Provincie Zuid-Holland

veiligheidsdeskundige rijnlandroute,

Provincie Zuid-Holland

  • max €95 per uur

  • Zuid-Holland

  • 20 uur per week

  • Omgevingsdiensten
  • 20 februari 2024

  • 31 december 2027

De opdracht­omschrijving

1. Specificatie
Programma RijnlandRoute
De provincie Zuid-Holland (PZH) werkt samen met het Rijk en de omliggende gemeentes 
aan de RijnlandRoute, een verbetering van de Oost-Westverbinding tussen de A4 en 
Katwijk.


De RijnlandRoute kent drie hoofddoelen, te weten: 
• Het realiseren van een betere oost-westverbinding voor het autoverkeer;
• Het verbeteren van de leefbaarheid in de regio Holland Rijnland (en aangrenzende 
gemeenten);
• Het mogelijk maken van ruimtelijk-economische ontwikkelingen in deze regio.
Deze drie hoofddoelen worden gerealiseerd door drie afzonderlijke deelprojecten die 
qua fasering in de tijd elkaar opvolgen. 


1. Het deelproject A44-N434-A4 waarvan de geboorde tunnel onderdeel uitmaakt 
bevindt zich in de Testfase (DBM-contract) en wordt uitgevoerd door 
aannemerscombinatie Comol5. (DBM-contract, incl. 15 jaar beheer en onderhoud.) 
2. Het deelproject N206 ir. G. Tjalmaweg bevindt zich in de fase van Oplevering en 
Overdracht (UAV-GC contract) en is uitgevoerd door Boskalis. 
3. Het deelproject N206 Europaweg van het programma RijnlandRoute. Bij deze 
uitvraag gaat het om dit project.

Er is sprake van één programma RijnlandRoute met daaronder 3 met elkaar 
samenhangende deelprojecten.


1.2 Context deelproject Europaweg en omschrijving van de opdracht
De N206 Europaweg is het derde en laatste onderdeel van het programma 
RijnlandRoute dat is aanbesteed. De N206 is een provinciale weg op Zuid-Hollands 
grondgebied. Het specifieke projectdeel loopt van de A4 tot aan de Rooseveltstraat en 
de Kanaalweg te Leiden. Het grootste deel van het project bestaat uit een verbreding 
van de Europaweg en een herinrichting van het Lammenschansplein die samen een 
belangrijke (stads)entree voor Leiden en Voorschoten vormen. De N206 Europaweg en 
het Lammenschansplein vormen de belangrijkste ontsluitingsroute voor het 
zuidoostelijk deel van de Leidse regio. De Europaweg vormt met het 
Lammenschansplein en de Lammebrug een verkeerskundig knooppunt in een drukke 
stedelijke omgeving. Aanpassing van een bestaande weg en bruggen in een drukbevolkt 
gebied is een enorme uitdaging qua omgevings- en verkeershinder. 


De projectscope omvat in de aanbestedingsstukken de onderstaande elementen, zoals: 
i. Verbreding van de N206 Europaweg te Leiden van 2 x 1 naar 2 x 2 rijstroken 
tussen de westelijke aansluiting met de A4 en de Rooseveltstraat, inclusief 
Lammenschansplein te Leiden, plus de realisatie van een bus strook voor 
lijnbussen op de Europaweg tussen het kruispunt Hofvlietweg tot aan de 
ii. Realisatie van een nieuwe beweegbare Lammebrug met een 
doorvaarthoogte van 5,5 meter en een nieuwe Trekvlietbrug (vaste brug) 
met een doorvaarthoogte van maximaal 2.20 meter. 
iii. Aanpassing van het onderliggend wegennet Vrouwenweg, Vlietweg, 
Kanaalweg, Lammenschansweg, Lammenschansplein en alle andere overige 
onderdelen op gemeentelijk gebied, waaronder de fietsstructuur en; 
iv. Een nieuwe Knotterpolderburg met waterkerende constructie, waarbij een 
gedeeltelijke verlegging van de Vrouwenvaart. 
Daarnaast bestaat de scope van het deelproject uit een aantal voorzieningen t.b.v. de 
flora en fauna.


Het deelproject N206 Europaweg zal eind januari 2024 definitief worden gegund 
waarmee de Realisatiefase start. Het betreft een D&C contract op basis van de UAV-gc 
2005. 
Deze uitvraag richt zich op de invulling van de rol van senior projectadviseur Integrale 
Veiligheid binnen het projectteam van N206 Europaweg RijnlandRoute. 
De senior projectadviseur integrale veiligheid is het aanspreekpunt voor (integrale) 
veiligheid en gesprekspartner voor het Integraal Projectmanagement team (IPM) en valt 
onder de verantwoordelijkheid van de Technisch Manager.


Omschrijving van de opdracht
Het adviseren en informeren van de Technisch manager en het IPM-team over o.a.:
- De borging van integrale veiligheid en de toepassing van de veiligheidskaders
zoals beschreven in het Strategische- en Integraal Veiligheidsplan voor het 
programma RijnlandRoute en het deelproject N206 Europaweg;
- Het uitdragen van de (project)veiligheidsambitie en daaruit voortvloeiende taken 
voor het IPM-team en veiligheidscultuur;
- Het bijdragen aan het veiligheidsgedrag en -bewustzijn van projectteamleden
- Bevindingen op gebied van veiligheid;
- Het signaleren van veiligheidsrisico’s, -afwijkingen en –kansen;
- Het beoordelen en borgen van de kwaliteit van de veiligheidsproducten;
- Het toezicht houden op veiligheid tijdens operationele werkzaamheden, 
beheersmaatregelen en andere activiteiten binnen het project; 
- Deelname en organiseren van veiligheidsoverleggen met ON, veiligheidsadviseurs 
e.d.; 
- Het organiseren en doen van periodieke veiligheidsronden en safety walks op de 
locatie en het vastleggen van de bevindingen in een wekelijks rapport verslag met 
foto’s;
- Het opstellen van een maandelijkse veiligheidsrapportage met o.a. vaststelling 
van geconstateerde verbeteringen en verbeterpunten;
- Het adviseren en ondersteunen bij SCB veiligheidstoetsen, audits en inspecties;

- Het organiseren en het (laten) uitvoeren van onderzoeken/evaluaties naar 
aanleiding van incidenten en ongevallen. 
Bij einde dienstverband dient u ieder document wat voor de provincie Zuid-Holland 
relevant is i.h.k.v. de opdracht en het project, in IDMS te plaatsen. De betrokken IPM 
rolhouder ziet hier op toe. Pas wanneer dit aantoonbaar is gerealiseerd kan de 
slotfactuur betaalbaar worden gesteld.


Voor dit deelproject gelden een aantal specifieke PZH-beleidsdoelstellingen en 
omstandigheden die voor deze functie vermeldenswaardig zijn. 
1. In de eerste plaats betreft dit PZH-beleid ten aanzien van het domein Veiligheid. In 
ons Strategisch Veiligheidsplan formuleren we ons doel als volgt: het realiseren van 
een veilige RijnlandRoute in zowel het ontwerp- realisatie- als gebruiksfase voor de 
mensen uit de omgeving, onze medewerkers als de gebruikers van de 
RijnlandRoute. Wij vinden het belangrijk dat de RijnlandRoute veilig is voor 
medewerkers, gebruikers en omgeving. Als projectorganisatie RijnlandRoute 
hebben wij een maatschappelijke taak om alles eraan te doen om veiligheid tijdens 
ontwerp-, realisatie- als gebruiksfase te borgen. Veiligheid nemen wij mee in het 
ontwerp, het contract, de (werk)voorbereiding en realisatie. 


2. Dit geldt eveneens voor het beleid ten aanzien van duurzaamheid. Voor de 
provincie Zuid-Holland gaat duurzaamheid over het beschermen en versterken van 
de kwaliteit van de leefomgeving. Bij duurzame ontwikkeling zijn people (welzijn), 
profit (welvaart) en planet (leefomgeving) in balans, waarbij rekening wordt 
gehouden met toekomstige generaties en ontwikkelingen. Om de kwaliteit van 
onze leefomgeving te beschermen en te versterken is duurzaamheid onderdeel van 
het beleid voor verkeer en vervoer, economie, energie, groen, water en ruimte.


3. Ten slotte zal de fasering van de werken in het deelproject een grote rol spelen. 
De bovengenoemde punten maken deel uit van de aanbesteding van het werk en de 
(sub)gunningscriteria) daarvoor. 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Invulformulier Kwaliteit Vul het bijgevoegde Invulformulier kwaliteit toe aan deze vraag.
  • Eis 3 Vormvereiste invulformulier Kwaliteit: Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A4 u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2024-0000396'. Bevat uw uitwerking meer dan het gestelde maximum, wordt het meerdere niet beoordeeld;
  • Eis 7 Kennis en expertise: Uit het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2024-0000396’ blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over: Eis 6.1: Minimaal HBO werk/denkniveau; Eis 6.2: Een diploma Hogere Veiligheidskunde (HvK); Eis 6.3: Meer dan acht (8) jaar aantoonbare ervaring in een gelijkwaardige functie; Eis 6.4: Minimaal drie (3) jaar aantoonbare ervaring als Hogere Veiligheidskundige in complexe infrastructurele projecten van meer dan 10 miljoen met een Design & Construct (D&C) of Design & Build and Maintenance (DBM) contract op basis van UAV-gc in de uitvoeringsfase bij een vergelijkbare overheidsorganisatie; Eis 6.5: Een geldig VCA-certificaat VOL 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden VCU' (VOL-VCA); Eis 6.6: Een rijbewijs B.
  • Eis 7 Verklaring omtrent gedrag (VOGnp): De inschrijver zal in het geval deze de opdracht gegund krijgt een VOGnp (algemeen risicoprofiel) van de kandidaat aanleveren via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning. Het aanvragen van de VOGnp kan inschrijver zelf doen of hiervoor een dienstverlener inschakelen.
  • Eis 1 Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 18 maart 2024 tot en met december 2027 beschikbaar voor circa 20 uren per week voor de voorbereiding uitvoering en realisatie van het project en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet op 18 maart 2024 kunnen starten, of eerder in onderling overleg;

De Wensen

  • De kandidaat is een ZZP'er - Ja - Ja, inzet via detacheringsbureau - Nee
  • Eis 6.1: Minimaal HBO werk/denkniveau; o Eis 6.2: Een diploma Hogere Veiligheidskunde (HvK); o Eis 6.3: Meer dan acht (8) jaar aantoonbare ervaring in een gelijkwaardige functie; o Eis 6.4: Minimaal drie (3) jaar aantoonbare ervaring als Hogere Veiligheidskundige in complexe infrastructurele projecten van meer dan 10 miljoen met een Design & Construct (D&C) of Design & Build and Maintenance (DBM) contract op basis van UAV-gc in de uitvoeringsfase bij een vergelijkbare overheidsorganisatie; o Eis 6.5: Een geldig VCA-certificaat VOL 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden VCU' (VOL-VCA); o Eis 6.6: Een rijbewijs B.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox