gemeente Utrecht

Contract- en leveranciersmanager ict

gemeente Utrecht

  • max €83 per uur

  • Utrecht

  • 36 uur per week

  • Inkoop
  • 15 september 2025

  • 31 december 2025

De opdracht­omschrijving

Let op; het uurtarief ligt tussen de 80,- en 82,50 per uur

Inhuur is ivm ziektevervanging. Bij snel herstel zouden we voortijdig kunnen beëindigen.

De Contract- en Leveranciersmanager ICT is verantwoordelijk voor Contractmanagement, Tactisch Leveranciersmanagement en decentrale inkoop. Is aanspreekpunt in het ICT inkoopproces voor de procesen contracteigenaren wat betreft inkoopbehoefte. Je voert deze rol uit voor 2 teams: het team voor DomstadIT (dat centrale IT diensten levert) en het team voor het domein Bedrijfsvoering. De tijdsverdeling tussen de teams komt gemiddeld op 50/50 uit.

Dit ga je doen 1. Contractmanagement 2. Tactisch Leveranciersmanagement 3. Decentrale inkoop

Ad 1. Contractmanagement
Participeert in het aanbestedingstraject en voert hierbij de regie over afdeling brede en vakoverstijgende trajecten.
Bewaakt de contractafspraken en adviseert contracteigenaar over contractmanagement en over de contractmanagement tools van IB JZI (o.a. in gebreke stelling; verlenging; opzegging; ontbinding)
Toetst offertes op afspraken contractafspraken.
 Rapporteert keveranciersprestatie en financiën aan de contract eigenaren en per kwartaal richting het management.
 Escalaties naar de leverancier.
Signaleert tijdig einddatums van contracten naar contracteigenaar en life cycle management.
Beheren van licenties (Software asset management).
test

Ad 2. Tactisch leveranciersmanagement
Verkennen, starten en onderhouden en – waar relevant – verder ontwikkelen van een samenwerkingsrelatie met kernleveranciers.
In samenwerking met leverancier bijdrage leveren aan innovatie beleid.
Geeft advies t.b.v. de strategische leveranciers en mogelijke veranderingen daarin.
Ontwikkelt en onderhoud een relatienetwerk.
 Adviseert de operationele leveranciersmanager.
Adviseert gevraagd en ongevraagd.

Ad 3. Decentrale inkoop Aanspreekpunt voor budgethouders/aanvragers over een inkoopbehoefte en adviseert met betrekking tot inkoop en aanbestedingsbeleid van de gemeente Utrecht, in samenwerking met JZI;
 Inventariseren van de (te verwachten) inkoopbehoeften in het organisatieonderdeel als input voor het inkoop jaarplan en de gemeente brede aanbestedingskalender.
Aanspreekpunt voor de relevante productgroep eigenaren voor
het vertalen van de betreffende productgroep strategie in inkooptrajecten.
 informatie van gebruikers of de markt, voorstellen tot standaardisatie, bundeling of samenwerking.
Toetst op rechtmatigheid en mogelijke afwijkingen van de kaders.
Afweging maken en advies geven hoe de opdracht ingekocht moet worden om de beste kwaliteitprijsverhouding te krijgen, in ogenschouw nemend de maatschappelijke doelstellingen (MKB, duurzaamheid en social return), het juridisch kader en streeft naar optimalisatie door onder andere bundeling van inkopen.
Proces begeleiden van inkooptrajecten.

Eisen
 HBO werk- en denkniveau; (verkregen door opleiding)
(Post) HBO aanbesteden voor gevorderden
Ervaring binnen de overheid
 Nevi 2 publiek diploma (of daarmee gelijk)
Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met inkoop- of contractmanagement van ICT en informatievoorziening.
 aantoonbare ruime ervaring met het voorbereiden en uitvoeren van complexe ICT Europese aanbestedingen bij de (semi) overheid, en met het opstellen en beoordelen van aanbestedingsstukken voor Cloud en outsourcing trajecten waarbij ook security (AVG) uitgebreid aan bod kwam.
Kandidaat heeft aantoonbare ruime ervaring met het zelfstandig voorbereiden en uitvoeren van complexe ICT Europese aanbestedingen bij de (semi) overheid, en met het opstellen en beoordelen van aanbestedingsstukken voor Cloud en outsourcing trajecten waarbij ook security (AVG) uitgebreid aan bod kwamen.
 Aantoonbare ervaring met onderhandelingen en besprekingen voeren met leveranciers waarbij er sprake is van een grote mate van tegengestelde belangen.
Het kunnen ontwikkelen en onderhouden van een relatienetwerk.
Aantoonbare ervaring met contractmanagement en veranderprocessen.
Aantoonbare ervaring met projectmatig werken ín multidisciplinaire teams.
Integer, klantgericht en stressbestendig.
Analytisch ingesteld en kunt goed anticiperen en communiceren.

Competenties In de uitvoering van ons werk staan de vier gemeentelijke kernwaarden centraal: open, wendbaar, scherp en betrouwbaar. Ze komen tot uiting in onze heldere afspraken, servicegerichte en flexibele werkhouding, scherpe (financiële) planning en betrouwbare inzet. Van onze medewerkers verwachten we dat ze – vanuit deze kernwaarden - hun persoonlijke vaardigheden en vakkennis verder ontwikkelen. DomstadIT verwacht van de medewerkers dat zij, ongeacht hun positie in de organisatie, werken in het belang van het grotere geheel van de afdeling en daarvoor brede basisvaardigheden hebben of ontwikkelen en de kennis m.b.t. de specialisatie actueel houden. Van alle medewerkers wordt inzet gevraagd buiten kantoortijden, omdat de ICT dienstverlening 7x24 uur per week geleverd wordt. Groot onderhoud wordt bij voorkeur gepland in het weekend, zodat gebruikers hierdoor zo min mogelijk worden gehinderd

De Eisen

  • HBO werk- en denkniveau; (verkregen door opleiding)
  • (Post) HBO aanbesteden voor gevorderden
  • Ervaring binnen de overheid
  • Nevi 2 publiek diploma (of daarmee gelijk)
  • Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met inkoop- of contractmanagement van ICT en informatievoorziening.
  • Aantoonbare ruime ervaring met het voorbereiden en uitvoeren van complexe ICT Europese aanbestedingen bij de (semi) overheid, en met het opstellen en beoordelen van aanbestedingsstukken voor Cloud en outsourcing trajecten waarbij ook security (AVG) uitgebreid aan bod kwam.
  • Candidate heeft aantoonbare ruime ervaring met het zelfstandig voorbereiden en uitvoeren van complexe ICT Europese aanbestedingen bij de (semi) overheid, en met het opstellen en beoordelen van aanbestedingsstukken voor Cloud en outsourcing trajecten waarbij ook security (AVG) uitgebreid aan bod kwamen.
  • Aantoonbare ervaring met onderhandelingen en besprekingen voeren met leveranciers waarbij er sprake is van een grote mate van tegengestelde belangen.
  • Het kunnen ontwikkelen en onderhouden van een relatienetwerk.
  • Aantoonbare ervaring met contractmanagement en veranderprocessen.
  • Aantoonbare ervaring met projectmatig werken ín multidisciplinaire teams.
  • Integer, klantgericht en stressbestendig.
  • Analytisch ingesteld en kunt goed anticiperen en communiceren.

De Wensen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
08 september 2025 om 06:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox