgebruikers.
• Contentoptimalisatie: informatie over de producten/diensten actueel, op niveau en
goed vindbaar maken en houden.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox