Gemeente Haarlemmermeer

Expert burgerzaken

Gemeente Haarlemmermeer

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

De gemeente Haarlemmermeer zoekt een zelfstandig expert Burgerzaken voor de periode 1 januari 2026 t/m 31 december 2026 om de afdeling Burgerzaken te versterken.
De expert wordt ingezet op het coachen en begeleiden van de senior medewerker Burgerzaken, met specifieke focus op het versterken van de kennisontwikkeling van de senior medewerker Burgerzaken. De expert komt te werken in het Team Immigratie, Burgerlijke Stand en Nationaliteit (IBN), maar zal zijn/haar expertise inzetten binnen de drie teams van Burgerzaken.

Jouw rol als Expert Burgerzaken
Als Expert Burgerzaken werk je zelfstandig en heb je jouw eigen verantwoordelijkheden. Je bent aanspreekpunt bij complexe casussen en je hebt een adviserende en begeleidende rol naar de collega’s burgerzaken. Je signaleert knelpunten en denkt mee over het ontwikkelen van nieuw of verbeterd beleid. Je behandelt zelfstandig complexe casuïstiek en je voelt je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de BRP en registers burgerlijke stand.
Daarnaast onderhoud je contacten met verschillende ministeries, het OM, AVIM, de politie, Kmar, I&D, RDW en dergelijke.
Je werkzaamheden zijn onder andere:

  • Het coachen en begeleiden van de senior medewerker Burgerzaken, zodat deze volledig zelfstandig en op volwaardig niveau kan functioneren per 31 dec. 2026.
  • Het overdragen van kennis en vaardigheden binnen de werkvelden Immigratie, Burgerlijke Stand, Nationaliteit en BRP.
  • Het bieden van vakinhoudelijke ondersteuning aan het team IBN op lopende casuïstiek  
  • Actualisatie van werkinstructies voor terugkerende processen (bijv. BRP-mutaties, huwelijksvoltrekkingen, naturalisatieaanvragen).
  • Actualisatie handreikingen voor complexe of minder vaak voorkomende casuïstiek (bijv. vestiging van migranten, complexe nationaliteitsvraagstukken).

Waar ga je werken?
Het Klant Contact Centrum (KCC) zorgt dat het contact tussen inwoner en gemeente zo goed mogelijk verloopt. Wij zijn het gezicht van de gemeente en in veel gevallen het enige dat inwoners van de gemeente te zien krijgen. We verzorgen alles in relatie tot burgerzaken, waarbij de kwaliteit van de BRP en de registers burgerlijke stand en de dienstverlening aan inwoners voorop staan.
We doen ons best bereikbaar en toegankelijk te zijn voor alle inwoners en via alle mogelijke kanalen. Digitaal waar mogelijk en persoonlijk wanneer het nodig of gewenst is. Hierin is samenwerking met alle andere clusters zeer belangrijk.
Het Klant Contact Center (KCC) bestaat uit team Staf, team Contactcenter, Team Online dienstverlening en Burgerzaken. Team burgerzaken is onderverdeeld in de teams documenten ingezeten, team Adreskwaliteit en gemeentebalie Schiphol en team Immigratie, Burgerlijke stand en Nationaliteit.

Kandidaatomschrijving

Wat neem je mee?
Als Expert Burgerzaken ben je een echte vakspecialist. Complexe vraagstukken zijn voor jou een uitdaging en samenwerken is voor jou vanzelfsprekend. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden. Je durft door te vragen, hebt lef en bent omgevingsbewust. Je bent accuraat, met oog voor details. Je voert je werk zelfstandig uit en bent besluitvaardig. Je staat voor kwalitatief goede dienstverlening naar onze inwoners, ook als zij de Nederlandse en/of Engelse taal niet machtig zijn.

Toelichting op rooster

Mogelijkheid vanaf min 24 uur. Aanwezigheid vereist op alle werkdagen. Thuiswerken is niet mogelijk

De Eisen

  • Startdatum Startdatum 01 januari 2026
  • Opleiding Je beschikt over een afgeronde opleiding op het gebied van BRP specialist of beschikt over de modules B en S van het diplomastelstel van de NVVB; Op CV aantoonbaar.
  • Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP Bent u een detacherings-/payrollbureau en/of intermediair of zzp’er? In verband met de Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) is beoordeeld of sprake is van een arbeidsovereenkomst indien een zzp’er de opdracht zou verwerven. Aangezien er een aanmerkelijk risico op de aanwezigheid van een gezagsverhouding is en vrije vervanging van de inhuurkracht niet wenselijk/realistisch is, is gemeente Haarlemmermeer van oordeel dat het risico op een arbeidsovereenkomst te hoog is. Daarom kan een zzp’er niet rechtstreeks inschrijven op deze opdracht. Het begrip zzp’er dekt de lading overigens niet geheel. Hieronder wordt bijvoorbeeld ook een BV of eenmanszaak begrepen, die de eigenaar/directeur/groot aandeelhouder (DGA) wil detacheren, zonder dat er een gezagsverhouding bestaat tussen de eenmanszaak/BV en de te detacheren persoon. In verband met de Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) moet de te plaatsen medewerker bij de opdrachtnemer in dienst zijn op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht (afdracht premies werknemersverzekeringen) .
  • Ervaring *Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie * ervaring met het vertalen van Wetgeving in werkprocessen. * ervaring met coachen * ervaring met het schrijven van werkinstructies voor burgerzaken processen *ervaring met het uitvoeren van BCM controle/ zelfevaluatie *ervaring met het schrijven van voornemens en besluiten voor casuistiek Bovenstaande ervaring moet CV aantoonbaar zijn. Referentie vereist

De Wensen

  • Iburgerzaken/Cipers ( PRLG) Ervaring met bovengenoemde applicatie. Op CV aantoonbaar.
  • Ervaring Meer dan 5 jaar ervaring in een gelijkwaardige functie.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
03 november 2025 om 16:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox