Gemeente Amsterdam

Programmamanager Ondernemende Vaardigheden

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
In 2021 is Gemeente Amsterdam onder de naam Oplus een samenwerking aangegaan om de (toekomstige) beroepsbevolking - met de focus op flexwerkers en zelfstandigen - in de regio Amsterdam wendbaar, weerbaar en duurzaam inzetbaar te maken, om zo hun positie te verbeteren op de telkens veranderende arbeidsmarkt. Om duurzaam inzetbaar te zijn moet de beroepsbevolking gedurende de hele loopbaan blijven investeren in de ontwikkeling van hun professionele vaardigheden. 

Als programmamanager neem jij de regie over het opstellen van een overkoepelend meerjarenplan door de leden van de regiegroep en door de drie stuurgroepen. Je bent voor de leden van het samenwerkingsverband beschikbaar als inhoudelijk sparringpartner. Je stuurt op resultaat en signaleert /rapporteert tijdig aan de opdrachtgever over het realisme en de realisatiesnelheid van de ambities. Waar nodig jaag je concrete pilot-activiteiten aan en leg je de basis voor de ontwikkeling van een communicatiestrategie gericht op de diverse partnergroepen.

Bestanddelen van de opdracht
Om dit te realiseren neem jij als voorzitter van het programmateam het voortouw in het oplossen van vraagstukken en vertaal je de adviezen/suggesties van de Raad van Advies naar concrete acties. Je ondersteunt en adviseert de stuurgroepen van de drie pijlers in het vinden en (financieel) committeren van de (nieuwe) partners. Je legt in jouw advies een accent op het verbinden van de diverse partnerinitiatieven middels Oplus en je vergelijkt de ambities van Oplus met samenwerkingsverbanden op het gebied van de ontwikkeling van ondernemende vaardigheden in andere regio's.

Op te leveren resultaat
Uiterlijk zes maanden na je start lever je een plan op dat tenminste een gedegen analyse van de (regionale) arbeidsmarkt en bestaande initiatieven telt en een realistisch voorstel met betrekking tot de financiële dekking inclusief mogelijkheden tot subsidie. Daarnaast toont het plan de onderling versterkende samenhang tussen de afzonderlijke pijlers en een bevat het een advies over de meest passende entiteit van waarvan uit de toekomstige exploitatie van Oplus kan plaatsvinden.
Wanneer het plan is geaccordeerd neem jij de regie op de realisatie van de formele privaat publieke samenwerking in de passende rechtsvorm.

Afstemming
Je bent voor de leden van het samenwerkingsverband beschikbaar als inhoudelijk sparringpartner. Je stuurt op resultaat en signaleert /rapporteert tijdig aan de opdrachtgever over het realisme en de realisatiesnelheid van de ambities. Je rapporteert wekelijks aan het afdelingshoofd, tweewekelijks heb je programmateam overleg en maandelijks bespreek je de voortgang met de Raad van Advies. Uiterlijk vier maanden na start bespreek je het concept-rapport de diverse gremia zodat er nog tijd is om alle bijdragen te verwerken in het definitieve gezamenlijke plan. Je bent nadrukkelijk betrokken bij het voorbereiden van de inhoudelijke besluitvorming.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
Werk, Participatie en Inkomen wil iedere bijstandsgerechtigde zo goed mogelijk binnen het bereik van werk brengen. Daarbij is werken het doel en participeren de norm.
De teams ondersteunen mensen die niet op eigen kracht aan het werk of uit de uitkering komen. Het doel hiervan is de uitstroom naar zo regulier mogelijk werk op de arbeidsmarkt, zonder inkomensondersteuning.

De dynamiek van onze snel veranderende samenleving met korte dienstverbanden en flex-contracten vraagt om weerbare en wendbare mensen. Om duurzaam inzetbaar te zijn moet de beroepsbevolking gedurende de hele loopbaan blijven investeren in de ontwikkeling van hun professionele vaardigheden. In 2021 zijn Gemeente Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, ROC van Amsterdam - Flevoland en Stichting ZZP Nederland onder de naam Oplus een samenwerking aangegaan waarin de partijen zich extra inspannen om de (toekomstige) beroepsbevolking - met de focus op flexwerkers en zelfstandigen - in de regio Amsterdam wendbaar, weerbaar en duurzaam inzetbaar te maken, om zo hun positie te verbeteren op de veranderende arbeidsmarkt. Het programmamanagement wordt verzorgd vanuit de afdeling Ondersteuning Ondernemers.           





Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen een gemeentelijke setting en kent de route om bestendiging van projecten (beschikbaarstelling van middelen) te realiseren.
  • De aangeboden heeft ervaring in het werken met regionale partners en het bij elkaar brengen en laten samenwerken van uiteenlopende partijen met verschillende belangen.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf jaar ervaring als project- en programmamanager in een overheidssetting.
  • De aangeboden kandidaat heeft recentelijk gewerkt in een programma met deelprojecten in onderwijs, arbeidsmarkt en/of gericht op het realiseren van de bestendiging (dmv toewijzen incidentele middelen) van een programma binnen een gemeentelijke setting. De rol en de bijdrage is duidelijk beschreven in het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft in projecten gewerkt aan de hand van moderne projectmanagement technieken.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau.
  • Geef in maximaal 1 A4 pagina aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring in het opbouwen en actief onderhouden van een netwerk.
  • De aangeboden kandidaat heet grote affiniteit met 'wendbaar vakmanschap' en 'een leven lang ontwikkelen'. Voorbeelden hiervan kunnen worden gevraagd en beoordeelt worden door de opdrachtgever tijdens het interview, indien uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over een relevante netwerk, bij voorkeur in de Metropoolregio Amsterdam.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring in het doen van subsidie aanvragen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox