De Nationale Ombudsman

Communitymanager Raadbaak

De Nationale Ombudsman

De opdracht­omschrijving


Functiebeschrijving
Communitymanager Raadbaak
Nationale ombudsman

De communitymanager slaat een brug tussen de community en de organisatie van de Nationale ombudsman. De community is de plek waar intermediairs kennis en ervaringen uitwisselen om uitdagingen uit de praktijk samen aan te gaan en tot oplossingen te komen. De ombudsman faciliteert deze verbindingen en gesprekken. De communitymanager is in de dagelijkse praktijk degene die hier invulling aan geeft en het beheer van het platform verzorgt. Van de communitymanager wordt verwacht dat deze op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau de community kan faciliteren.

Strategisch niveau

 
  • Eigenaar community strategie
    De communitymanager ontwikkelt en bewaakt de huidige strategie naarmate de community groeit. Onderdeel van de strategie is het bepalen van passende doelstellingen, kpi’s en targets. De communitymanager adviseert, stemt af met de organisatie en is verantwoordelijk voor het behalen van de gestelde targets.
  • Groei community
    Op basis van de bestaande strategie die in de zomer van 2020 wordt ontwikkeld, bepaalt de communitymanager hoe deze verder uitgebreid dient te worden op basis van nieuwe thema’s, onderwerpen en niche doelgroepen binnen de intermediairs en mogelijkerwijs daarbuiten.
  • Ambassadeursgroep beheren
    De communitymanager bepaalt continu of de samenstelling van de kerngroep nog voldoende past bij wat de community nodig heeft om goed te kunnen ontwikkelen. Regelmatig worden er nieuwe (niet-)leden op basis van hun expertise en deskundigheid geïdentificeerd en aangetrokken voor de rol van ambassadeur.
  • Advies via trainingen en presentaties
    De communitymanager zorgt structureel voor integratie van wat er in de community gebeurt met de organisatie. Dit gebeurt in de vorm van trainingen, workshops en presentaties die zich richten op de voortgang en werking van de community. Doel hierbij is ook om de kennis over communities bij de interne organisatie te verhogen en om de juiste groei van de community te waarborgen.
  • Beheer content- en activiteiten kalender
    Het beheer van de strategie vertaalt zich ook naar de dagelijkse invulling van de content- en activiteiten kalender. Hierin bepaalt de communitymanager welk type content op welk tijdstip en in samenwerking met welke experts waar geplaatst dient te worden. De communitymanager werkt hierin zowel vooruit als ad hoc op basis van actualiteit en relevantie.



Tactisch niveau
 
  • Werving van nieuwe community leden
Voor de activatie van communities is werving een belangrijk onderdeel. Dit geldt voor ambassadeurs, actieve leden en niet actieve leden. De communitymanager is wekelijks gericht op de werving van een of meerdere van deze typen leden.
Ook bij de uitbreiding van onderwerpen en doelgroepen zal de communitymanager opnieuw nieuwe ambassadeurs identificeren, werven en aantrekken en deze met de eerste kerngroep (ambassadeurs)verbinden.
  • Relatiebeheer: Ambassadeurs
De communitymanager heeft dagelijks on- en offline contact met de ambassadeurs. Deze groep wordt gevormd na de onderzoeksfase. De communitymanager heeft dus vanaf het begin persoonlijke relaties met deze zeer betrokken leden, maakt afspraken over hun bijdragen en heeft inzicht in wat zij nodig hebben. Samen met de ambassadeurs geeft de communitymanager vorm aan de content- en activiteiten kalender. De communitymanager is het eerste aanspreekpunt voor ambassadeurs en vertegenwoordigd hierin dus ook de Nationale Ombudsman.
  • Beheer technisch platform
    • De communitymanager is ook eerste aanspreekpunt voor de community software leverancier. Deze blijft in samenwerking met deze leverancier het community platform en de functionaliteiten optimaliseren ten behoeve van het behalen van de gestelde targets.
    • De communitymanager is verantwoordelijk voor het gebruikersbeheer en zorgt voor de eerstelijns support wanneer het gaat om het gebruik van het platform
  • Analyse en rapportage
De communitymanager analyseert en rapporteert maandelijks over de voortgang ten aanzien van doelstellingen met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve analyse en informeert de organisatie hierover.

Operationeel niveau
 
  • Moderatie
    • De communitymanager faciliteert het online en offline gesprek tussen communityleden zodat gesprekken constructief zijn en dat in het proces waardevolle informatie wordt ontsloten.
    • De communitymanager zorgt ervoor dat de huisregels worden nageleefd en waakt ervoor dat de Raadbaak niet voor commerciële doeleinden wordt gebruikt.
    • De communitymanager ziet erop toe dat, op basis van naleving van de huisregels, de community een veilige en vertrouwde omgeving is voor alle leden.
    • De communitymanager luistert naar de behoeften van de community en vertaalt deze naar acties bijvoorbeeld content in de vorm van artikelen en informatie, ontwikkeling van de community en/of offline evenementen.
    • Aan de hand van de contentstrategie zorgt de communitymanager ervoor dat thema’s en onderwerpen op een goede en overzichtelijke manier binnen het platform worden ingericht, gearchiveerd of gestimuleerd.
    • De communitymanager stuurt achter de schermen vrijwillige moderatoren in de community aan.
  • Content: creatie en redactie
In samenwerking met de communicatieafdeling coördineert de communitymanager het creëren en redigeren van topics (vraag en antwoord), blogs, vlogs, interviews en dergelijken door collega’s en andere community leden.

Overig
 
  • Benodigde tijd per week:
    • De communitymanager is voor de eerste periode van 6 maanden voor minimaal 24 per week beschikbaar voor communitymanagement taken.
 
  • Benodigde vaardigheden en kennis:
    • Idealiter heeft de communitymanager de community strategie ontwikkelt of hieraan meegeholpen zodat deze ook eigenaarschap kan nemen over de uitvoer ervan.
    • De communitymanager heeft vanaf de start goede kennis van de thema’s die in de community gaan spelen en warme relaties met de kerngroep (ambassadeurs).
    • De communitymanager beweegt zich makkelijk in de interne organisatie om zo de juiste interne mensen aan vraagstukken uit de community te koppelen en is goed ingevoerd in de (communicatie) strategie van de Nationale ombudsman

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kandidaat heeft minimaal een afgerond HBO opleiding.
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met community management als community manager (dus geen content of social media management) voor diverse opdrachtgevers/bedrijven.
  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring van minimaal 2 projecten met de community strategie ontwikkelen of hieraan meegeholpen zodat deze ook eigenaarschap kan nemen over de uitvoer ervan. Dit dient duidelijk in het CV naar voren te komen.

De Wensen

  • Kandidaat heeft ervaring met presentaties en rapportages helder kunnen opstellen en goed schrijven is uiteraard een pre. Dit dient duidelijk in het CV naar voren te komen.
  • De competenties, kennis en ervaringen worden getoetst tijdens het gesprek. Ervaren met communitymanagement Diplomatiek, gericht op samenwerken Goede communicator zowel online als offline Visie kunnen ontwikkelen voor de community en die ook ten uitvoer kunnen brengen Stimulerend en enthousiasmerend binnen de interne organisatie Structureel en planmatig kunnen werken met helicopterview Bij voorkeur met communicatie-achtergrond en ervaring (en in staat om die concepten te vertalen naar de community)
  • Kandidaat is goed in de (communicatie) strategie bij voorkeur binnen de Nationale ombudsman.
  • Kandidaat beweegt zich makkelijk in de interne organisatie om zo de juiste interne mensen aan vraagstukken uit de community te koppelen. Dit dient duidelijk toegelicht te worden in het CV.
  • De communitymanager heeft aantoonbare kennis van de thema’s (fundamentele rechten, armoede, leefbaarheid, participatie en invloed, toegang tot voorzieningen) die in de community gaan spelen en warme relaties met de kerngroep (ambassadeurs).
  • De gesprekken vinden plaats op woensdag 15 juli tussen 13.00 en 17.00 uur, zorg ervoor dat uw kandidaat beschikbaar is. De gesprekken zullen niet op een ander moment plaatsvinden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox