Gemeente Oldenzaal

Beleidsmedewerker werk & inkomen

Gemeente Oldenzaal

De opdracht­omschrijving

Gemeente Oldenzaal
Oldenzaal is de Glimlach van Twente. Onze bruisende en Bourgondische stad met circa 32.000 inwoners is een prachtige plek in het Twentse landschap waar je naar hartenlust kunt werken, wonen en leven. Een inspirerende stad met een rijke historie.

De gemeente Oldenzaal is een actieve, betrokken werkgever met de focus op samenwerken. Onze organisatie is met recht een platte te noemen die op veel verschillende vlakken betrokken is bij de Oldenzaalse samenleving. Met ruim driehonderd collega’s staan we dagelijks voor onze inwoners klaar op het gebied van publieke ruimte, sociale zaken en dienstverlening.

Opdracht
De gemeente is op zoek naar een (ervaren) beleidsmedewerker Werk & Inkomen die actuele en aanstaande wetswijzigingen binnen het sociaal domein kan vertalen naar lokaal beleid, uitvoerbare regelgeving en concrete implementatie in de organisatie. Het gaat met name om wijzigingen binnen:

  • Participatiewet in Balans (verwachte wijzigingen per 1-1-2026 en 1-1-2027)
  • Wet van school naar duurzaam werk

De beleidsmedewerker werkt nauw samen met de uitvoering (o.a. consulenten, teamleiders, juridisch adviseurs) en stemt waar mogelijk af in regionaal verband.

Doel van de opdracht

  • In kaart brengen van alle relevante wijzigingen binnen bovengenoemde wetgeving, inclusief impactanalyse voor beleid en uitvoering.
  • Actualiseren van bestaande verordeningen en beleidsregels, zodat deze volledig conform nieuwe wet- en regelgeving zijn.
  • Zorgen voor implementatie in de organisatie, inclusief aanpassing van werkprocessen, interne communicatie en voorlichting.
  • Bijdragen aan bredere beleidsontwikkeling op het terrein van inkomen binnen de Participatiewet, waaronder minimabeleid, rechtmatigheid en ondersteuning van kwetsbare inwoners.

Werkzaamheden
De beleidsmedewerker:

1. Wet- en beleidsanalyse

  • Analyseert de wijzigingen in de Participatiewet in Balans (2026–2027) en de Wet van school naar duurzaam werk.
  • Beschrijft de gevolgen voor het huidige gemeentelijke beleid, werkprocessen en uitvoering.
  • Maakt een duidelijke impactanalyse voor bestuur, beleid en uitvoering.

2. Aanpassing regelgeving en beleid

  • Actualiseert en herschrijft verordeningen, beleidsregels, nota’s en interne richtlijnen.
  • Adviseert over benodigde beleidswijzigingen.
  • Zorgt voor bestuurlijke besluitvorming (stukken opstellen, toelichtingen, beantwoording vragen).

3. Implementatie

  • Past bestaande werkprocessen, werkinstructies en formats aan op basis van de nieuwe wetgeving.
  • Organiseert intern overleg met uitvoering, kwaliteitsmedewerkers, juridische zaken en ICT.
  • Verzorgt voorlichting, trainingen en presentaties aan medewerkers in de uitvoering.
  • Monitort de implementatie en borging.

4. Afstemming

  • Stem af met regionale samenwerkingspartners (bijv. Werkplein, SW-organisatie, regionale beleidsnetwerken).
  • Zorgt voor goede samenwerking tussen beleid en uitvoering binnen de gemeente.

5. Breder beleid binnen Werk & Inkomen

  • Draagt bij aan vraagstukken rond inkomen, minimabeleid, rechtmatigheid, handhaving.
  • Signaleert landelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar toekomstbestendig beleid.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal . Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg
Is hybride werken mogelijk: Ja

 

De Eisen

  • 2. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • 3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsmedewerker of adviseur op het gebied van Werk & Inkomen / Participatiewet;
  • 5. Aantoonbare recente kennis van de participatiewet, aantoonbaar middels werkervaring met de participatiewet in de afgelopen 3 jaar.
  • 4. Aantoonbare werkervaring met het schrijven aanpassen van verordeningen en beleidsregels;

De Wensen

  • 7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsmedewerker of adviseur op het gebied van Werk & Inkomen / Participatiewet;
  • 8. Aantoonbare werkevaring met het schrijven van impact- en beleidsanalyses;
  • 9. Aantoonbare werkervaring met Minimabeleid, inkomen, handhaving en rechtmatigheid;
  • 10. Aantoonbare werkervaring met procesoptimalisatie binnen het sociaal domein;
  • 11. Aantoonbare werkevaring in regionaal verband / met regionale stakeholders;
  • 6. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, sociaal-/sociaal juridisch domein;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox