Gemeente Amstelveen

Consulent burgerlijke stand

Gemeente Amstelveen

De opdracht­omschrijving


De afdeling Publiekszaken is het visitekaartje van de gemeente Amstelveen en Aalsmeer. Het eerste klantcontact begint meestal bij een consulent van deze afdeling. Publiekszaken bestaat uit vier teams: Burgerzaken, Publieksinformatie, Parkeren en het Kernteam  
De Consulent Burgerlijke Stand is verantwoordelijk voor een juiste registratie en het bijhouden van alle Burgerlijke Stand processen: o.a. geboorte, overlijden, huwelijken/partnerschapsregistratie, echtscheiding. Daarnaast verantwoordelijk voor het proces Nederlander worden door naturalisatie/optie. 

Opdracht:
Informatie en advies geven over o.a.:
-      naamskeuze
-      ouderlijk gezag
-      adoptie
-      gerechtelijke vaststelling vaderschap
-      geslachtsnaamwijziging
-      voornaamswijziging
-      inschrijving akten in Den Haag
-      huwelijk/geregistreerd partnerschap
-      omzetting geregistreerd partnerschap in huwelijk
-      echtscheidingsprocedure
-      verkrijgen, verlenen, vaststellen en het verlies van  het Nederlanderschap.

Aanvragen verwerken en afhandelen van o.a.:
-      melding huwelijk of geregistreerd partnerschap
-      omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk 
-      in behandeling nemen van verzoeken tot naturalisatie en optie
-      In ontvangst, in behandeling nemen en controleren van (buitenlandse) stukken i.v.m. huwelijk of geregistreerd partnerschap en naturalisatie en optie.
-      onderzoeken huwelijksbevoegdheid
-      vaststellen nationaliteitsrechtelijke gevolgen verbonden aan een geboorte en afstamming, op grond van de nationaliteitswetgeving
-      afgifte van verloven/uitstel/bespoedigen tot lijkbezorging
-      afnemen verklaring onder ede
-      in behandeling nemen van verzoeken tot naamswijziging
-      maken van akten en verklaringen van huwelijksbevoegdheid
-      brieven Officier van Justitie voor akteverbetering
-      opmaken van akten en latere vermeldingen
-      IND onderzoek m.b.t. buitenlandse brondocumenten
-      uitzoeken en toevoegen nationaliteit t.b.v. BRP
-      afschriften en uittreksels uit de registers van de Burgerlijke stand
-      naamgebruik
-      afstand van Nederlandse nationaliteit


De opdracht loopt t/m 30 juni 2023. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.


Kandidaatomschrijving

  • Een afgeronde HBO opleiding.
  • Afgeronde opleidingen op het gebied van Burgerzaken/Burgerlijke stand.
  • Ruime ervaring als Consulent Burgerzaken met taakgebied Burgerlijke Stand, waaronder huwelijken, overlijden, geboorte erkenningen, echtscheidingen en naturalisatie aanvragen.
  • Kennis van IPR (internationaal privaatrecht) en nationaliteitswetgeving.
  • M1a + M1b.
  • Ervaring met Key2burgerzaken.

Competentie

  • Omgevingsbewustzijn.
  • Inlevingsvermogen.
  • Samenwerken.
  • Accuraat.
  • Zorgvuldig.
  • Lef.
  • Communicatief zeer vaardig.

In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert. Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.

Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure.
Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

Interviewplanning

De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op woensdag 20 november tussen 9.00 en 13.00 uur.  De gesprekken vinden online via Teams plaats. De kandidaat dient op deze datum en tijdsblok beschikbaar te zijn.

De Eisen

  • Opleiding Op cv aantoonbaar HBO werk- en denkniveau of minimaal een afgeronde vakopleiding in de richting van Burgerzaken.
  • Werkervaring Op cv aantoonbaar minimaal 3 jaar allround werkervaring als Consulent Burgerlijke Stand, waaronder aanvragen naturalisatie, opgedaan in de afgelopen 5 jaar. Referentie vereist
  • Systeemkennis Op cv aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring met key2burgerzaken van Centric, opgedaan in de afgelopen 5 jaar. (Duidelijk aangegeven waar en wanner deze ervaring is opgedaan).

De Wensen

  • Opleiding Op cv aantoonbaar een afgeronde vakopleiding in de richting van Burgerlijke Stand.
  • Opleiding Op cv aantoonbaar een afgeronde aanvullende cursus internationaal privaatrecht.
  • Opleiding Op cv aantoonbaar een afgeronde aanvullende opleiding Identiteit en identiteitsdocumenten M1a en M1b.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox