gemeente Utrecht

Informatie- en procesmanager openbare orde en veiligheid

gemeente Utrecht

  • max €120 per uur

  • Utrecht

  • 24 uur per week

  • Buitendienst
  • 01 september 2025

  • 01 maart 2026

De opdracht­omschrijving

Bij OOV werken ruim 150 medewerkers om ervoor te zorgen dat Utrecht een leefbare en veilige stad blijft. De afdeling OOV bestaat uit vier clusters en werkt rechtstreeks voor de burgemeester. Ook verzorgen wij de bedrijfsvoering voor drie regionale samenwerkingsverbanden ( RIEC, RVS en ZVHRU). Het team Informatie- en Procesmanagement (IPM) van Openbare Orde & Veiligheid (OOV) zorgt voor een goede informatiepositie en goed afgestemde werkprocessen bij de aanpak van complexe  veiligheidsvraagstukken. Het IPM-team bestaat uit 6 collega’s.

Bij OOV willen wij resultaten boeken door samenwerking, door denken en doen met elkaar te verbinden, door oog te hebben voor de effecten in de samenleving van onze activiteiten en door ons stadsbestuur effectief te ondersteunen. Wij vinden dat goede collegiale verhoudingen, openheid en gelijkwaardigheid, humor en relativeringsvermogen bijdragen aan een motiverende werksfeer. Van al onze medewerkers verwachten wij een flexibele houding en inzet, stressbestendigheid, het vermogen om samen te werken en overtuigingskracht.


Opdrachtomschrijving (de taken):
•    Verantwoordelijk voor het informatie- en procesmanagement van Openbare Orde & Veiligheid (OOV). Je ontwikkelt en onderhoudt, in verbinding met het lijnmanagement, de aansturing, budgettering en architectuur van het Informatie- en Procesmanagement (IPM) team.
•    In samenwerking met het IPM-team zorg dragen voor de juiste inrichting én het continu verbeteren van het informatie- en applicatiebeheer.
•    Zorg dragen voor de implementatie van het gegevensbeschermingsbeleid. Daarbij ben je sparringspartner voor de adviseurs gegevensbescherming over complexe gegevensdelingsvraagstukken in het veiligheidsdomein.
•    Opdrachtgeverschap voor IPM-projecten binnen OOV en deelname aan project(stuur)groepen en gemeentebrede (IT-)overleggen. Daarnaast geef je opdracht tot aanbesteding of coördineer je interne opdrachten t.b.v. benodigde ICT capaciteit.
•    Signaleren van trends en veranderingen die impact kunnen hebben op de OOV werkwijze, processen en organisatie. Jij duidt ze en brengt ze onder in standaarden, kennisprofielen en/of opleidingstrajecten voor onze collega’s binnen OOV.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Deze opdracht kan worden afgerond als de informatiehuishouding van OOV toekomstbestendig is ingericht op basis van wettelijke grondslagen, effectieve werkprocessen, voorzien van betrouwbare koppelingen en applicaties zoals PGA-x en XCLLNC Zaken. Dat de werkprocessen zijn voorzien van de benodigde DPIA’s, GLO’s en bijpassende afspraken en convenanten zodat compliance en verantwoording geborgd is. 

Jij hebt:
•    HBO/WO werk- en denkniveau
•    Minimaal 3 jaar, maar bij voorkeur meer aantoonbare, binnen het informatie- en procesmanagement en bestuurlijke informatievoorziening werkveld
•    Aantoonbare, ruime ervaring met informatie, proces en projectmanagement vanuit een strategische en/of coördinerende positie.
•    Ervaring binnen een gemeentelijke omgeving is vereist,  binnen een politiek-bestuurlijke omgeving is een pré
•    Kennis van wet- en regelgeving op het vlak van gegevensuitwisseling en -bescherming 
•    Kennis van het veiligheidsdomein is een pré


Om deze functie goed te kunnen uitvoeren, breng jij de volgende competenties mee:
•    Resultaatgericht & besluitvaardig: naar uitdagingen zoeken en mogelijkheden signaleren en creëren om de resultaten te verbeteren. Verantwoordelijkheid nemen voor eigen beslissingen, en daar voor te staan.
•    Analyseren: je weet onderwerpen op diverse niveaus te doorgronden. Daarnaast ben je in staat om hier de juiste verbanden bij en tussen te leggen.
•    Stakeholdermanagement: Het afstemmen van informatievraag en aanbod, gebruik maken van het netwerk binnen de organisatie.  
•    Netwerken: Opbouwen, uitbouwen en onderhouden van een netwerk van interne en externe contacten en relaties die nu of in de toekomst nuttig kunnen zijn; gebruik maken van het netwerk om de doelen van de organisatie te realiseren
•    Overtuigingskracht: je voert krachtige en onderbouwde discussies en verdedigt standpunten op basis van inhoud en expertise. Je weet anderen te overtuigen door sterke argumenten te formuleren. Waarbij je de context en professionele samenwerking(srelaties) scherp in het oog houdt. Je bent klantgericht. 
•    Wendbaar:  meebewegen als omstandigheden veranderen. Echter verlies je hier niet de regie en weet je koers te houden. 

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 


Goed om te weten: 
Gesprekken worden gepland op 6/7/8 augustus. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Hybride werken is mogelijk, maar aanwezigheid op het Stadskantoor is in ongeveer 2/3e tijd van belang.

Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking. 

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd. 
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld:
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Je hebt ervaring met het werken binnen een gemeentelijke omgeving
  • Je hebt aantoonbare ervaring IPM

De Wensen

  • Licht kort en bondig toe waaruit blijkt dat je ervaring hebt met stakeholdermanagement en projectmanagement.
  • Prijs is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten. Let op: het maximum uurtarief is: € 120,00 Het met een hoger tarief offreren dan het aangeven maximum leidt tot uitsluiting van verdere deelname
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).
  • Je hebt minimaal 3 jaar, maar bij voorkeur meer jaren, aantoonbare ervaring binnen het informatie- en procesmanagement en bestuurlijke informatievoorziening werkveld - Minder dan 3 jaar - 3 tot 5 jaar - 5 jaar of meer
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Geef aan welke vorm van inhuur van toepassing is op de aangeboden kandidaat. Detachering:  De aangeboden kandidaat is in loondienst bij de aanbieder. Gemeente Utrecht sluit met de aanbieder een overeenkomst. De medewerker werkt tijdelijk bij Gemeente Utrecht, onder leiding en toezicht van de gemeente. De aanbieder draagt zorg voor loonafdrachten. De aanbieder heeft meerdere personen in loondienst.  ZZP rechtstreeks:  De aangeboden kandidaat is een zzp’er en sluit rechtstreeks een overeenkomst met Gemeente Utrecht. Er is geen tussenpartij. De zzp’er voert de opdracht zelfstandig uit, zonder gezagsverhouding.  ZZP via tussenkomst:  Een bureau stelt een zzp’er voor. De gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met het bureau (niet met de zzp’er). De zzp’er voert zelfstandig de opdracht uit. Het bureau regelt de contracten met de zzp’er volgens de Wet DBA.   DGA:  De aangeboden kandidaat is DGA en werkt via zijn/haar eigen BV. Gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met de BV. De DGA voert zelfstandig de opdracht uit.   LET OP: Gemeente Utrecht gaat alleen een overeenkomst aan met de aanbieder. We verwachten dat u als aanbieder deze informatie naar waarheid invult. Wanneer informatie incorrect is ingevuld, kan de offerte gediskwalificeerd worden.  - Detachering - ZZP rechtstreeks - ZZP via tussenkomst/DGA

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
05 augustus 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox