Provincie Noord-Brabant

Lead consultant ict regie

Provincie Noord-Brabant

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

De huidige IT-organisatie van Provincie Noord Brabant (PNB) heeft de verantwoordelijkheid voor IT-regie gecombineerd met verantwoordelijkheden op operationeel gebied. PNB wil haar IT-organisatie nog beter gaan positioneren als partner voor de business en werkt daarom aan een herontwerp van haar structuur. We zoeken een energieke en gedreven Lead Consultant die dit veranderingstraject met  ons kan leiden, invullen en faciliteren.

Wat ga je doen?

In het herontwerp staat de regierol en de daarmee samenhangende activiteiten op het gebied van supply en demand management centraal. Activiteiten die geen relatie hebben met regie worden óf elders in de organisatie belegd, óf (op termijn) ondergebracht bij dienstverleners zodat de juiste focus gerealiseerd wordt.
Om het verandertraject vorm te geven is er een kernteam 'Doorontwikkeling Regie' gedefinieerd dat invulling geeft aan vier onderdelen van de nieuwe regie organisatie:

  • Governance & Financiën
  • Processen & Rapportage
  • Mens & Organisatie
  • Techniek & Tooling

Je richt je specifiek op het ontwerp en de inrichting van processen, de bijbehorende rapportagestructuur en de E2E rapportages. Hierin weet je de vertaalslag te maken van inrichtingskeuzes op tactisch niveau naar operationeel niveau. Je brengt processen op meerdere niveaus in kaart en werkt ze uit in samenwerking met de programma IT architect. De operationele implementatie en de opvolging van de processen ligt meer bij de teamleider en opdrachtnemers binnen het programma. Naast de focus op processen en rapportages ondersteun en adviseer je de overall projectmanager op het gebied van het bewaken van de integraliteit, consistentie en samenhang van de deliverables van de andere streams uit het kernteam.

Zo lever jij jouw bijdrage aan Brabant!

De provincieorganisatie wordt geacht om haar maatschappelijke opgaven te realiseren in een sterk dynamisch politiek krachtenveld. Dit kan alleen met een solide ICT-organisatie die in staat is om deze opgaven te faciliteren met state-of-the-art technologie. Brabant loopt voorop in datagedreven werken, brengt haar IT naar de cloud en vormt haar IT-organisatie om naar een regieorganisatie. Als Lead consultant  behoud je een helikopterview over de gehele ICT-dienstverleningsketen en de integraliteit tussen de verschillende streams. Je schakelt gemakkelijk van abstract naar detailniveau, je weet de brug te slaan tussen tactisch en operationeel niveau. Naast een sterkte analytische kant ben je ook praktisch en pragmatisch ingesteld, je communiceert helder en bent in staat om samen met je team de veranderopgave binnen de tijd te realiseren. Zo maak jij Brabant slimmer!

Met wie werk je samen?

Als lead van de stream “Processen en Rapportage” ga je samen met je collega's uit het kernteam  de inrichting van de nieuwe ICT-regie organisatie van PNB vormgeven. Je werkt intensief samen met tal van collega’s uit het programma ICT en waar nodig en van toepassing ook daarbuiten. Je spart en stuurt inhoudelijk (met) je streamleden. Door een energieke, inspirerende en doorleefde visie op zowel de inhoud als ook de processen weet je medewerkers mee te krijgen in de nieuwe structuur en werkwijzen.

Kandidaatomschrijving


Herken jij jezelf hierin?

Voor deze functie zijn we op zoek naar een ervaren professional met minimaal 10 jaar relevante management- en advieservaring in de ICT-dienstverlening. Naast ervaring in het bedrijfsleven heb je een groot deel van je ervaring opgedaan in overheidsorganisaties. Specifiek heb je minimaal 5 jaar ervaring met ICT-regievoering; het ontwerpen, inrichten en verbeteren van regieorganisaties is jouw kerncompetentie. Je bent in staat om een nieuwe besturingsstructuur van de IT-organisatie te vertalen naar een werkend proces. Je hebt veel ervaring met verandermanagementtrajecten en het professionaliseren van ICT-dienstverlening. Je hebt kennis en ervaring in het toepassen van methodieken als: Agile, BISL, ITIL, Project Portfolio Management, SIAM en Prince2. Je beschikt over HBO-plus of academisch werk- en denkniveau.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Opleiding Kandidaat beschikt over een relevante en afgeronde Hbo+, Academische opleiding op het gebied van (Technische) Bedrijfskunde, ICT/Informatica / Business informationmanagement. Dit blijkt uit het CV.
  • Werkervaring Kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar aantoonbare en recente werkervaring op het gebied van procesmanagement en advieservaring in de ICT-dienstverlening waarvan minstens de helft binnen de overheid en/of specifiek de Provincie. Dit blijkt uit het CV.
  • Werkervaring Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar ervaring met specifiek ICT-regievoering: het ontwerpen, inrichten en verbeteren van regieorganisaties binnen overheden. Dit blijkt uit het CV.
  • Werkervaring Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar recente en aantoonbare werkervaring met verandertrajecten en professionalisering van ICT-afdelingen. Kandidaat heeft ruime kennis van methodieken als Agile, BISL, ITIL, Project Portfolio Management, SIAM en Prince2. Dit blijkt uit het CV.

De Wensen

  • Werkervaring Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar recente en aantoonbare werkervaring met verandertrajecten en professionalisering van ICT-afdelingen. Kandidaat heeft ruime kennis van methodieken als Agile, BISL, ITIL, Project Portfolio Management, SIAM en Prince2. Dit blijkt uit het CV.
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het sollicitatiegesprek zijn de laatste (maximaal) 25 punten toe te kennen. Deze 25 punten worden als volgt verdeeld: 1) De zienswijze en visie op de betreffende functie/werkzaamheden, gerelateerd aan eigen ervaring en visie provincie: maximaal 10 punten. 2) Match met het team (voldoende complementair in kennis en samenwerking): maximaal 5 punten. 3) Competenties zoals verbindend, doortastend, vernieuwend, betrouwbaar: maximaal 10 punten (denk hierbij ook aan goede voorbereiding, motivatie, pro-activiteit, kennis van de provinciale werkzaamheden en actualiteiten). Bij de provincie gaan we uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe. We vragen een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) op van de kandidaat aan wie de opdracht voorlopig wordt gegund. Dit is onderdeel van de selectieprocedure en een knock-out criteria. We vragen deze bij voorkeur te overleggen voorafgaand aan de eerste werkdag maar in ieder geval uiterlijk binnen één maand nadien. Hiervoor stuurt de provincie u na de definitieve gunning een link op uw persoonlijk e-mailadres.
  • Opleiding Kandidaat beschikt over een relevante en afgeronde Hbo+, Academische opleiding op het gebied van (Technische) Bedrijfskunde, ICT/Informatica / Business informationmanagement. Dit blijkt uit het CV.
  • Werkervaring Kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar aantoonbare en recente werkervaring op het gebied van procesmanagement en advieservaring in de ICT-dienstverlening waarvan minstens de helft binnen de overheid en/of specifiek de Provincie. Dit blijkt uit het CV.
  • Werkervaring Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar ervaring met specifiek ICT-regievoering: het ontwerpen, inrichten en verbeteren van regieorganisaties binnen overheden. Dit blijkt uit het CV.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox