Gemeente Leiden

Manager vergunningen

Gemeente Leiden

  • max €135 per uur

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Directie
  • 02 mei 2024

  • 02 mei 2024

De opdracht­omschrijving


Gemeente Leiden
De organisatie gemeente Leiden is levendig, sociaal en ondernemend. Het is dé stad van 
kennis en cultuur, met een rijke historie. Daar is gemeente Leiden trots op. De 
gemeentelijke organisatie kenmerkt zich door een collegiale en open werksfeer, met 
veel ruimte voor vernieuwende ideeën en een verfrissende blik. Het is de ambitie van 
gemeente Leiden om een wendbare organisatie te zijn die ook een goede afspiegeling is 
van de diverse inwoners van de stad. Het maakt niet uit wat je afkomst is, wat je gelooft 
of van wie je houdt; gemeente Leiden wil een organisatie zijn waar iedereen zich thuis 
voelt. 


Cluster Publiekszaken, Handhaving en Veiligheid
Het cluster Publiekszaken, Handhaving en Veiligheid. Dit cluster bestaat uit ongeveer 
280 medewerkers en geeft o.a. uitvoering aan een belangrijk deel van de directe 
dienstverlening aan burgers, bedrijven en bezoekers. De andere afdelingen binnen het 
cluster zijn het Klant Contact Centrum (KCC), Burgerzaken, Dienstverlening & 
Ondersteuning, Handhaving Openbare Ruimte, Bouwtoezicht, Juridische Handhaving en 
Veiligheid. 


Afdeling Vergunningen
De afdeling bestaat uit ongeveer 60 vergunningverleners, juristen, medewerkers 
bezwaar & beroep en een groep administratieve collega’s. Binnen de Afdeling 
Vergunningen worden alle handelingen rond het verlenen, wijzigen, weigeren of 
intrekken van vergunningen en ontheffingen en bezwaar en beroepsprocedures 
uitgevoerd. Van evenementenvergunningen tot omgevingsvergunningen en van 
verkeersontheffingen tot kapvergunningen. De afdeling heeft een enorm breed 
aandachtsgebied. Er wordt intensief samengewerkt met interne en externe partners om 
de inwoners, ondernemers en instellingen van Leiden zo goed mogelijk van dienst te 
kunnen zijn.


Binnen de afdeling zijn een aantal teams gevormd. Het team Beleid, Bezwaar en Beroep, 
het team Openbare Ruimte, het team Bebouwde Ruimte ondersteund door 
administratief medewerkers. Deze teams staan onder leiding van 2 teamcoördinatoren 
en een 1 coördinerend senior. De 2 teamcoördinatoren en de afdelingsmanager 
Vergunningen vormen gezamenlijk het management team van de afdeling 
Vergunningen en bespreken gezamenlijk de team overstijgende processen en dossiers.

Wat zijn de werkzaamheden?
Jij bent als afdelingsmanager een strategisch leidinggevende, verantwoordelijk voor het 
aansturen van de afdeling Vergunningen. Jij ben verantwoordelijk voor het goed 
organiseren van de afdeling. Het is moeilijk gebleken om de vacature voor één van de 
teamcoördinatoren te vervullen. Het is jouw taak om te kijken naar de inrichting van de 
afdeling en daar eventueel verbetervoorstellen voor te doen. Het is een belangrijk jaar 
voor de afdeling Vergunningen gezien een aantal belangrijke evenementen en 
gebeurtenissen in de stad en de verdere implementatie en uitwerking van de 
Omgevingswet en de woningmarkt regulerende maatregelen zowel beleidsmatig als 
operationeel. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat deze zaken soepel doorlopen 
door de teamcoördinatoren hierin ruimte te geven en te ondersteunen.
Jij neemt plaats bij overleggen waar de dialoog gevoerd wordt tussen uitvoering en 
beleid. Je hebt een belangrijke rol in het goed laten lopen en afstemmen van de 
processen in de totale BVTH keten zowel binnen als buiten het cluster PHV. Hiervoor 
lever jij belangrijke input in de verschillende keten overleggen zoals bijvoorbeeld de VTH 
keten en Parkeren. Jij bouwt relaties zo op dat je een gelijkwaardige partner en 
medevormgever bent van uitvoeringsprocessen. Je hebt een brede verantwoordelijkheid 
in het hart van de uitvoering. Je bent gesprekspartner voor zowel interne partners als 
externe partners in de stad én in de regio. Je werkt tussen operationeel, strategisch en 
het bestuurlijk niveau. Je bent voorzitter van overleggen met collegeleden voor de 
onderwerpen Handhaving, Horeca en Evenementen. 
Je maakt onderdeel uit van het MT van het cluster Publiekszaken, Handhaving & 
Veiligheid. Je werkt op een inspirerende wijze, met je collega MT-leden samen aan de 
ontwikkeling van het gehele cluster. 


Wie ben jij?
Jij bent een bevlogen en ervaren manager die een hart heeft voor goede dienstverlening, 
aansluitend aan de visie op dienstverlening ‘Leiden goed voor elkaar’. Je hebt veel kennis 
van uitvoeringsprocessen. Jij weet als geen ander dat beleid niet zonder uitvoering kan 
en vice versa. Je beschikt over kennis en ervaring met het werkterrein van 
vergunningverlening zodat je een sparringpartner bent. Jij bouwt gemakkelijk relaties 
op en bestendigt deze ook. Jij bent initiatiefrijk en je balanceert tussen bereidheid om 
mee te bewegen met nieuwe wensen en ontwikkelingen en het vasthouden aan kaders 
en standvastig opereren. Uitvoerbaarheid staat hier te allen tijden voorop. Gelet op de 
omgevingswet werk je vanuit het adagium ‘Ja Mits’. Je weet de krachten en de energie uit 
de stad te benutten. Je bent optimistisch en beweegt je goed in een omgeving waar je te 
maken krijgt met conflicterende belangen. 

Jij stuurt op hoofdlijnen en je bewaakt de kwaliteit. Je weet goed de krachten en de 
talenten te benutten van mensen in jouw afdeling. Je werkt op transparante wijze en je 
bent in staat verbinding te maken op team-, cluster- en overstijgend niveau.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 1 Minimaal 3 jaar ervaring als leidinggevende aan een grote afdeling binnen een complexe politiek bestuurlijke omgeving 2 Minimaal 2 opdrachten gedaan waarbij de focus lag op veranderprocessen en de implementatie ervan 3 Minimaal 3 jaar ervaring als adviseur van directie en bestuur

De Wensen

  • Interview Tijdens het interview met de aangeboden kandidaat wenst de aanbestedende dienst inzicht te krijgen in de dienstverlening die kandidaat kan leveren. Gekeken zal worden naar aansluiting op het CV, de persoon, ervaring, karakter en zijn/haar toegevoegde waarde.
  • Prijs Inschrijver voegt bij deze vraag het ingevulde en rechtsgeldig ondertekende prijsformulier bij waarin Inschrijver zijn uurtarief kenbaar maakt. Het uurtarief is exclusief BTW en hierin zijn inbegrepen salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de opdracht. Het uurtarief staat vast gedurende de looptijd van het contract en eventuele verlengingen Upload hier uw ingevulde offerte-prijs formulier, ondertekend door een daartoe bevoegd persoon
  • Motivatiebrief en CV Met dit subgunningscriterium wenst de aanbestedende dienst aan de hand van het CV en de motivatiebrief van de kandidaat inzicht te krijgen in ervaring, opleiding(en), expertise en de toegevoegde waarde van de aangeboden kandidaat. Inschrijver dient een CV te overleggen, waarin de opleiding(en) en werkervaring van de aangeboden kandidaat staat beschreven. Inschrijver beschrijft in de motivatiebrief wat voor werkzaamheden de aangeboden kandidaat heeft gedaan bij vorige werkgevers, die maken dat de kandidaat nu de expertise in huis heeft die wij vragen en beschrijft wat de toegevoegde waarde van de kandidaat is voor de Gemeenten zal zijn. Let op! Geef duidelijk per eis aan dat de aangeboden kandidaat daaraan voldoet, bijvoorbeeld: - Eis 1 voldoet, omdat kandidaat.. - Eis 2 voldoet, omdat kandidaat.. Upload hier uw Motivatiebrief en CV

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox