Gemeente Altena

Integraal beheeradviseur en financieel specialist

Gemeente Altena

De opdracht­omschrijving

Jouw werk

De gemeente Altena is gestart met de actualisatie van het Integraal Beheerkader Openbare Ruimte (IBK) voor de periode 2026–2029. Dit kader vormt de basis voor beleidsmatige, technische én financiële keuzes in het beheer van de openbare ruimte. In deze actualisatie worden beheerdata, maatschappelijke opgaven en financiën integraal verbonden, mede met het oog op de ombuigingsopgave richting een sluitende meerjarenbegroting in 2029.

Als integraal beheeradviseur en financieel specialist speel jij hierin een sleutelrol. Jij zorgt voor de inhoudelijke uitwerking van de technische productbladen, draagt zorg voor de financiële onderbouwing en vertaalt complexe data naar duidelijke beleidsstukken. Je werkt nauw samen met beheerders, beleidsadviseurs, financieel specialisten en de senior projectleider. Jij weet wat er technisch speelt bij objecten in de openbare ruimte én bent een volwaardige gesprekspartner voor financiële collega's binnen de organisatie.

Wat je gaat doen

  • Inhoudelijk beoordelen, verwerken en actualiseren van beheerinformatie per objectgroep (o.a. civiele kunstwerken, groen, spelen, openbare verlichting, bomen, straatmeubilair, riolering);
  • Evalueren en herschrijven van technische productbladen samen met beheerders;
  • Opstellen van beheerkaders en uitgangspunten, in aansluiting op de omgevingsvisie en maatschappelijke opgaven;
  • Opstellen en verwerken van (deel)rapportages, zowel beleidsmatig als financieel onderbouwd;
  • Begeleiden van het proces van beheerkostenberekening per productgroep;
  • Analyseren en beoordelen van budgetten, onderhoudsvoorzieningen en meerjarenramingen in samenwerking met beheerders en financieel adviseurs;
  • Aansluiten bij projectgroep overleggen en bijdragen aan integrale keuzes;
  • Zorgdragen voor de verbinding tussen technische inhoud, financiën en bestuurlijke haalbaarheid.

Over jou
Jij bent een inhoudelijk specialist met een sterke achtergrond in het beheer van de openbare ruimte én een scherp financieel inzicht. Je kunt informatie analyseren en gestructureerd vertalen naar heldere, leesbare en beleidsmatig relevante teksten. Je weet hoofd- en bijzaken goed van elkaar te scheiden en verliest het doel nooit uit het oog. Je communiceert vlot met zowel technisch inhoudelijke collega’s als financieel adviseurs en bent in staat om complexe materie begrijpelijk en overtuigend over te brengen, ook in een bestuurlijke context.

Wat jij meebrengt

  • Ervaring binnen het fysieke domein, bij voorkeur in het beheer van de openbare ruimte;
  • Aantoonbare ervaring met het opstellen van beleidsrapportages en technische productbladen;
  • Ervaring met financiële onderbouwing van beheer- of investeringsprogramma’s;
  • Kennis van gemeentelijke werkwijzen en bestuurlijke processen;
  • Sterk analytisch vermogen, schrijfvaardigheid en resultaatgerichte werkhouding.

Deze opdracht is in verband met de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties niet geschikt om ingevuld toe worden door een ZZP-er.  Voor de vervulling van deze opdracht kunnen geen ZZP-ers worden aangedragen (ook niet via een intermediair).

De Eisen

  • Kandidaat heeft ervaring met werken binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag wordt aangegeven.
  • Kandidaat heeft een afgeronde opleiding op minimaal WO niveau. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft recente ervaring met integrale financiële onderbouwing binnen het beheer van de openbare ruimte. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat is in staat op de startdatum, zoals in de aanvraag wordt aangegeven, te starten met de opdracht. Mits in bezit van een juiste VOG en ondertekende bruikleenovereenkomst.
  • Kandidaat beschikt over een eigen telefoon.
  • Kandidaat beschikt over 1 of over meer referenties.
  • Het uurtarief van de kandidaat is niet hoger dan het maximum tarief. (Tarief is inclusief de fee (2,5%), de reiskosten, kosten t.b.v. VOG aanvraag, evt. parkeerkosten en andere onkostenvergoedingen.)

De Wensen

  • Kandidaat heeft een relevantie opleiding gevolgd in de richting van civiele techniek, stedelijke ontwikkeling, watermanagenet of aanverwant. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft ervaring met de onderbouwing van beheerlasten of herijking van onderhoudsbudgetten binnen gemeentelijke organisaties. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan op verschillende niveaus communiceren. Dit moet blijken uit het gesprek.
  • Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar ervaring als adviseur of projectleider binnen het beheer van de openbare ruimte bij een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft in de afgelopen 3 jaar ervaring met integrale afstemming tussen technische beheerders en financieel adviseurs binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft ervaring met het opstellen van of bijdragen aan technische productbladen voor objectgroepen zoals riolering, groen, kunstwerken, verlichting etc.
  • Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit. Dit moet blijken uit het gesprek.
  • Kandidaat beschikt over analytisch denkvermogen. Dit moet blijken uit het gesprek.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
05 juli 2025 om 12:30
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox