Gemeente Zoetermeer
max €110 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
08 september 2021
08 september 2022
Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!
Afdeling
Het team Grondzaken draagt zorg voor het opstellen, sturen en bewaken van het grondbeleid en de daaraan gekoppelde werkzaamheden. Dit doen we onder andere vanuit de disciplines vastgoedeconomie (planeconomie), juridica en uitgifte / verwerving. De juristen zijn primair verantwoordelijk voor het opstellen van de verschillende privaatrechtelijke overeenkomsten in de ruimtelijke projecten van de gemeente.
Opdracht
Zoetermeer heeft grote ambities op het gebied van bouwen, terwijl tegelijkertijd de ruimte schaars is. Het accent ligt daarom steeds vaker op binnenstedelijke (her)ontwikkeling, wat met zich meebrengt dat we met meer én verschillende partners te maken krijgen. Vanuit team grondzaken wordt bij deze complexe opgaven juridisch maatwerk geleverd. Binnen ruimtelijke programma’s of projecten verzorg je als jurist de (privaatrechtelijke) juridische werkzaamheden, al dan niet in samenwerking met de andere juristen in het team. Hieronder vallen alle voorkomende juridische werkzaamheden, van het opstellen en beoordelen van overeenkomsten op het gebied van publiek private samenwerking (PPS) bij gebiedsontwikkelingen, koop/verkoop, erfpacht, huur, kostenverhaal etc. tot aan het adviseren over juridische vraagstukken en conflicten en het bijdragen aan contractonderhandelingen. Dit uiteraard binnen de kaders van relevante wet- en regelgeving, bestaande afspraken tussen partijen en het grondbeleid van de gemeente. Verder stuur je zo nodig (externe) advocaten aan bij het voeren, voorkomen en beëindigen van gerechtelijke procedures en andere geschillen.
Competenties
Van groot belang is niet alleen de vraag wat de jurist doet, maar ook hoe hij/zij dat doet. Kennis van de inhoud blijft een wezenlijk element. Daarnaast is het essentieel weten om te gaan met de uiteenlopende stakeholders (bestuurders, collega’s, inwoners, ondernemers en instellingen). Dit vraagt naast kennis van de opgaven ook de volgende competenties: de vaardigheid van communiceren, adviseren, faciliteren, participeren etc.
De kandidaat dient over de volgende competenties te beschikken:
- Samenwerken: richt zich met anderen op een gemeenschappelijk doel, helpt anderen en deelt de resultaten van het werk.
- Realiteitszin: schat de praktische haalbaarheid van plannen, doelstellingen en actie in voor wat betreft acceptatie en haalbaarheid.
- Creatief: vindt (praktische) oplossingen voor zaken waarin in (wettelijke) regelingen niet wordt voorzien.
- Onderhandelings- en communicatieve vaardigheden.
- Goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox