Gemeente Amsterdam

Implementatie manager

Gemeente Amsterdam

  • max €120 per uur

  • Noord-Holland

  • 36 uur per week

  • Directie
  • 01 januari 2026

  • 31 december 2026

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
Voor het programma Nieuw Informatie Systeem Erfpacht (NISE) is de afdeling Erfpacht en Uitgifte op zoek naar een ervaren Implementatie Manager om het nieuwe informatielandschap op een succesvolle wijze te implementeren bij E&U. De implementatie is succesvol als de gehele verandering is geborgd, omarmd is door de gebruikers en de vooraf vastgestelde toegevoegde waarde van NISE is gerealiseerd. De adoptie van de nieuwe systemen is een van de belangrijkste onderdelen van het programma. Het programma loopt al en het komende jaar gaan we de cruciale fase van de implementatie in omdat dan de meeste processen live zullen gaan.
Met jouw analytisch vermogen en passie voor verandermanagement weet je E&U in beweging te brengen. Je hebt een bewezen track record in het veranderingsdomein en ervaring in projectmanagement. Met je uitstekende organisatorische en planningsvaardigheden ben je goed in het managen van meerdere projecten tegelijk. Je analytische vaardigheden geven je het vermogen om problemen snel en effectief op te lossen. Je bent van nature een activator; je weet hoe je mensen kunt stimuleren om veranderingen te omarmen en met je sterke communicatieve vaardigheden weet je hoe je mensen bij elkaar brengt. 



Werkzaamheden
Dit doe je op een gemiddelde werkdag;
  • Je coördineert en hebt de leiding bij de implementatie van het nieuwe informatielandschap. Je volgt het implementatie plan met daarbij behorende planning en je bent verantwoordelijk voor de uitvoering en bewaking van de voortgang;
  • Je geeft directe aansturing aan de testmanager/coördinator van het NISE programma;
  • Je hebt intensief contact met stakeholders, vooral gebruikers om de veranderingen zo goed mogelijk aan te laten sluiten op hun wensen en behoeften.
  • Je werkt nauw samen met communicatie collega’s om de gebruikers goed op de hoogte te houden en ze mee te nemen in de verandering;
  • Je bent nauw betrokken bij het ontwikkelproces om de plannen en gefaseerde implementatie daarop aan te sluiten;
  • Je evalueert steeds de geleverde gezamenlijke resultaten en jouw rol en bijdragen hieraan, vooral ook om mogelijke verbeterkansen te kunnen benutten;

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Erfpacht en Uitgifte is onderdeel van de directie Grond en Ontwikkeling. Onze overkoepelende directie Grond & Ontwikkeling heeft als missie: “Meer waarde creëren voor de stad en metropool Amsterdam.” We werken aan een duurzame en vitale stad voor burgers en bedrijven, voeren regie op gebieds- en vastgoedontwikkeling en het erfpachtstelsel. We geven grond uit in erfpacht en beheren dit, we maken kavels bouwrijp, transformeren en beheren onroerend goed en beheren project financiën en het erfpachtvermogen.

De afdeling Erfpacht en Uitgifte beheert ruim 300.000 erfpachtcontracten, met jaarlijkse canoninkomsten van meer dan €100 miljoen en een balanstotaal van circa €8 miljard. Bij de afdeling werken 280 medewerkers verdeeld over 7 teams. Als Implementatie Manager val je binnen het team Advies, Beleid en Ontwikkeling, subteam Advies & Ontwikkeling. In dit team komen verschillende expertises samen en vallen ook de product manager en product owners die onderdeel zijn van de vernieuwing.

In het programma NISE wordt op basis van een nieuwe doel-architectuur het huidige informatielandschap het komende jaar gefaseerd vervangen. Dit met als doel om het Informatielandschap van de afdeling Erfpacht & Uitgifte te moderniseren en te vervangen door een nieuw component-gebaseerd stabiel, veilig en flexibel landschap. De architectuur is gebaseerd op de Common Ground principes die zorgen voor structuur en flexibiliteit, en is opgebouwd conform het vijf lagen model. De ontwikkeling gebeurt door 3 Agile teams, elk met hun eigen expertise. De 3 teams worden ondersteund door een stevige programma organisatie waarbij de Product Manager, Software & Integratie Architect en Release Train Engineer in de lead zijn.


 

De Eisen

  • Eis - CV toevoegen U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met Common Ground architectuur principes, in het bijzonder GZAC, en gemeentelijke processen (NORA, GEMMA, etc). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Draaideurconstructie Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam? Let op antwoordmogelijkheden: Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)  
  • Eis - Werk- en denkniveau De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo/wo werk- en denkniveau.  Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Opleiding De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo/wo diploma. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Eis - Toevoegen motivatie Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Eis - Certificaat De aangeboden kandidaat is in het bezit van de Prosci certificering Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft praktijkervaring met diverse methodieken zoals: Projectmatige werken (PRINCE2), verandermanagement, informatieanalyse, architectuur en systeemontwikkeling; (Lean) procesmanagement, beheer en ICT-organisatie (ASL, BiSL, ITIL), Agileontwikkelmethoden (Scrum), SAFe (Scaled Agile Framework). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Verificatie kennis Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Eis - Verificatie Ervaring Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: •    organisatie •    naam contactpersoon •    telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn  
  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie  en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).  
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 7 jaar werkervaring als implementatiemanager, bij voorkeur binnen het publieke domein van een G4 gemeente. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: •    organisatie •    naam contactpersoon •    telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn  

De Wensen

  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met een complexe politiek-bestuurlijke organisatie, zoals een grote gemeente of organisatie (>5.000 medewerkers). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen een een G4 gemeente. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Toetsing van de competentie: Analytisch vermogen
  • Informatie Kandidaat Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld.   Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon. Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Om een extra offerte aan te maken klikt u op het tabblad 'Offerte' en vervolgens rechtsonder op 'Extra offerte'. Attentie: u dient iedere inschrijving apart in te dienen. Indienen doet u door middel van de button 'Indienen'. Ter controle vraagt het systeem om uw wachtwoord. Heeft u hier vragen over dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk van Mercell. Klik op 'Invullen' en vul aan: Naam kandidaat: Telefoonnummer kandidaat: (privé) e-mailadres van de kandidaat:
  • Toelichting Maximumtarief Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 120,- Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out). De verdeling van de punten voor de score op tarief wordt als volgt berekend: de inschrijver met het laagste tarief krijgt het maximale aantal punten. De score van de overige offertes wordt gerelateerd aan het laagste tarief op basis van percentuele afwijking.  

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
08 december 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox