Gemeente Wijk bij Duurstede

Bestuurssecretaris

Gemeente Wijk bij Duurstede

De opdracht­omschrijving

Dit is de gemeente Wijk bij Duurstede: Groot genoeg om klein te blijven 
Samen met Cothen en Langbroek vormt Wijk bij Duurstede met ongeveer 24.000 inwoners en 150 medewerkers een relatief kleine gemeente, waar het fijn is om te wonen en te werken. We zijn klein en dat zien we als voordeel. Want werken voor onze gemeente wil zeggen dat je niet alleen je hoofd gebruikt, maar ook je handen uit de mouwen steekt en met je voeten in de klei staat. Je weet mét en voor wie je werkt en je ziet het resultaat van je werk in de praktijk tot stand komen. Korte lijnen met inwoners, ondernemers en het bestuur maken je werk interessant. Daarbij zetten we een gezonde dosis pragmatiek in. Naast je vakkennis is er volop ruimte om je talenten in te zetten. Het is denken én doen geblazen hier in Wijk. Daarbij vinden we het belangrijk dat we elkaar goed kennen en het leuk hebben met elkaar.
Bij de gemeente Wijk bij Duurstede verwelkomen wij graag mensen met verschillende leeftijden, achtergronden, overtuigingen en voorkeuren. We vinden het belangrijk dat jouw talenten en kwaliteiten worden benut en dat je met vertrouwen en plezier je werk kan doen. Verhalen van collega’s over hoe het is om bij ons te werken vind je op www.werkenbijgemeentewijkbijduurstede.nl.

Opdracht
De Bestuurssecretaris ondersteunt de besluitvormingsprocessen, waarbij hij of zij fungeert als sparringpartner voor zowel bestuur als organisatie voor bestuurlijke of beleidsmatige vraagstukken.

  • De Bestuurssecretaris toetst college- en raadsvoorstellen op verschillende punten:
    • Wie is beslissingsbevoegd?
    • Juridisch juistheid beslispunten.
    • Volledigheid: juiste personen betrokken en alle stukken aangeleverd.
    • Is het stuk zelfstandig leesbaar?
    • Technisch (zijn bijlagen genummerd, is de (opheffing van) geheimhouding juist geregeld).
    • Is er sprake van impliciete besluitvorming.
    •  
  • De Bestuurssecretaris notuleert de collegevergaderingen.
  • De Bestuurssecretaris adviseert collega’s bij het opstellen van college- en raadsvoorstellen op deze punten. En voorziet in training hierin aan (nieuwe) collega’s.
  • De Bestuurssecretaris doet verbetervoorstellen over de procesgang en uitvoering aan het MT en zorgt voor implementatie.
  • Daarnaast houdt de Bestuurssecretaris zich bezig met diverse organisatorische taken (zoals termijnbewaking) rondom de bestuurlijke planning en de uitvoering en implementatie van de besluiten van bestuur. Is het eerste aanspreekpunt voor het bestuurssecretariaat als het gaat om het agenderen van college- en raadsvoorstellen en de besluitenlijst.

Op dit moment is de wens om een verbeterslag door te voeren over de volle breedte van de bestuurlijke besluitvorming. Dit raakt inhoud, advisering, schrijfwijzen, werkwijzen, formats, systemen en training. Van de interim bestuurssecretaris vragen we om hier een belangrijke bijdrage aan te leveren, mogelijk in de rol van projectleider. Waarbij er ook nog een deel uitvoering gedaan moet worden.

Competenties
Relevante opleiding en werkervaring bij voorkeur op juridisch gebied
Analytisch
Gestructureerd
Bestuurlijk sensitief
Ervaring met projectmatig werken
Analytisch denkvermogen
Organisatiesensitiviteit
Visie op de rol van besluitvorming in de lokale democratie
Adviesvaardig

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het geven van strategische bestuurlijke advisering bij een gemeente
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een gemeente
  • Kandidaat is uiterlijk beschikbaar per maandag 4 september 2023 voor minimaal 28 uur per week
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in juridische richting

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het geven van strategische bestuur advisering bij een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met projectmanagement bij een gemeente
  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau in juridische richting
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een gemeente

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox