Kamer van Koophandel

Communicatie Adviseur Werkplezier

Kamer van Koophandel

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

KVK is een toonaangevende uitvoeringsorganisatie in het publieke domein met een unieke propositie. Omdat KVK een aantal wettelijke registers beheert, waaronder het voor iedereen bekende Handelsregister, is de naamsbekendheid groot.

KVK wil anders gaan werken met nog meer aandacht voor haar klanten, of dat nu de MKB-er, het grootbedrijf, de starter, de zzp-er, de corporate accounts of collega organisaties betreft, en zet daarom een organisatieverandering in naar meer agile werken in klantgerichte groups. KVK wil voor haar klanten waarde toevoegen en onmisbaar zijn en is er van overtuigd dat een andere organisatievorm beter past bij dat doel.

Onze medewerkers spelen in de organisatieverandering een cruciale rol: zij zijn het gezicht van KVK, het aanspreekpunt; de denkkracht; de adviseur en de expert, maar ook het gezicht van een organisatie die data beheert. KVK is een intern programma gestart dat als doel heeft dat de medewerkers optimaal te laten werken in een wendbare organisatie. Dit programma heeft als titel ‘Werkplezier’ en wordt ingericht langs de principes vertrouwen, vrijheid, verantwoordelijkheid en samenwerking.

Als (tijdelijke) communicatieadviseur in het veranderingstraject ‘KVK Werkplezier’ maak je deel uit van het team dat werkt aan de menskant van verandering die de organisatie doormaakt, een verandering in mindset, gedrag en cultuur.

Binnen het team zien we een organisatie als een levend organisme. We werken vanuit een veranderaanpak, met een creatief concept, en zetten daarbij diverse communicatiemiddelen, werkvormen, interventies, trainingen & opleidingen in. Zo proberen we de collega’s bij KVK te bewegen naar meer werkplezier en werkgeluk. Je realiseert je dat het daarbij niet alleen aankomt op uitwisselen van kennis, inzicht en ervaring maar dat het met name aankomt op het beleven en doorleven van de verandering. En dat interactie en co-creatie met de medewerkers daarbij randvoorwaardelijk zijn.

Naast de inzet en ontwikkeling van (communicatie)interventies is iedereen in het team ook hands on bezig. Dus aan de ene kant neem je deel aan een team dat uitingen, acties en interventies bedenkt, terwijl je deze aan de andere kant ook oppakt en uitwerkt. Het schrijven van intranetberichten en andere teksten maakt daar regelmatig deel van uit. Een combinatie dus van creatieve ontwikkeling en advieswerk, naast organiseren, schrijven en regelen.

Als communicatieadviseur ‘KVK Werkplezier’ ben je in staat om bijdrage te leveren aan een samenhangende en integrale veranderaanpak. Je hebt aantoonbare kennis en kunde over de manier hoe je met inzet van communicatie en interventies (prikkels, acties, werkvormen etc.) kunt werken aan een andere mindset van medewerkers, met als doel hen gewenst gedrag te laten inzetten en internaliseren. Je weet hoofd- van bijzaken te onderscheiden, hebt overredingskracht en daadkracht, hebt ervaring in het schrijven van een bondig plan of advies. Je bent nieuwsgierig, creatief en denkt ‘out of the box’. Je hebt een ruime culturele bagage en weet wat er speelt in de samenleving. Je hebt een snelle en makkelijke redactionele pen. Voor print én voor digitaal, waarbij je ook ervaring hebt in de productie of uitvoering ervan. Je hebt ruime ervaring in de ontwikkeling en uitvoering van ‘fysieke’ activaties en (culturele) werkvormen, de productie van video’s en blogs en met de inzet van socials. Je beschikt over goede organisatievaardigheden, je weet wat er komt kijken bij het regelen van een bijeenkomst of een event. Het werken onder tijdsdruk is je bekend. Microsoft Teams is geen probleem voor je, net zo min als het incidenteel buiten kantoortijden werken.

Welke resultaten lever je op?
• De ontwikkeling en uitvoering van een breed scala aan (communicatie)uitingen en andere interventies;
• Zichtbaarheid en ‘reuring’ rond het fenomeen werkplezier;
• Een herkenbare bijdrage aan de samenhang en de output van het team werkplezier.

Kandidaatomschrijving

Analytisch vermogen
Onderzoekt, herkent en begrijpt de belangrijkste elementen van vraagstukken en hun onderlinge samenhang.

Organisatiesensitiviteit
Je hebt gevoel voor de onderlinge verhoudingen en je houdt rekening met de formele en hiërarchische lijnen.

Overtuigingskracht
Is in staat draagkracht te creëren en weet anderen ertoe te brengen een standpunt, idee, advies of plan te accepteren en/of over te nemen.

Coachen
Is gericht op het ontwikkelen van de competenties van anderen door middel van het geven van opbouwende feedback, inzicht, tips en handvatten. Biedt ruimte en begeleiding.

Communiceren
Verwoordt gedachten helder en vlot, brengt mondeling en schriftelijk een boodschap begrijpelijk over aan anderen en weet hierbij hun aandacht vast te houden.

Creativiteit
Is vernieuwend, kan oplossingen bedenken en beoordelen, out-of-the-box thinking, originaliteit en anders denken.

De competenties worden tijdens het interview getoetst.

Let op!: Voorafgaand aan de beoordeling van uw aanbieding wordt deze getoetst op volledigheid en geldigheid aan de hand van de in de uitvraag gestelde eisen en de informatie in het CV. Indien gestelde eisen niet aantoonbaar in het cv zijn te herleiden dan zal deze eis in het antwoord van uw aanbieding worden aangepast. Het resultaat daarvan is dat uw aanbieding of lager scoort in de ranking of terzijde wordt gelegd. U ontvangt hierover een gemotiveerd bericht.

Interviewplanning

Start publicatie tender: 26-11-2021

Sluiting inschrijving tender: 06-12-2021

Cv beoordeling: 06-12-2021

Gesprekken: tussen 08-12-2021 en 15-12-2021

Gunningsbesluit: 15-12-2021

Voorlopige gunning: 15-12-2021

Startdatum: 01-01-2022

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kandidaat heeft kennis en actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met (interne) communicatie
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met zowel schriftelijk als mondeling uitstekende communicatieve vaardigheden; kan o.a. standaardteksten voorzien van extra flair
  • Kandidaat heeft kennis en actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring met coaching, training en opleidingen
  • Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring met werken in zowel profit als non-profit organisaties
  • Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring met het adviseren en faciliteren van interne klanten
  • Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 10 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in verandercommunicatie
  • Kandidaat heeft minimaal een afgeronde hbo opleiding op het gebied van Interne Communicatie/Journalistiek of vergelijkbaar

De Wensen

  • Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.<br> <div style="padding:10px"><p>Het interview heeft een tweeledig doel.</p> <p>Allereerst toetsen we de kennis en ervaring van de kandidaat. Basis hierin vormt het eerder ingediende CV in relatie tot de uitvraag. Een negatieve afwijking leidt tot bijstelling van de eerdere beoordeling die heeft geleidt tot de uitnodiging voor het interview en kan leiden tot uitsluiting van de verdere procedure.</p> <p>Vervolgens gaan we met de kandidaat in gesprek om te toetsen hoe de benodigde competenties terugkomen in de manier hoe hij/zij binnen de opdracht het werk zal gaan doen en wat hij/zij aan vaardigheden meebrengt om dit juist te doen.</p> <p><u>Zeer goed 20%</u> – Naar het oordeel van het beoordelingsteam sluiten de competenties van de Kandidaat zeer goed aan in relatie tot de opdracht. Alle elementen en aspecten van de competenties zijn volledig inhoudelijk aansprekend en zeer goed beantwoord. Er worden inhoudelijke specifieke relevante bijzonderheden besproken door de Kandidaat die volledig aansluiten bij de opdracht van KVK.</p> <p><u>Goed 10% </u> – Naar het oordeel van het beoordelingsteam sluiten de competenties van de Kandidaat goed aan in relatie tot de opdracht. De meeste elementen en aspecten van de competenties zijn inhoudelijk aansprekend en goed beantwoord. Er worden inhoudelijk specifieke en relevante bijzonderheden besproken door de Kandidaat die goed aansluiten bij de opdracht van KVK.</p> <p><u>Voldoende 3%</u> – Naar het oordeel van het beoordelingsteam sluiten de competenties van de Kandidaat voldoende aan in relatie tot de opdracht. De elementen en aspecten van de competenties zijn voldoende beantwoord. Er worden geen inhoudelijke specifieke relevante bijzonderheden besproken door de Kandidaat die duidelijk aansluiten bij de opdracht van KVK.</p> <p><u>Onvoldoende 0% </u> – Naar het oordeel van het beoordelingsteam sluiten de competenties van de Kandidaat zeer beperkt aan in relatie tot de opdracht. Niet alle elementen en aspecten van de competenties zijn voldoende beantwoord. De Kandidaat geeft naar het oordeel van het beoordelingsteam te weinig of geen inhoudelijk antwoord op de gestelde vragen.</p>
  • Kandidaat heeft ... jaar aantoonbare ervaring met (digitale) communicatiemiddelen en -tools zoals Office 365 (Teams, SharePoint et cetera) en de Adobe Suite (Photoshop, Premiere, InDesign) etc.
  • Kandidaat heeft ... jaar aantoonbare ervaring met werken bij soortgelijke overheidsorganisaties
  • Kandidaat heeft een afgeronde wo opleiding
  • Kandidaat heeft aanvullend een aantoonbare vakopleiding (cursus) op het gebied van Communicatie-advies en Verandercommunicatie

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox