Gemeente Pijnacker Nootdorp

Handhavingsjurist omgevingsrecht

Gemeente Pijnacker Nootdorp

  • geen max tarief

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Omgevingsdiensten
  • 20 december 2024

  • 20 maart 2025

De opdracht­omschrijving

Organisatie
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

Je wordt onderdeel van het team Ruimte, dat valt binnen het domein Fysieke Leefomgeving. Het team omvat de vakgebieden Ruimtelijke plannen, Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Het team bestaat uit diverse professionals, waaronder handhavingsjuristen, juridisch medewerkers, planjuristen, plantoetsers, een stedenbouwkundige, toezichthouders en administratieve ondersteuners. Samen leveren zij een cruciale bijdrage aan de uitvoering van de Omgevingswet en de ontwikkeling van het Omgevingsplan.

Opdracht
Als handhavingsjurist bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp speel je een sleutelrol in uiteenlopende handhavingsprocedures. Denk bijvoorbeeld aan het aanpakken van een illegaal bouwwerk, het (tijdelijk) sluiten van een onveilig gebouw of het behandelen van handhavingsverzoeken. Jij bent degene die zich vastbijt in deze dossiers en zorgt voor een juridisch correcte afhandeling.

Jouw taken en verantwoordelijkheden:
- Optreden als juridisch expert bij handhavingsvraagstukken binnen het Omgevingsrecht;
- Zorgdragen voor de juridische borging van constateringen, meldingen, vooraanschrijvingen en handhavingsbesluiten;
- Regie voeren over je eigen dossiers en integraal meedenken binnen projecten;
- Waarborgen van de juridische kwaliteit in processen en beslissingen;
- Vertegenwoordigen van de gemeente in bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures;
- Voeren van (bemiddelings)gesprekken met betrokken partijen;
- Fungeren als sparringpartner voor collega’s binnen de organisatie;
- Bijhouden van ontwikkelingen binnen jouw vakgebied en adviseren over nieuwe wet- en regelgeving;

Competenties
- Verbinden;
- Communicatief sterk;
- Overtuigen;
- Samenwerken;
- Resultaatgericht;
- Innovatief;
- Politiek bestuurlijk sensitief.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland vanaf maandag 23 december 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 23 december 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • De beroepsaansprakelijkheidsverzekering of de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als handhavingsjurist bij een gemeente;

De Wensen

  • Minimaal een afgeronde WO-bachelor opleiding op het gebied van rechten;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als handhavingsjurist binnen een overheidsinstelling;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de handhaving van het Omgevingsrecht, duidelijk benoemd in het cv;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de vertegenwoordiging van de gemeente in bezwaar- en (hoger) beroepszaken, benoem waar deze is opgedaan;
  • Uiterlijk beschikbaar per 13 januari 2025 voor 32 tot 36 uur per week,

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox