Stedin Groep
geen max tarief
Zuid-Holland
32 uur per week
15 november 2024
30 juni 2025
Business Implementatie Consultant Asset Registratie (BMR)
Het BMR programma bestaat uit twee afzonderlijke projecten die integraal vanuit het programma bestuurd worden: (1) de vernieuwing van het GIS systeem van Stedin en (2) de implementatie van een nieuwe mobiele applicatie bij de buitendienst.
Het huidige GIS systeem van Stedin (BM-GIS) is verouderd. Daarom willen we dit gaan vervangen door een toekomstbestendigere versie waarmee we de energietransitie beter kunnen faciliteren; Electric Office (EO). Het GIS systeem is een bronsysteem van Stedin en bevat een digitale weergave van ons volledige netwerk in ons verzorgingsgebied, met een volledige beschrijving van o.a. onze assets, functies in ons net en de topologie. Electric Office is vernieuwend, omdat het naast inzicht in ons actuele netwerk ook inzicht zal geven in geplande wijzigingen (gepland werk) in ons net. Dit zal ons helpen om de uitdagingen waar we voor staan beter aan te pakken. Door rekening te houden met gepland werk kan netplanning en netrekenen beter uitgevoerd worden, gaat de uitvoerbaarheid van projecten omhoog doordat afhankelijkheden tussen interne projecten eerder gesignaleerd kunnen worden en kunnen we eerder potentiële netcongestie signaleren en hierop acteren.
Naast de vernieuwing van ons GIS systeem zal er een mobiele applicatie worden geïmplementeerd bij de buitendienst medewerkers; zowel bij eigen monteurs van Stedin als de monteurs van externe aannemers die werkzaamheden voor ons verrichten. Met deze applicatie zijn we straks in staat om in de sleuf op zeer efficiënte wijze assetdata te collecteren en terug te sturen naar EO voor een snellere verwerking dan voorheen. Hierdoor gaan we beschikken over actuelere assetdata en voldoen we ook beter aan de WIBON (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken). Deze wet eist dat we binnen 30 werkdagen na uitvoering van de werkzaamheden de (wijzigingen in) ondergrondse assets hebben vastgelegd.
Electric Office en Mobile zullen met elkaar worden geïntegreerd om de hele ontwerp- en revisieprocessen beter te verbinden en ondersteunen dan voorheen. De twee projecten moeten dan ook goed samenwerken om toe te zien op een goede integratie en het behalen van de beoogde benefits. EO en Mobile worden onderdeel van ons Bedrijfsmiddelen Register (BMR). De implementatie van beide systemen (Electric Office en Mobile) is een groot en complex traject. Niet alleen de technische realisatie is complex, maar ook de business verandering:
Een dergelijke grote verandering zal altijd gepaard gaan met uitdagingen en weerstand. Het zal jouw taak zijn om de geraakte medewerkers en hun management door deze verandering te begeleiden.
Waarom is deze opdracht er?
We gaan het huidige GIS systeem moderniseren door de implementatie van Electric Office. Op deze manier kunnen we als bedrijf de prestaties verbeteren zodat we de energietransitie in het land effectiever kunnen ondersteunen. We hebben in 2020 al de selectiefase van een software product doorlopen en daarbij is de keuze gevallen op Electric Office als software ter vervanging van het huidige GIS systeem. In 2021 zijn we gestart met de technische realisatie, hetgeen nog doorloopt gezien de complexiteit van de integratie van de aangekochte software pakketten binnen het IT landschap en de bedrijfsprocessen van Stedin. De livegang van EO zal zoals het er nu naar uitziet in 2026 plaatsvinden, met voorafgaand een opleidingstraject van een kwartaal en achteraf een nazorgperiode.
De komende kwartalen moet de technische ontwikkeling en configuratie van Electric Office afgerond worden, moeten de wijzigingen in de bedrijfsprocessen in detail uitgewerkt worden, moet het opleidingsmateriaal gemaakt worden en het opleidingstraject voorbereid worden. We hebben nog veel werk te verzetten. Aangezien de impact en uitdagingen per business afdeling die geraakt wordt uiteenloopt, hebben we eerder dit jaar besloten om meer focus aan te brengen door aan iedere business afdeling een Business & Implementatie Consultant te verbinden. Deze Change Professional is verantwoordelijk voor het uitwerken en trekken van de afdeling specifieke proces- , IT- en opleidingsvraagstukken- en activiteiten. Voor de afdeling Operations Support zijn we op zoek naar een Business & Implementatie Consultant. Je wordt daarbij geholpen door afdeling vertegenwoordigers (key-users en Business Owner) die naar voren geschoven zijn om mee te helpen, keuzes te maken en besluiten te nemen.
Wat is de verwachte looptijd van de opdracht?
We zoeken een Implementatie Consultant EO die in elk geval voor 4 dagen in de week beschikbaar is (0,8 FTE) en op korte termijn kan starten.
De opdracht zal naar verwachting minimaal doorlopen tot en met het tweede kwartaal van 2026, met de optie voor een verlenging van een of twee kwartalen.
Welke verwachtingen heb je van de Change Office collega?
Inhoud
Professioneel
Wat gaat de Change Office collega doen?
Als lid van het Business Consultancy & Implementatieteam EO zul je samenwerken met een Implementatie Lead en vijf andere Business & Implementatie Consultants die ieder een eigen afdeling als focusgebied hebben. Wij hebben wekelijks diverse overlegmomenten met elkaar waarin we afstemming zoeken en afspraken maken over prioriteiten, aanpak en werkwijzen, onderlinge afhankelijkheden en overige uitdagingen. Je zult ook samenwerken met de bouwteams (IT), het Technische team van het EO project (IT Lead, Interface Lead, Migratie Lead, Test Lead etc.) en het Mobile project. Daarnaast zal je uiteraard intensief samenwerken met de business afdelingen en dan met name de afdeling Operations Support, waar onder andere de teams Asset Data, Analyse en Verrijking Asset Data en Grondzaken onder vallen.
Het team
Het BMR team is een gevarieerd team met interne en externe collega’s. We weten elkaar goed te vinden en hebben diverse vaste overlegmomenten met elkaar. De samenwerkdagen op kantoor helpen daarnaast om waar nodig ad hoc met elkaar de afstemming te zoeken. Naast de grote opdracht die er ligt zijn we erg betrokken bij elkaar. Op maandagen werken we met de business vertegenwoordigers en IT in Delft op kantoor en op woensdagen werken we binnen het projectteam in Utrecht op kantoor. Op de overige dagen kan er thuis worden gewerkt, tenzij er anders is afgesproken.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox