Nederlandse Spoorwegen

Digitaal strateeg consistente communicatie

Nederlandse Spoorwegen

De opdracht­omschrijving

Dit ga je doen

Je bent eigenaar van het strategisch initiatief (SI) Consistente Communicatie. Dit bestaat uit:  

  • De strategie om verschillende NS-inhoud centraal te organiseren, beheren en onderhouden; 
  • De aanpak voor het implementeren van een gecentraliseerde contentmanagementcapaciteit (nieuw CMS en Omichannel Content Platform (OCP); 
  • De uitwerking van strategie die moet worden aangenomen om te migreren naar de doelsystemen, opzet en werkwijze; 
  • De werkwijze met de gecentraliseerde capaciteit en de organisatorische impact ervan.

NS heeft de ambitie zich te ontwikkelen naar een mobiliteitsaanbieder (trein en meer), waarbij steeds meer reizigers vaker binnen en buiten Nederland op een duurzame manier van deur tot deur kunnen reizen. De NS-app en NS Website spelen daarbij een belangrijke rol. Het doel van dit initiatief is om ervoor te zorgen dat NS effectief alle product-, propositie- en service-inhoud beheert die door verschillende digitale kanalen gebruikt moeten worden.  
Het SI coördineert de initiatieven van relevante clusters om een gezamenlijke aanpak en werkwijze te ontwikkelen voor het effectief beheren van de digitale content waarvoor zij verantwoordelijk zijn, evenals het gebruik van de nieuwe technische structuur en helpt hen om scherpe keuzes te maken met betrekking tot hun product en de impact van migratie. Dit omvat onder meer het ondersteunen van relevante teams/clusters bij het migreren van content naar het centrale Omnichannel Content Platform, het definiëren van de middelen om deze consistent via relevante kanalen te delen en de migratie naar het nieuwe CMS van NS.nl.  

Voor deze rol zoeken wij een strateeg die: 

  • De uitvoering van dit initiatief overziet en aanstuurt; 
  • De strategie achter het initiatief begrijpt en aanscherpt, en vervolgens een breed scala van stakeholders hierin meeneemt; 
  • De belangen van verschillende stakeholders begrijpt en oplossingen bedenkt en ontwikkelt met alle betrokkenen voor een solide vooruitgang.  
  • De juiste input voorbereidt om deze dilemma's te bespreken met het leadership en andere belanghebbenden en ervoor zorgt dat er een beslissing wordt genomen. 
  • Goed is in stakeholder management en het opzetten van governance, roadmap, organisatie, team setup en ways of working tijdens en na de migratie. 

Onderwerpen:

  • Definiëren van het nieuwe ontwerp en de nieuwe structuur voor het werken met content, inclusief het eigendom van de content. Dit richt zich vooral op het aansturen van een organisatieverandering. 
  • Definiëren van de aanpak om te migreren naar een nieuwe structuur en manier van werken die toepasbaar is voor verschillende soorten inhoud in samenwerking met de contentstrateeg. 
  • Faciliteren van de migratie van alle teams/bedrijfseenheden binnen de scope naar de doelconfiguratie 
  • Informeren van relevante gebruikersgroepen zodat zij een doelgerichte manier van werken aan kunnen nemen in samenwerking met het team dat verantwoordelijk is voor de technische implementatie 
  • Opzetten van een team om gecentraliseerd contentbeheer te faciliteren, voor verschillende kanalen, waaronder NS.nl, de NS App.   

Hier ga je werken

Op de afdeling ComIT op het hoofdkantoor in Utrecht werken commerciële en IT-professionals samen in multidisciplinaire teams. Onze mindset is Agile en we werken scrum. We zijn ondernemend, zelf organiserend en willen continu blijven leren, ontwikkelen en verbeteren om zo een wendbare werkomgeving te creëren. Alleen zo kunnen we nu en in de toekomst voldoen aan de steeds veranderende behoeftes van onze reizigers. Ons motto? You build it, you own it, you love it.  

Binnen ComIT vinden jouw werkzaamheden plaats bij Resultatencluster Reizigers. De naam zegt het al, in dit cluster zijn reizigers het fundament. Hier kennen we onze reizigers en weten we wat hun behoeftes zijn. Op basis daarvan inspireren, verleiden, informeren en servicen we ze op een eenduidige en herkenbare wijze tijdens hun hele (digitale) customer journey. Naast multimodaal reizen wordt onder andere gewerkt aan actuele thema’s zoals de naadloze klantreis, reisinformatie en –inspiratie, personalisatie, selfservice contactstrategie, digital, customer experience en brand.  
Binnen Resultaten Cluster Reizigers ben je onderdeel van het Voorbereidingsteam Reizigers, waar we de 20+ teams binnen het cluster – en daarbuiten – ondersteunen bij het vertalen van de strategische ambities van NS en ComIT naar onderscheidende (digitale) klantervaringen.   

Op NS kun je rekenen

Werken bij NS betekent dat jij hét verschil kunt maken in de wereld van duurzame mobiliteit. Jij helpt mee om Nederland bereikbaar te houden, voor iedereen. Bij NS krijg je veel vrijheid. We beloven je dat geen dag hetzelfde is. De kernwaarden van NS zijn open en betrouwbaar. Wij gaan voor resultaat en willen vooruit.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Je hebt een uitstekende beheersing (zowel mondeling als schriftelijk) van de Nederlandse taal.
  • Je hebt minimaal één vergelijkbare opdracht succes ingevuld in een organisatie met een groot stakeholderveld
  • Ervaring in een agile development organisatie
  • Je hebt aantoonbaar minimaal 5 jaar relevante werkervaring met een goede mix tussen CX/Tech/Digital
  • Je hebt een opleiding afgerond op minimaal HBO-niveau
  • Ervaring in het begeleiden en leiden van grote (content)migratieprojecten, bij voorkeur nieuwe CMS/OCP/DXP-implementaties, met zowel inhoudelijke affiniteit als ervaring met procesmanagement
  • Je hebt aantoonbare ervaring met strategisch advies op senior leadership, maar schakelt even gemakkelijk met (product) teams.
  • Jouw uurtarief voldoet aan de volgende voorwaarden: 1) Jouw uurtarief is niet hoger dan het maximaal all-in uurtarief wat is vastgesteld voor deze aanvraag. Jouw tarief is een maximaal all-in uurtarief en is inclusief o.a. reiskosten, faciliteiten, eventuele vergoedingen en de fee(s) voor onze contractmanager FastFlex, excl. btw. Het tarief weegt mee in het selectieproces. 2) De bemiddelingsfee (voor bemiddelingspartijen van zzp’ers of van kandidaten die in loondienst zijn bij een andere partij dan de aanbieder) voor deze aanbieding is niet hoger dan € 6,00 per gewerkt uur. Indien niet van toepassing kies 'ja'. 3) Je gaat ermee akkoord dat er gedurende de looptijd van deze opdracht, tot een maximum van 24 maanden, geen indexatie van het uurtarief zal plaatsvinden. 4) Houdt er rekening mee dat de fee van €0,40 per uur per 1 juli 2024 wordt verhoogd naar €0,42. De fee in geval van een fee overeenkomst à €0,25 blijft ongewijzigd.

De Wensen

  • Recente ervaring met het begeleiden en leiden van een migratie naar een nieuwe web CMS of Omnichannel Content Platform is een pre

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
14 mei 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox