Gemeente Breda

Jurist Omgevingsrecht

Gemeente Breda

  • geen max tarief

  • Noord-Brabant

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 01 september 2022

  • 01 juli 2023

De opdracht­omschrijving

Kom jij ons helpen bij het mogelijk maken van Ruimtelijke Plannen in de stad en het buitengebied?Jurist OmgevingsrechtBreda heeft een grote opgave op het gebied van de ruimtelijke ontwikkeling, zowel in het stedelijke gebied als het buitengebied. Het team Juridische Plannen zorgt voor de (juridische) begeleiding van deze ontwikkelingen.
Tegelijkertijd bereiden we ons voor op de Omgevingswet en we werken toe ‘naar 1 omgevingsplan’.
Door het vertrek van een van onze teamleden zijn we op zoek naar een jurist omgevingsrecht.
 Jij zorgt met jouw collega’s voor de planologische begeleiding van een groot aantal (versnellings)projecten in de stad en het buitengebied van Breda (vanaf start project tot en met bezwaar en beroep).
Met jouw kennis van zaken en creativiteit maak je ontwikkelingen mogelijk binnen de huidige en aanstaande regelgeving.

Je bereid je met je collega’s voor op de veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt.
Met de komst van de Omgevingswet krijgt participatie een steeds belangrijke rol. Je gaat hiermee aan de slag en doet hier actief aan mee.
 
Je vertaalt met je collega’s het beleid op het gebied van de fysieke leefomgeving in concrete plannen, bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen met afwijking en straks omgevingsplannen. Ook lever je een bijdrage aan het opstellen van gebiedsgerichte omgevingsplannen.

Je begeleidt verzoeken om planschade die voortkomen uit de procedures die jij begeleidt, onder meer door het beoordelen van de advisering, het opstellen van het besluit en het behandelen van eventuele bezwaren en (hoger) beroepen.
 Je werkt intensief samen met andere afdelingen binnen de keten en externe stakeholders, zoals de Provincie en de Omgevingsdienst en in teamverband met de projectmanagers rondom de ontwikkelingsprojecten.
Met jouw teamleden lever je een bijdrage aan het Programma implementatie Omgevingswet.
Je gaat deel uitmaken van het team Juridische Plannen van de afdeling Ruimte & Vastgoedontwikkeling. Het team bestaat uit 23 enthousiaste medewerkers in een mix van planologen en juristen en bijbehorende ondersteuning.
 

  • Je bent nieuwsgierig, kritisch, openminded, creatief en leergierig.
  • Je bent een teamplayer die snel en flexibel inzetbaar is.
  • Je bent communicatief vaardig  en kan goed omgaan met een politiek-sensitieve omgeving.
  • Je vindt het leuk om in gesprek te gaan met belanghebbenden rondom een ontwikkeling als onderdeel van het participatieproces.
  • Je hebt een positief-kritische instelling en gaat oplossingsgericht te werk.
  •  Je kan goed samenwerken, je bent verbindend en enthousiast;
  • Je beschikt over een afgeronde juridische of relevante W.O. opleiding .
  • Je hebt werkervaring als jurist omgevingsrecht, circa 5 jaar;
  • Je bent op de hoogte van de wijziging in de wetgeving (Omgevingswet) en wil daar graag mee aan de slag!
  • Je hebt kennis van actualiteiten en politieke processen;

De Eisen

  • De kandidaat heeft kennis van de Omgevingswet. Dit moet blijken uit het cv.
  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO-opleiding in het Nederlands Recht. Dit moet blijken uit het cv.
  • De kandidaat beschikt over ervaring met het begeleiden van juridisch-planologische procedures. Dit moet blijken uit het CV.
  • De kandidaat beschikt over ervaring met het begeleiden van verzoeken om planschade, waarbij de kandidaat in staat is de advisering hierin te beoordelen, planschadebesluiten op te stellen en eventuele bezwaren en (hoger) beroep te behandelen. Dit moet blijken uit het CV.
  • De kandidaat heeft ervaring met het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures, zowel bij de Rechtbank als bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Dit moet blijken uit het CV.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • De kandidaat is in staat om op de gevraagde startdatum, zijnde 1 september 2022, met de werkzaamheden te starten.
  • Het cv is voorzien van referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
  • 1. De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - een voldoende mate van bestuurlijke sensitiviteit en ervaring met het informeren en betrekken van college en raad over de inhoud van de Omgevingswet en de veranderende rol van het bestuur binnen de nieuwe processen; - sociaal vaardig en in staat kennis over te dragen om binnen en buiten de gemeentelijke organisatie betrokkenen te helpen en ondersteunen met vragen op gebied van Omgevingswet en omgevingsplan, waarbij de kandidaat het gedachtengoed van de Omgevingswet over weet te brengen binnen en buiten de organisatie. Hierbij is het gedachtengoed van participatie belangrijk en wordt actief vanuit dat gedachtengoed gehandeld; - een positief-kritische instelling, waarbij oplossingsgericht te werk wordt gegaan; - een samenwerkende houding, waarbij verbinding wordt gezocht binnen en buiten het eigen team en met enthousiasme het vak wordt uitgedragen; - flexibel inzetbaar en direct zelfstandig inzetbaar; - nieuwsgierig, kritisch, open-minded, creatief en leergierig; - maatschappelijke betrokkenheid, kennis van actualiteiten en politieke processen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox