gemeente Katwijk

Jurist handhaving omgevingsrecht

gemeente Katwijk

  • max €99 per uur

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 08 januari 2026

  • 08 juli 2026

De opdracht­omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Katwijk mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Katwijk. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak, BV, maatschap of Opting-In constructie is).” 

De gemeente Katwijk werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en toekomstgerichte omgeving voor onze inwoners en ondernemers. Onze ambities zijn groot: van de grootste woningbouwontwikkeling in onze geschiedenis tot het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het verbeteren van digitale dienstverlening.

Onze organisatie telt zo’n 650 medewerkers en kenmerkt zich door een platte structuur. We zetten sterk in op persoonlijk leiderschap en geven onze mensen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Zo blijven we flexibel en wendbaar en kunnen we snel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. In diezelfde geest zoeken we partners die vakmanschap combineren met betrokkenheid en die samen met ons werken aan duurzame resultaten voor Katwijk.

Opdracht
Gemeente Katwijk bestaat voor én door de bewoners. Bij geschillen en misverstanden lossen we problemen samen op. Als jurist vergunningen & handhaving speel je een belangrijke rol in het bieden van eerlijke en transparante afhandeling. Dit werk draagt bij aan een prettige woonomgeving in onze gemeente.
 
Verantwoordelijkheden
Als jurist handhaving omgevingsrecht adviseer je collega's over juridische procedures, interpretatie van bestemmingsplannen en toepassing van jurisprudentie. Je behandelt zelfstandig reacties op aanvragen om vergunningen, stelt weigeringen op en verdedigt primaire besluiten bij bezwaar. Bij uitgebreide procedures behandel je zienswijzen en informeer je schriftelijk de bestuurder. Je hebt veelvuldig contact met collega's en indieners van reacties en zienswijzen. Daarnaast controleer je of wet- en regelgeving is nageleefd, verifieer je juridische correctheid van uitspraken en stel je oplossingen voor. Indien nodig geef je waarschuwingen en zoek je overeenstemming met het college om eventueel een handhavingsprocedure te starten. Je behandelt bezwaar, beroep en hoger beroep, vaak complexe zaken met bestuurlijke of politieke belangen. 

Benodigd aantal professionals 
1.

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Woensdag en donderdag op kantoor, de rest in overleg 
Is hybride werken mogelijk: Ja 

 

De Eisen

  • 4. Indien de opdrachtnemer personeel te beschikkingstelt moet de inschrijver beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen) licht toe of het alternatief aanwezig is;
  • 2. Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
  • 5. Beschikbaar uiterlijk vanaf medio januari 2026 tot en met juli 2026 inclusief verlengingsopties;
  • 7. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding Nederlands Recht;
  • 6. Een maximum uurtarief van € 99,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten;
  • 8. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch medewerker op het gebied van handhaving/vergunningen en met het vertegenwoordigen van het college in bezwaarzaken

De Wensen

  • 9. Minimaal een afgeronde wo bachelor opleiding Nederlands Recht
  • 10. Minimaal 2 verschillende opdrachten/projecten in de afgelopen 4 jaar waarbij de kandidaat concreet heeft bijgedragen aan uitvoering, advisering of handhaving van Omgevingswet/Awb-projecten. Aantoonbaar via: projectbeschrijvingen, opdrachten of referenties inclusief rol en resultaten
  • 11. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als juridisch medewerker op het gebied van handhaving en/of vergunningverlening meer dan 5 jaar (20 pt) 3 tot 5 jaar (10 pt) 1 tot 2 jaar (5 pt) minder dan 1 jaar (0 pt)
  • 12. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar in het vertegenwoordigen tijdens bezwaar- en beroepszaken namens het college. Aantoonbaar via: dossiers, projectbeschrijvingen of referenties waarin zelfstandig vertegenwoordiging en resultaat wordt aangetoond meer dan 5 jaar (20 pt) 3 tot 5 jaar (10 pt) 1 tot 2 jaar (5 pt) minder dan 1 jaar (0 pt)
  • 13. Aantonen dat de kandidaat effectief heeft geanticipeerd op bestuurlijke of politieke belangen bij handhavings- of vergunningsdossiers in de afgelopen 4 jaar. Aantoonbaar met concrete casussen of referenties 3 of meer casussen (20 pt) 1 of 2 casussen (10 pt) minder dan 1 casus (0 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
08 januari 2026 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox