UWV
geen max tarief
Utrecht
38 uur per week
01 september 2023
01 juli 2024
Algemeen kleurbeeld:
De vier taken van de arbeidsdeskundige binnen UWV:
- Claimbeoordeling;
- Re-integratie;
- Werkgeverscontacten;
- Bezwaar en beroepszaken.
De arbeidsdeskundige is een goed geïnformeerde, integere gesprekspartner die helder uitlegt hoe
hij tot zijn oordeel is gekomen en wat de gevolgen hiervan zijn voor de klant. Hij maakt voor en
met de klant inzichtelijk welke mogelijkheden er zijn en wat daarvan de consequenties zijn. Hij
sluit bij zijn oordeelsvorming, voor zover mogelijk, aan bij de visie van de klant, wat bijdraagt aan
diens acceptatie van het oordeel.
Functieprofiel
De arbeidsdeskundige is eigenaar van zijn competentieontwikkeling en vraagt zich steeds af hoe
het eigen functioneren en het proces waarin hij een rol speelt, kan worden ontwikkeld.
De arbeidsdeskundige reflecteert op de eigen beroepsuitoefening (kennis, kunde en attitude), is
daar transparant over en maakt met zijn manager afspraken over hoe dat inzichtelijk wordt
gemaakt. Hij ontwikkelt niet alleen zichzelf maar draagt tegelijkertijd bij aan de professionele
ontwikkeling van de beroepsgroep.
De arbeidsdeskundige handelt vanuit kennis, kunde en ethische waarden, die door de SRA in de
gedragscode zijn vastgelegd.
De arbeidsdeskundige is aanspreekbaar op het ethisch en integer handelen.
De registerarbeidsdeskundige die staat ingeschreven bij SRA is tuchtrechtelijk aansprakelijk en,
indien bemiddeling mislukt via de Arbeidsdeskundig Ombudsman, onderworpen aan het oordeel
van een Arbeidsdeskundig Tuchtcollege en in hoger beroep een Centraal Arbeidsdeskundig
Tuchtcollege.
2.6 Kleurbeeld SMZ
De arbeidsdeskundige binnen SMZ valt hiërarchisch onder de manager SMZ.
De arbeidsdeskundige werkt vanuit een discipline overschrijdend perspectief. Hij maakt onder
andere gebruik van sociaalwetenschappelijke, medische, juridische, economische en technische
kennis. Hij is in staat om de impact van de beperkingen op het arbeidsvermogen af te wegen en
kent ook de mogelijkheden die er zijn om ze te compenseren of op te heffen.
De arbeidsdeskundige acteert in een omgeving met vaak tegengestelde belangen, wat bijzondere
eisen stelt aan vak- en inhoudelijke deskundigheid en communicatieve vaardigheden.
De arbeidsdeskundige adviseert en levert (maatwerk)oplossingen in het kader van het voorkomen
en beoordelen van een claim en het beoordelen van participatiemogelijkheden, (discrepantie tussen
belasting en belastbaarheid).
De opdrachtgever krijgt, binnen de kaders van de vraagstelling, een gericht advies dat uiteindelijk
bijdraagt aan de gewenste uitstroom.
De klant krijgt een zo realistisch en concreet mogelijk advies / oordeel, wat direct bruikbaar is voor
de in te schakelen deskundigen die de klant verder moeten helpen. De klantvraag is context
bepaald. Dit brengt vaak een complexe afweging van tegengestelde belangen met zich mee in
combinatie met een groot afbreukrisico. De arbeidsdeskundige dient daarom klantgericht te werken
én over een goed probleemoplossend vermogen te beschikken.
2.7 Bijzondere Zaken
Bijzondere Zaken voert zowel voor SMZ (sociaal medisch oordeel en advies), WERKbedrijf (reintegratie) als Uitkeren taken uit. Bijzondere Zaken is onderdeel van de divisie SMZ en heeft vier
vestigingen in het land: Amsterdam, Hengelo, Breda en Heerlen.
Bijzondere Zaken (BZ) heeft een platte organisatiestructuur met 2 managementlagen: Landelijk
manager (2e echelon) en Managers SMZ resp. Teammanagers (3e echelon). De kernactiviteit van
Bijzondere Zaken wordt gevormd door internationaal gerelateerd werk (zo’n 90% van het
werkaanbod van BZ). De context van Bijzondere Zaken kenmerkt zich door kwesties die politiek en
maatschappelijk extra gevoelig kunnen zijn. Het bestaansrecht van Bijzondere Zaken is dan ook
dat bijzondere gevallen niet ontsporen.
Het management van Bijzondere Zaken is integraal verantwoordelijk en stuurt op zowel de
prestaties als op de veranderingen. De staf, in de rol van businesspartner, ondersteunt het
management hierin. In de Uitvoering werken de teams aan teamontwikkeling, die in essentie
gericht is op de ontwikkeling van competenties van teamleden (m.n. samenwerking en aspecten
van houding & gedrag) en het ontwikkelen van regelruimte voor het team. De teamontwikkeling is
een middel om het werk te organiseren voor het behalen van betere resultaten en het bevordert
het klimaat van continu leren en verbeteren.
Functieprofiel
De Landelijk manager Bijzondere Zaken rapporteert aan de Directeur Uitvoering SMZ. De
stafafdelingen HRM, Business Control & Kwaliteit (BC&K) en Informatiemanagement (IM)
ondersteunen het management en de Uitvoering van Bijzondere Zaken bij het realiseren van hun
doelstellingen. Het werk van Bijzondere Zaken is te verdelen in 2 categorieën:
- Nationaal: Eigen Personeel, VIP, Zorgloket, etc.
- Internationaal: laatst buitenlands verzekerden en laatst Nederlands verzekerden.
Arbeidsdeskundige bij BZ
Specifiek voor de Arbeidsdeskundige bij BZ geldt dat hij de werkzaamheden met betrekking tot het
voorkomen en beoordelen van discrepantie tussen belasting en belastbaarheid verricht in een
omgeving die zakelijker wordt (meer met minder), niet/onvoldoende is beschreven (groter grijs
gebied) en dynamischer (bijv. ontwikkeling Internationaal) is. De dienstverlening wordt
gekenmerkt door afwijkende klantprocessen, een complex klantbeeld, exclusieve producten en
meerdere klantgroepen. De werkzaamheden bevinden zich in een politiek/media gevoelige context.
De Arbeidsdeskundige bij BZ opereert in een voornamelijk internationale omgeving. Dit betekent
voor de werkzaamheden dat die plaatsvinden binnen de kaders van EU-wetgeving, EUjurisprudentie, arresten, verordeningen, buitenlands en Nederlands Arbeidsrecht en internationale
verdragen.
Omdat er voor wat betreft de werkzaamheden van de Arbeidsdeskundige bij BZ nagenoeg altijd
samenloop is met buitenlandse wetgeving, correspondeert hij regelmatig met het buitenland.
Daartoe is globale kennis van buitenlandse talen en buitenlandse wetgeving vereist. In verband
met klanten in binnen- en buitenland wordt er in vergelijking met de Arbeidsdeskundige bij
nationaal meer op basis van documentatie beoordeeld.
Er is weinig standaardwerk, waardoor medewerkers veelal zelf alternatieve oplossingen moeten
bedenken. Ook moeten zij kunnen omgaan met meerdere ICT systemen, de systeemondersteuning
is veelal beperkter dan bij nationaal. Dit vereist creativiteit en inventiviteit. Er wordt gewerkt met
een afwijkende visie op re-integratiebeleid buitenland.
2.8 WERKbedrijf
De arbeidsdeskundige binnen WERKbedrijf valt hiërarchisch onder de manager
Werkzoekendendienstverlening.
De arbeidsdeskundige stelt samen met de klant een concreet plan op gericht op de route naar
werk, waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de motivatie, eigen regie en
verantwoordelijkheid van de klant. De arbeidsdeskundige maakt, aanvullend op het vastgestelde
werkvermogen, een analyse van de positie van de klant op de arbeidsmarkt en past waar nodig
interventies toe die de afstand verkleinen of opheffen. Bij de begeleiding van de klant tijdens de
route naar werk en de daadwerkelijke arbeidsinpassing werkt de arbeidsdeskundige samen met het
netwerk rond die klant. Dit vraagt inzicht en inlevingsvermogen in de leefwereld van de klant,
kennis van het regionale “zorglandschap” en oog voor de soms verschillende belangen van klant en
werkgever. De arbeidsdeskundige is adviseur en mediator in situaties waarin die belangen
tegenstrijdig (lijken te) zijn.
Er is een nauwe samenwerking met de adviseur Intensieve dienstverlening en de adviseur
Werkgeversdienstverlening, welke klanten met beperkingen naar werk bemiddelen. De
arbeidsdeskundige is eindverantwoordelijk voor de bepaling belasting/belastbaarheid en heeft
hierbij in het arbeidstoeleidingstraject een consultrol naar de Adviseur Intensieve Dienstverlening
en Adviseur Werkgeversdienstverlening.
Voor een optimale arbeidsinpassing kan de arbeidsdeskundige de klant en werkgever adviseren
over aanpassing van taken, functie of werkplek, specifieke begeleiding van de klant, inzetten van
voorzieningen en financiële tegemoetkomingen bij een lagere dan normale arbeidsprestatie.
De arbeidsdeskundige geeft de werkgever advies hoe banen te creëren voor mensen met een
beperking.
Functieprofiel
De arbeidsdeskundige doet onderzoek bij de werkgever naar de gerealiseerde loonwaarde van
daadwerkelijk uitgevoerde taken en handelingen door mensen die vallen onder de wet Wajong en
de Participatiewet volgens de in de Arbeidsmarktregio bepaalde loonwaardemethodiek. Hiervoor is
de arbeidsdeskundige specifiek opgeleid in de methode die in de regio gehanteerd wordt. De
arbeidsdeskundige geeft gevraagd en ongevraagd advies over de verbetering van die loonwaarde.
De arbeidsdeskundige heeft een rol in aanvragen voor hoogwaardige voorzieningen tot behoud en
verbetering van de arbeidsgeschiktheid van werknemers of scholieren in het reguliere onderwijs.
De werkzaamheden komen vaak ad hoc binnen en er dient regelmatig gereageerd te worden op
calamiteiten bij werkgevers en klanten. Dit vraagt een flexibele werkhouding en adequaat kunnen
handelen op de ontstane problematiek.
De arbeidsdeskundige acteert in een omgeving met vaak tegengestelde belangen, dit vraagt
vakinhoudelijke kennis en communicatieve vaardigheden. De arbeidsdeskundige werkt klantgericht
en beschikt over een goed probleemoplossend vermogen.
Wanneer een klant niet meewerkt aan zijn re-integratie, wijst de arbeidsdeskundige de klant op de
(mogelijke) consequenties hiervan en handelt overeenkomstig de vastgestelde procedures.
2.9 Bezwaar & Beroep
Bij B&B zijn samenwerken, transparantie, enthousiasme en rechtvaardigheid belangrijke waarden.
Deze vertalen zich in onze wijze van werken, het omgaan met onze klanten, met elkaar en met
andere UWV collega’s. Het werkklimaat wordt bepaald door een klantgerichte instelling en
aandacht voor kwaliteit bij de behandeling van bezwaar- en beroepsprocedures.
De arbeidsdeskundige volgt de opleiding tot arbeidsdeskundige Bezwaar en Beroep. Vergaart
daarin kennis over de AWB, argumenteren, communicatie in hoorzittingen, verdiepte kennis van
het CBBS en van de SV wetgeving. Op basis van ervaring en brede vakinhoudelijke deskundigheid
behandelt hij geschillen klantgericht en professioneel. Voert in de context van een juridische
procedure (gronden in bezwaar, beroep en/of hoger beroep) een (volledige) heroverweging uit van
het primaire arbeidskundige oordeel. Beschikt over gedegen kennis van de actuele én historische
wet- en regelgeving. Het kennisniveau is meerwettig.
De arbeidsdeskundige betrekt bij zijn heroverweging eventuele nieuwe feiten en/of
omstandigheden. Analyseert de argumentatie van de primaire arbeidsdeskundige en die van de
klant (of derde). Brengt meer, en preciezere informatie en argumenten in vanuit meerdere, vaak
tegengestelde, perspectieven. Bij het inhoudelijk beantwoorden van de arbeidskundige vragen in
geding, oordeelt hij op basis van de al aanwezige en de nader ingebrachte gegevens over het
primair ingenomen standpunt. Naast de beleidsmatige context is voor de arbeidsdeskundige, vanuit
het perspectief van meerwettigheid, ook de juridische context van belang.
De arbeidsdeskundige geeft vanuit brede kennis, ervaring en senioriteit inhoudelijke feedback en is
daarmee van meerwaarde in de leercirkel. Draagt bij aan UWV-brede kwaliteitsverbetering. Binnen
complexe bezwaar en beroepszaken is behendigheid vereist. De arbeidsdeskundige kan zich flexibel
gedragen in het gebied tussen medische bevindingen enerzijds en juridische kaders anderzijds.
Ook in het voeren van discussies met werkgevers, belangenbehartigers, gemachtigden, en andere
professionals binnen het arbeidskundige werkveld, rechtbanken en Centrale Raad van Beroep.
Binnen Bezwaar en Beroep gaat het erom dat de arbeidsdeskundige een goede afweging maakt. Hij
toetst het primaire standpunt binnen de beleidsmatige en juridische context (helicopterview) met
inachtneming van alle informatie en ingebrachte standpunten. Doet recht aan de belangen van de
klant en aan de wettelijke taak van UWV.
De arbeidsdeskundige heroverweegt standpunten en conclusies die in geschil zijn. Vanuit een goed
contact met klant en met interne afdelingen vergroot de arbeidsdeskundige de acceptatie en
voorkomt hij conflicten of draagt hij bij aan een oplossing. Deze contacten vormen ook het
platform voor brede, divisie overschrijdende kwaliteitsverbetering (leercirkels). Rechtbanken en
gemachtigden vellen hun oordeel op basis van de heroverwegingen. Dit betekent dat aan de
motivering en aan de onderbouwing van standpunten veel gewicht hangt. Ook dit aspect van de
leercirkel zorgt ervoor dat de geschillen die worden behandeld, ook bij kunnen dragen aan de
verbetering van de dienstverlening van UWV.
Functieprofiel
De arbeidsdeskundige is lid van een team waarin resultaatverantwoordelijk wordt samengewerkt.
Vanuit een open en transparante communicatie werkt men samen aan het resultaat. Ieder teamlid
is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het geleverde product. Kan daarop worden aangesproken,
zowel door de interne klant als door de externe klant (buiten de reguliere afstemming met team,
staf AD en manager), waarbij de verantwoordelijkheid verder gaat dan de eigen functie.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox