Gemeente Amsterdam
max €75 per uur
Noord-Holland
36 uur per week
27 oktober 2025
30 juni 2025
Opdrachtomschrijving
Als directiesecretaris zorg jij namens de directie dat de besluitvormingsprocessen inhoudelijk goed, tijdig en efficiënt verlopen. Je fungeert als secretaris voor de directievergaderingen en het MT, en neemt in deze rol ook deel aan alle MT-vergaderingen. Op een prettige manier ben jij de aanjager van de besluitvorming.
Je verzorgt in dit kader de organisatie en voorbereiding van de MT-vergaderingen, de vastlegging daarvan, monitort besluiten en acties, en signaleert knelpunten en risico’s. Je fungeert als adviserend lid van het MT en als de rechterhand van de directeur Data. Je bent de steun en toeverlaat van de directie. Als spin in het web onderhoud je contact met medewerkers uit de hele directie. Daarnaast draag je als directiesecretaris bij aan de organisatieontwikkeling van de directie van het meedenken over visie, missie en strategie tot een gestructureerde aanpak van concrete vraagstukken en projecten.
Werkzaamheden
MT Dataoverleg: agenda opstellen, stukken verzamelen, notuleren, termijnagenda beheren. Publiceren van de besluiten, zorgen dat daar een structuur voor is in MS Teams.
Obeya-master: weekstarts MT Data voorzitten en vastleggen, chasen van acties.
Organisatie van kwartaal-events voor Directie Data: zorgdragen dat de medewerkers verbonden zijn met de doelen, weten wat de status is en zich ook verbonden voelen met elkaar. Concreet betekent dit afstemming met het MT, medewerkers, teamcoach, secretariaat en communicatie. Daarvoor moet werkgroep worden samengesteld en aangestuurd zodat alles geregeld wordt.
De Directiesecretaris geeft sturing en uitvoering aan specifieke opdrachten/projecten vanuit het MT, bijvoorbeeld:
- Je bent verantwoordelijk voor het inrichten van MS Teams kanalen voor de hele directie Data, aansluitend bij de communicatiebehoefte van alle teams, afdelingen, community (directie-overstijgend). De uitvoering kan bij het secretariaat worden belegd, dit coördineert de Directiesecretaris;
- Je bent verantwoordelijk voor de inrichting van het MT Data Teams-kanaal, waarbij je ervoor zorgt dat de stukken en agenda’s van het MT-overleg via Teams gedeeld kunnen worden en de notulen beschikbaar zijn in een publieke pagina of map;
- Je helpt mee in de werkgroep "fijne werkplek" (huisvesting). Je kunt dit uitvoeren vanuit de rol van trekker of uitvoerder binnen de werkgroep;
- Je helpt mee met het vraagstuk hoe we de doelen beter in samenhang met de teams kunnen opstellen (tweewegverkeer), en draagt bij aan het vormgeven van het strategie- en doelenproces. Dit met als doel om de juiste prioriteiten te stellen én het commitment en eigenaarschap ten aanzien van de doelen te vergroten;
- Je helpt mee met de interne communicatie. Je kunt dit uitvoeren vanuit de rol van trekker of uitvoerder.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
Digitalisering bij gemeente Amsterdam
Bewoners, ondernemers en bezoekers van de stad Amsterdam verwachten een optimaal functionerende stad die aansluit bij de digitale toekomst. Dat betekent dat wij als gemeente moeten blijven innoveren om een steeds sneller transformerende stad gepast te kunnen blijven coördineren en bedienen. Daarom digitaliseert het i-domein, het IT, Innovatie & Data onderdeel van gemeente Amsterdam, de dienstverlening aan de stad in rap tempo.
Zodat we een voorbeeldfunctie kunnen uitdragen in het op een veilige, verantwoorde en toekomstbestendige manier omgaan met technologie en informatie voor en in onze stad. Door een vooruitziende blik en inrichting van diensten, vormt de gemeente Amsterdam daarnaast een optimaal solide entiteit die bestand is tegen een toenemende dreiging van buitenaf voor ons digitale netwerk.
Digitaliseren betekent hoofdzakelijk dat we fors investeren komende jaren in de hiervoor benodigde kennis en competenties van onze medewerkers, dat we gemeentebrede omscholingstrajecten voor banen van de toekomst organiseren en dat agile werken de norm is in het IT, Innovatie & Data onderdeel.
Als jij voor gemeente Amsterdam als werkgever kiest kom je dus terecht in een digitaal zo optimaal mogelijk ingericht organisatieonderdeel, waarin de interne organisatie zo efficiënt mogelijk is ingericht. Werken bij gemeente Amsterdam betekent daardoor leren en kennis delen in een vooruitstrevende organisatie die de digitale maatschappij van nu en in de toekomst succesvol bedient.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox