gemeente Utrecht

Kwartiermaker/teammanager ontwerp en uitvoering openbare ruimte

gemeente Utrecht

  • max €120 per uur

  • Utrecht

  • 32 uur per week

  • Buitendienst
  • 05 mei 2025

  • 05 januari 2026

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig! 

Om de openbare ruimten in de stad Utrecht aantrekkelijker, groener en toegankelijker te maken voor de bewoners. Als Kwartiermaker/Teammanager zorg jij voor openbare ruimten, waarin gewandeld, gespeeld, bewogen en/of gezellig gepicknickt kan worden. Jij weet met je team de vertaling te maken van beleid naar ontwerp en uitvoeringsplannen. Hierbij beweeg jij je in een interessant speelveld van verschillende bedrijfsonderdelen, (onder)aannemers en omwonenden.

Voor jou is er plek binnen de nieuwe afdeling Openbare Ruimte, Klimaat en Groen, bestaande uit 5 teams en ongeveer 75 medewerkers. De afdeling is door de organisatiewijzing van de ontwikkelorganisatie Ruimte per 1 januari 2025 in het leven geroepen.

Jij wordt verantwoordelijk voor het opbouwen van het team Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte. De afdeling bestaat reeds uit projectmanagers, projectassistenten, omgevingsmanagers, etc. Allemaal inhoudelijke expertise die nodig is om alle projecten te ontwerpen en te laten uitvoeren. Dit zijn gemotiveerde collega's die voor de omwonenden van de stad continu op zoek zijn naar de juiste balans tussen wonen, groen en ontspanning.  
 
Utrecht is een van de snelst groeiende steden van Nederland. Dat zorgt voor nieuwe vraagstukken op het gebied van onder andere mobiliteit, energietransitie en gebiedsontwikkeling/woningbouw. We brengen daarbij onze ambitie in de praktijk: Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen. Dit plan is openbaar en uitgewerkt in de Ruimtelijke Strategie Utrecht. 

Opdrachtomschrijving (de taken):
Als Kwartiermaker/Teammanager Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte krijg je de verantwoordelijkheid over (her)inrichtingsprojecten in de openbare ruimte. Het team is verantwoordelijk voor het ontwerp, de uitvoering en realisatie van de projecten. 

Voor deze opdracht ben je inhoudelijk opdrachtgever voor de uitvoering van projecten en geef je leiding aan een team van ongeveer 5 fte. Naast deze vaste formatie van de programmasecretaris en managementassistent, bouw je een flexibele schil op van strategische projectmanagers. Deze worden ingehuurd van het interne projectmanagementbureau. Afhankelijk van de hoeveelheid en de grootte van de projecten schakel je projectmanagers bij en stuur je deze aan. In jouw rol als kwartiermaker bepaal je de benodigde samenstelling van het te vormen team. 

Je bespreekt de voortgang met de projectmanagers, stuurt met visie op resultaat en je schept de randvoorwaarden waaronder zij in de groenprojecten resultaat kunnen boeken. Je bent de inhoudelijk sparringpartner van de projectmanagers. Als er knelpunten zijn in de realisatie binnen de projecten, pak jij de regie om dit p te lossen. Ook zorg je voor samenhang in het team, bijvoorbeeld door het stimuleren van onderlinge kennisuitwisseling. 

Naast het aansturen van dit deels nieuw te vormen team en het oppakken van projecten, is samenwerken in een brede context met verschillende belanghebbenden/stakeholders een belangrijk onderdeel van je werk. Zo heb je bijvoorbeeld regelmatig afstemming met het organisatieonderdeel Stadsbedrijven of werk je samen met partijen buiten de gemeente. Bijvoorbeeld Utrecht Natuurlijk, Dierenbeschermingsorganisaties, het Recreatieschap of met aannemers om samen tot een plan voor uitvoering te komen. Sta je in contact met de wijk, buurt, straat om Samen Stad te Maken. Jouw inspirerende en overtuigende persoonlijkheid helpt om deze samenwerkingen succesvol te maken.

Veel van de werkzaamheden voor herinrichting hebben te maken met groen (75%) en spelen (25%). Voorbeelden van lopende projecten zijn:
•    Natuurgebied Zuilen
•    Rondje Stadseiland
•    Nieuwe speelplek Binnenstad-noord | gemeente Utrecht

Concreet houd jij je bezig met de volgende werkzaamheden: 
•    (Aan)Sturen van projectmanagers 
•    Sparringpartner van team beleid en programmering en overige organisatieonderdelen
•    Je bent de vooruitgeschoven post voor gesprekken over positie van ‘Uitvoering’ binnen het domein Ruimte en je neemt deel aan stuurgroepen over integrale projecten waarvan uit groen een financiële bijdrage wordt geleverd. 
•    Planning van geprogrammeerde projecten (initiëren, monitoring, resultaat, budget, capaciteit, levering) en hier een gestandaardiseerde efficiënte werkwijze voor opzetten.
•    Borgen kwaliteit van ontwerp- en uitvoeringsplannen
•    Bestuurlijke advisering
•    HR en Financiën. De kwartiermaker/teammanager is voor een beperkt aantal medewerkers verantwoordelijk voor de normale HR-taken 

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
•    Het opzetten van het team Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte.
•    Gedefinieerde uitvoeringsprogramma’s.
•    Een planning van de korte termijn programmering.

Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
We zoeken iemand die ervaring heeft met dergelijke organisaties en stevig genoeg is om in dat krachtenveld stand te houden en het team daarin als kwartiermaker goed weet te positioneren. Je bent in staat om structuur aan te brengen in het team. Je volgt de standaarden voor projectbeheersing en verantwoording. 
•    Samenwerken: Jij kan goed samenwerken met zowel interne als externe belanghebbenden. Met jouw sterke onderhandelingsvaardigheden weet je collega’s en externe partijen te overtuigen van het belang van groen, natuur en biodiversiteit in stedelijke ontwikkelingen.
•    Inspirerend:
Je staat stevig in je schoenen en brengt deze boodschap op een inspirerende manier over, zodat we onze ambitieuze doelen kunnen realiseren. Jij communiceert daarbij altijd helder en doelgericht, met enthousiasme en inhoudelijke kennis als jouw kracht.
•    Team bouwen:
Je team in staat te stellen vakvolwassen te worden en zo gestelde doelen te bereiken en te realiseren. 

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 

Goed om te weten: 
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 


 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Je hebt minimaal een HBO werk en denkniveau.
  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld:

De Wensen

  • Je hebt aantoonbare ervaring als kwartiermaker. - Minder dan 3 jaar - 3 tot 6 jaar - 6 jaar of meer
  • Welke bijdrage ga jij de gemeente leveren met betrekking tot inrichtingsvraagstukken op het gebied van groen, natuur en spelen:
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).
  • Je hebt aantoonbare ervaring in een leidinggevende of aansturende rol, bij voorkeur aan projectleiders/managers in de ontwikkeling van de openbare ruimte.  - Minder dan 3 jaar - 3 tot 6 jaar - 6 jaar of meer
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het uitvoeren en ontwikkelen van inrichtingsvraagstukken binnen de openbare ruimte. - Minder dan 3 jaar - 3 tot 6 jaar - 6 jaar of meer
  • Beschrijf kort en bondig hoe jij je onderscheid als kwartiermaker en wat is jouw aanpak hierin:
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Prijs is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten. Let op: het maximum uurtarief is: € 120,00 Het met een hoger tarief offreren dan het aangeven maximum leidt tot uitsluiting van verdere deelname

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox