Gemeente Rijswijk

Manager Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning

Gemeente Rijswijk

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, maar koestert zijn eigenheid. De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven. Ideaal om je werkervaring te verdiepen én te verbreden. Rijswijk groeit en maakt een schaalsprong door. Dit heeft effect op de sociale en maatschappelijke vraagstukken in de stad en de vraag naar ondersteuning.

In de gemeentelijke organisatie werken ongeveer 430 medewerkers in 35 verschillende teams, verdeeld over vijf domeinen waaronder het sociaal domein. We werken op basis van eigen verantwoordelijkheid, vertrouwen en goed opdrachtgever- en opdrachtnemerschap. Dit biedt de kans om in teams nauw samen te werken aan het realiseren van (maatschappelijke) doelen. Het gaat daarbij vooral om het behalen van resultaat, waarbij flexibiliteit en creativiteit belangrijke eigenschappen zijn. Onze kernwaarden zijn ROTS wat staat voor Resultaatgericht, Ondernemend, Transparant en Samenwerken in teams.

Het Sociaal Domein is voortdurend in beweging. Na de grote decentralisaties van de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet in 2015 spelen op deze gebieden momenteel herstel- en nieuwe bewegingen. Zowel vanuit de Rijksoverheid als in regionaal verband. Ook lokaal werken we aan hervormingen op het gebied van integrale dienstverlening en natuurlijk aan de implementatie van alle landelijke en regionale hervormingen. Deze veranderingen hebben natuurlijk ook impact op het team Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning.

Team
Het Sociaal Domein bestaat uit verschillende afdelingen:

  • Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning (hierna: JMO),
  • Inkomen & Participatie,
  • Financieel Service Punt (FSP) & Werkgevers Service Punt (WSP),
  • Beleid,
  • Bedrijfsvoering

De afdeling JMO bestaat op dit moment uit 3 teams met een teamleider: Wmo-team, Jeugdteam en Sociaal Wijkteam. Daarnaast maken de coördinator Zorg & Veiligheid en de coordinator Centrum voor Jeugd en Gezin deel uit van de afdeling. De afdeling bestaat uit in totaal circa 60 medewerkers.

Als Manager JMO ben je deel van het managementteam van het sociaal domein en daarmee mede verantwoordelijk voor alle taken en doelstellingen die we samen hebben.

Opdracht
Je stuurt de afdeling JMO aan en je bent verantwoordelijk voor de maatschappelijke taken van deze afdeling. Je creëert draagvlak voor (landelijk, regionaal en lokaal) beleid en regelgeving binnen de afdeling. Je stuurt op verbetering van de bedrijfsvoering en draagt zorg voor de implementatie van innovaties. Je geeft vertrouwen aan de teamleiders en ondersteunt of organiseert de ondersteuning van de teamleiders door de organisatiekracht uit de andere afdelingen te mobiliseren.

Wij zijn op zoek naar een duizendpoot die kan verbinden en stuurt op samenwerken. Je behaalt makkelijk resultaten en weet ook anderen hiertoe te motiveren. Je hebt organisatorisch inzicht en  bezit daadkracht om met veranderingen om te kunnen gaan en deze door te voeren in je team. Een leider met begrip voor regels en systemen, maar ook met een warm hart voor de praktijk.

Jouw taken in het algemeen zijn:

  • Leiding geven aan de afdeling JMO en het direct aansturen van de teamleiders en coördinatoren in je team;
  • Als manager ben je onderdeel van het managementteam van het Sociaal Domein en draag je bij de beleidsmatige en organisatorische doelstellingen;
  • Verantwoordelijk voor de bewaking en sturing op de budgetten die onder jou vallen.
  • Samen met de teamleiders zorgen voor leren en ontwikkelen zoals deskundigheidsbevordering op inhoud en vernieuwing van bedrijfsvoeringprocessen;
  • Het maken van prestatieafspraken met de 3 teamleiders en het bewaken en sturen van de prestaties op kwantiteit, kwaliteit en tijdigheid. Zorg daarbij indien nodig voor de prioritering;
  • Het bijdragen van het informatiemanagement i.s.m. de afdeling bedrijfsvoering;
  • Het onderhouden van relaties met de andere afdelingen in het Sociaal Domein en die verder versterken. Hieronder valt o.a. het gezamenlijk ontwikkelen van een integrale toegang en een integrale aanpak bij multiproblematiek;
  • Verantwoordelijk voor de HR-taken, in samenwerking met de teamleiders en de HR-adviseur. Dit omvat onder andere het (opnieuw) inrichten van het functiehuis, analyse op in- en uitstroom en het onderhouden van de uitbesteedde diensten;
  • Initieert en bevordert samenwerking met organisaties en partijen en onderhoudt de relaties met deze partijen;
  • Aanspreekpunt voor het bestuur voor het werkveld van het team.

In het bijzonder liggen er verschillende specifieke opdrachten per team of aandachtsgebied die we graag verder toelichten in een gesprek.

Uiteraard  zoeken we een prettige leuke collega die past in ons team en de open en sociale werkcultuur binnen de gemeente Rijswijk.

Competenties

  • Verbinden en samenwerken;
  • Analytisch;
  • Aansturen organisatie;
  • Resultaatgericht;
  • Betrokken;
  • Betrouwbaar.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar binnenin het publieke domein;
  • Aantoonbare werkervaring in de Wmo, Jeugd en/of welzijn in de afgelopen 5 jaar;
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor opleiding op het gebied van SPH, Social Work of HRM
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Teammanager;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Teammanager binnen de overheid;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als Teammanager binnen het Sociaal Domein.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox