Gemeente Zeist

Leerplichtambtenaar

Gemeente Zeist

De opdracht­omschrijving

Organisatie
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 65.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Onze cultuur is informeel, onze werkwijze integraal en interactief. Ontwikkeling is voortdurend vereist en belangrijk: als organisatie weten wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen.

Als medewerker van de gemeente Zeist voel je je echt betrokken bij Zeist en haar inwoners. Er is veel te doen om onze gemeente nu en in de toekomst voor iedereen aantrekkelijk te houden. Samen met je collega’s werk je er continu aan om dat voor elkaar te krijgen. We staan met onze organisatie voor de uitdaging om de dienstverlening aan de inwoners, bedrijven en instanties van Zeist te blijven verbeteren. Dat doen we samen en daarbij richten we ons op onze klant. Sterker nog, we vertrekken vanuit de klant. In onze organisatie vormen we op een eigentijdse manier de schakel tussen politiek en burger.
Als team leerplicht werken we voor het primair, voortgezet en speciaal onderwijs en vormen we een team met RMC en VSV trajectbegeleiders. We zijn een enthousiast en hecht team en werken grotendeels zelfsturend. Binnen de gemeente is er een nauwe samenwerking met de afdeling Samen Leven (beleid) en het Centrum voor Jeugd en Gezin.

Opdracht
Als leerplichtambtenaar heb je vooral de taak om toezicht te houden op de naleving van de Leerplichtwet. Dit betekent concreet:

  • Controleren of alle leerplichtigen een schoolinschrijving hebben.
  • Beoordelen van vrijstellingen van inschrijfplicht of een vrijstelling van geregeld schoolbezoek.
  • Verzuimmeldingen van scholen behandelen. Hierbij onderzoek je de reden van het verzuim en kijk je mee naar oplossingen voor het schoolverzuim.

Bij verzuimmeldingen heeft de leerplichtambtenaar een belangrijke schakelrol. Je onderhoudt het contact met ouders en school en zorgt voor een passende actie op de verzuimmeldingen. Als er rond de melding zorgen zijn over de ontwikkeling van een kind heb je hierover contact met Veilig Thuis of het Centrum voor Jeugd en Gezin. 
Steeds meer wordt de leerplichtambtenaar preventief betrokken bij kinderen en jongeren die dreigen uit te vallen in het onderwijs en daardoor thuis zouden komen te zitten. Korte lijnen en een goede samenwerking met ouders, scholen en hulpverlening zijn essentieel.

Competenties

 Motiveren ouders, kinderen en jongeren om begeleiding van leerplichtambtenaar te aanvaarden

  • Overtuigen;
  • Samenwerken;
  • Resultaatgericht;
  • Flexibel;
  • Initiatiefrijk;
  • Plannen en organiseren;

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als leerplichtambtenaar.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Minimaal een afgeronde MBO opleiding op gebied van opleiding op sociaal agogisch of sociaal juridisch gebied;
  • Aantoonbare kennis van het onderwijsnetwerk in de regio Utrecht Zuidoost;
  • Aantoonbare werkervaring als leerplichtambtenaar;
  • Aantoonbare kennis met registratiesysteem JVS3.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox