Gemeente Zwolle
geen max tarief
Overijssel
36 uur per week
11 april 2022
11 april 2023
Functie: Consulent Inkomen Intake
Dienstverband/uren: Tijdelijk voor één jaar, 32-36 uur per week
Werk- en denkniveau: HBO
Afdeling: Inkomensondersteuning: team Inkomen/Intake
Dit zijn wij
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken. Wij zetten daarom met kracht in op verbinding. Een goed samenspel met onze 129.000 inwoners, partners in de stad, het college, de raad en collega’s.
Afdelingen en teams zijn thuishavens, maar we werken door de afdelingen heen en zoeken elkaar
makkelijk op. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond.
De stad staat voor grote opgaven om onze leefwereld duurzaam vorm te geven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en de ontwikkeling van een circulaire economie.
Al die kleine en grote opgaven zijn leidend voor onze vernieuwende manier van samenwerken. We vinden elkaar in voor- en tegenspoed, acteren als professionele partners, denken in mogelijkheden en stimuleren initiatieven uit de organisatie en de stad.
Een stad in een regio die hard op weg is om de vierde economische topregio van Nederland te worden met innovatieve bedrijven die bijdragen aan onze maatschappelijke opgaven.
Een stad waar mensen centraal staan. We zorgen voor elkaar en zijn er voor elkaar. Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe. Zó doen we dat in Zwolle.
De afdeling
Wij willen dat zoveel mogelijk mensen bijdragen aan de samenleving en zo min mogelijk mensen afhankelijk zijn van het sociale vangnet. Daarbij gaan we uit van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen. De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. De afdeling bestaat uit Team Inkomen (team Intake en team Beheer), Team Uitkeringsadministratie, Team Vordering en Verhaal, Team Handhaving en Team Schulddienstverlening.
Dit ga je doen
Je voert kwalitatief hoogwaardige integrale intakegesprekken op het gebied van Inkomen, werk en handhaving. Een correcte toepassing van de wet- en regelgeving en oplossingsgericht handelen zijn hierbij cruciaal. Je werkt vanuit waarderende gespreksvoering en je bent progressiegericht.
Je beoordeelt per klant in hoeverre zij in staat zijn om zelfstandig werk te vinden en levert maatwerk in relatie tot de Participatiewet. Daarbij zet je een passend traject richting werk in.
Je bent fraude alert en daarin werk je samen met collega’s van team Handhaving.
Je bepaalt of iemand recht heeft op een bijstandsuitkering en eventueel bijzondere bijstand. Daarbij kijk je niet alleen naar de regelgeving, maar past ook de omgekeerde toets toe.
Je neemt je besluiten zorgvuldig en je hebt daarom regelmatig contact met partners in de stad die gezinssituaties goed kennen.
Dit ben jij
Je hebt een HBO werk- en denkniveau, minimaal 2 jaar ervaring in een soortgelijke baan en kennis van de Participatiewet, IOAW en aanverwante regelingen. Ook ben je digitaal vaardig en bekend met SvhSD, DIS4all, E-suite/Medewerkersportaal, Grip op Pw, Civision Makelaar Suite en Suwinet. Je vindt snel de weg op de sociale kaart van Zwolle.
Mensen voelen zich gerespecteerd door jou en bespreken in vertrouwen hun problemen. Je luistert goed en stelt de juiste vragen om de kern helder te krijgen. Dat koppel je op een prettig manier aan je klant terug.
Je bent duidelijk over de termijn waarin een aanvraag wordt behandeld, maar als de nood aan de man is, kom je snel in actie. En als een klant niet in aanmerking komt voor een uitkering of bijzondere bijstand, kun je dit duidelijk uitleggen, zodat je ‘nee’ wordt geaccepteerd.
Je bent sociaal, werkt binnen de kaders van de wet, maar durft ook de randjes op te zoeken. De werkdruk kun je aan. Je voelt je niet zo snel gestrest, gaat rustig door met ademhalen, schakelt makkelijk tussen de verschillende systemen en overziet goed de gevolgen van een mutatie.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox