Gemeente Achtkarspelen

Financieel projectondersteuner – opvang oekraïne

Gemeente Achtkarspelen

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Gemeente Achtkarspelen biedt sinds 2022 opvang aan ontheemden uit Oekraïne. Deze opvang vereist een betrouwbare financiële administratie, transparante verantwoording en nauwe samenwerking met betrokken partijen.

Team Nieuwkomers valt organisatorisch onder de teamleider Beleid & Advies Ruimte en Sociaal. In het team werken we met betrokken collega’s aan een veilige, zorgvuldige en doelmatige uitvoering van de opvang.

Voor dit onderdeel zoeken we een financieel projectondersteuner die zorgt voor overzicht, kwaliteit en continuïteit in de financiële processen en werkzaamheden verricht ter ondersteuning van de projectleider(s).

Je maakt deel uit van een betrokken team dat bestaat uit:

  • 8 (ambulant) woonbegeleiders
  • 2 projectleiders
  • 1 financieel projectondersteuner (jij)

Je werkt daarnaast nauw samen met de financiële administratie, de financieel adviseur sociaal domein, burgerzaken en medewerkers van team Werk & Inkomen, onder andere bij de uitvoering van de processen Leefgeld en Eigen Bijdrage en de SISA-verantwoording.

Jouw rol

Als financieel projectondersteuner ondersteun je de projectleiders bij de financiële en administratieve processen rondom de opvang van Oekraïense ontheemden. Je zorgt dat begrotingen, verantwoordingen en rapportages correct en tijdig worden opgeleverd en denkt proactief mee over het efficiënt organiseren van de financiële administratie en het inzichtelijk maken van cijfers. Je bent analytisch sterk, werkt zorgvuldig en voelt je thuis in een politiek-bestuurlijke omgeving waarin veel in beweging is.

Wie jij bent

Je bent een zorgvuldige en betrouwbare financieel ondersteuner met gevoel voor cijfers, processen én mensen. Je houdt structuur in een dynamisch werkveld, creëert overzicht en communiceert helder met collega’s, projectleiders en externe partners. Met een positieve, proactieve houding weet je collega’s en partners op een prettige manier te betrekken en samen resultaten te boeken.

Deze functie is ingeschaald in schaal 8 cao Gemeenten.

Vanwege de aard en inhoud van deze opdracht is het belangrijk om te voldoen aan de richtlijnen van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Om schijnzelfstandigheid te voorkomen, is inschrijving uitsluitend mogelijk voor partijen die personeel in loondienst beschikbaar stellen.

Verantwoordelijkheden

Het takenpakket bestaat onder andere uit de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Het opstarten, uitvoeren en coördineren van de SISA-verantwoording van de geldstromen binnen project Nieuwkomers.
  • Aanvragen van subsidies en financiële regelingen in afstemming met de projectleider(s).
  • Bijhouden van ontwikkelingen in (financiële) regelgeving en signaleren van relevante gevolgen voor de gemeente
  • Opstellen van begrotingen en (financiële) overzichten voor het project Nieuwkomers.
  • Verzamelen en verwerken van informatie voor het kostprijsonderzoek Opvang Oekraïne.
  • Mede uitvoeren van de processen Leefgeld en Eigen Bijdrage, inclusief het opstellen van informatiebrieven over deze onderwerpen naar bewoners
  • Vergelijken van BRP-registraties aan bewonerslijsten en in afstemming met woonbegeleiding en burgerzaken de verschillen oplossen.
  • Ondersteunen bij financiële afrekeningen en input geven voor begrotingsteksten.


De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 december 2025 tot en met 31 mei 2026 voor 24 uur per week. Ook kandidaten die tijdelijk of structureel 20 of 16 uur per week beschikbaar zijn komen in aanmerking, mits zij de juiste kwalificaties en ervaring hebben. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 16 - 24 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De gesprekken vinden plaats op maandagmiddag 17 november 2025. We vragen hier rekening mee te houden.

De Eisen

  • U voegt een CV van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • U voegt een motivatiebrief van de kandidaat van maximaal 2 pagina's A4 toe.
  • Minimaal MBO-4 werk- en denkniveau, bij voorkeur in de richting van financiën, bedrijfsadministratie of economie.
  • Ervaring met het verzamelen, analyseren en verwerken van informatie voor de SISA-verantwoording.
  • Vaardig in Excel en in staat om zelfstandig financiële overzichten op te stellen én door te rekenen met formules.
  • Ervaring met financiële administratie binnen een gemeente of vergelijkbare (publieke) organisatie.
  • Ervaring met het aanvragen van subsidies en/of bekostigingsregelingen.
  • Kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.
  • De kandidaat is in loondienst bij de inschrijvende partij en kwalificeert zich niet als ZZP’er.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 december 2025 tot en met 31 mei 2026 voor 24 uur per week. Ook kandidaten die tijdelijk of structureel 20 of 16 uur per week beschikbaar zijn komen in aanmerking, mits zij de juiste kwalificaties en ervaring hebben. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 16 - 24 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De gesprekken vinden plaats op maandagmiddag 17 november 2025. We vragen hier rekening mee te houden.

De Wensen

  • Mate van ervaring met SISA-verantwoording
  • Mate van ervaring in Excel
  • Mate van ervaring met financiële administratie binnen een gemeente of vergelijkbare (publieke) organisatie
  • Mate van het aanvragen van subsidies

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
10 november 2025 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox