Gemeente Enschede

Consulent bijstandsverhaal

Gemeente Enschede

  • geen max tarief

  • Overijssel

  • 28 uur per week

  • Zorg en Welzijn
  • 01 augustus 2024

  • 28 februari 2025

De opdracht­omschrijving

Consulent bijstandsverhaal
24 tot 28 uur per week, Enschede (tijdelijk)

Achter elke bijstandsuitkering van de gemeente Enschede schuilt een verhaal. Als consulent bijstandsverhaal pas jij het verzoek voor een alimentatie eis toe met aandacht voor de mens daarachter. Een belangrijke tijdelijke functie binnen de gemeente Enschede.

De top-3 van deze baan
Dit is waarom jij als consulent bijstandsverhaal van deze baan gaat houden:

  • Je werk is superafwisselend en je kunt je eigen tijd indelen. Zo heb je elke dag iets anders te doen. Van het doorspitten van salarisstroken tot consultgesprekken voeren aan de telefoon of in de spreekkamer.
  • Je kunt echt iets betekenen voor onze inwoners. Als consulent houd jij je niet alleen bezig met een dossier, maar ook met de mens daarachter en hoe je diegene kan helpen.
  • De samenwerking met je collega’s is top. De onderlinge betrokkenheid en bereidheid om de ander te helpen zijn erg groot. Zowel binnen als buiten het team staat iedereen voor elkaar klaar.


Daarom is onze gemeente de plek voor jou
Enschede is een grote gemeente. Dat betekent dat je met heel veel verschillende inwoners en verschillende persoonlijke situaties te maken krijgt. De menselijke maat staat daarbij zoveel mogelijk voorop. Zo leggen we bij het innen van achterstallige alimentatieverplichtingen de focus ook op het helpen van mensen. We kiezen sneller voor persoonlijk contact dan voor brief- of mailverkeer. Door onze grootte kunnen we bij de taakverdeling rekening houden met jouw voorkeuren en kwaliteiten én die van je collega’s. Dat houdt het werk leuk en interessant voor iedereen.

Als consulent bijstandsverhaal ...

  • ontvang jij het verzoek om onderzoek te doen naar het recht op alimentatie en stel je zo nodig de onderhoudsbijdrage vast;
  • verwijs je de klant door naar een advocaat om de alimentatieplicht af te dwingen;
  • heb je veel contact met inwoners, waarbij je zelf bepaalt welk communicatiemiddel je inzet. Bijvoorbeeld communicatie per telefoon, per mail of je spreekt de inwoners op het stadskantoor;
  • weet je dat het belangrijk is om gegevens goed vast te leggen. Je doet dit tijdig en op de juiste wijze en bewaakt het verloop van het traject. Zo voorkom je dat er te veel uitkering wordt toegekend en uitbetaald.

Dit zien we graag in jou
Jij kunt je goed inleven in de doelgroep, houdt van aanpakken en hebt gevoel voor kwaliteit en integriteit. Zowel mondeling als schriftelijk communiceer je sterk. Daarbij ga je goed om met eventueel emotioneel gedrag van inwoners, zonder je dat persoonlijk aan te trekken. Je stemt je aanpak vlot af op de situatie en gaat graag op zoek naar creatieve oplossingen. Zie je kansen om processen te verbeteren? Dan deel je proactief je ideeën.

Verder breng je mee:

  • bij voorkeur hbo-werk- en -denkniveau door opleiding en/of ervaring;
  • kennis van incassotrajecten en inzicht in administratieve werkprocessen;
  • ervaring in het werken met debiteurenmodules, bij voorkeur binnen de applicatie Suites voor het Sociaal Domein;
  • bij voorkeur kennis van de sociale kaart en socialezekerheidswet- en -regelgeving, met name op het gebied van de Participatiewet, terug- en invordering en de beslagvrije voet.

 

De Eisen

  • HBO werk en denkniveau. Dit blijkt uit een afgeronde opleiding en/of een toelichting in het cv
  • Bij eventuele gunning wordt er op verzoek van Opdrachtgever een VOG aangevraagd voor de kandidaat, (eventuele) kosten worden door Opdrachtgever vergoed.
  • Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie bij de gemeente. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detacheringsbasis ( = met loonuitbetaling) laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan.
  • Na gunning geldt voor deze opdracht een SROI verplichting van 5% van de opdrachtwaarde. De opdrachtwaarde wordt als volgt bepaald: “aantal gewerkte uren x uurtarief ex btw” Bij aanbieden van een kandidaat bent u akkoord met deze SROI verplichting. Voor verdere informatie inzake deze verplichting verwijzen wij u naar de Leveranciersvoorwaarden. Directe ZZP inhuur (geen inleen doorleen) zijn uitgesloten van de SROI verplichting.

De Wensen

  • Kandidaat heeft kennis van het recht op alimentatie en zo nodig een onderhoudsbijdrage kunnen vaststellen. Motiveer waar deze kennis is opgedaan.
  • Kandidaat heeft ervaring in het werken met debiteurenmodules, bij voorkeur binnen de applicatie Suites voor het Sociaal Domein;
  • Aantoonbare kennis van incassotrajecten en inzicht in administratieve werkprocessen
  • Minimaal 2 jaar ervaring in een vergelijkbare functie
  • Ervaring in een vergelijkbare functie bij een gemeente
  • Aantoonbare kennis van de sociale kaart
  • Aantoonbare kennis van socialezekerheidswet- en -regelgeving, met name op het gebied van de Participatiewet, terug- en invordering en de beslagvrije voet. Dit dient duidelijk gemotiveerd in het CV te zijn opgenomen.
  • De gesprekken vinden plaats op vrijdag 19 juli tussen 9.00 en 12.00 uur. Hier graag rekening mee houden
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Deze kunnen worden getoetst in het gesprek met de opdrachtgever. - Mondelinge en schriftelijke vaardigheden - Fysieke gesprekken voeren - Omgevingsbewustzijn - Organisatiebewustzijn - Klantgerichtheid - Zorgvuldigheid - Initiatiefrijk - Zelfstandig

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox