Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)

Procesmanager

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)

De opdracht­omschrijving

Opdrachtgever 

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (kortweg SZW) werkt aan een sociaal en economisch krachtig Nederland in Europa, met werk en bestaanszekerheid voor iedereen. We buigen ons over vragen die niet bepaald tot de gemakkelijkste behoren, bijvoorbeeld over het sociaal beleid, de toekomst van de verzorgingsstaat en de betaalbaarheid van de AOW. Maar ook over de vergrijzingsproblematiek en de veiligheid op de werkplek. 

Uitvoering en ondersteuning voor SZW is voor een belangrijk deel belegd bij de Directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering, kortweg DSU. Directie DSU is de Opdrachtgever. 

De directie DSU is een dienstverlenende directie, met als kernkwaliteit het stabiel en kwalitatief hoogwaardig uitvoeren van opdrachten en diensten voor opdrachtgevers. DSU wil in de komende jaren doorgroeien naar een professionele, innovatieve en efficiënte dienstverlener. Een organisatie met een bewezen dienstverleningsmodel, gemeenschappelijke dienstverleningsprincipes, samenhang en een goed werkende governance, inclusief een efficiënte en toekomstbestendige, hoogwaardige ICT-infrastructuur en solide werkende applicaties. 

De afdeling Informatievoorziening (IV) van de directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering is een onderdeel van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Wij ondersteunen de acquisitie, implementatie en het beheer van informatiesystemen ten behoeve van de uitvoering van nationale en Europese regelingen voor Uitvoering van Beleid (UVB). En ondersteunen het Leer-en ontwikkelplein (LO-Plein) ten behoeve van het beheer van een leermanagementsysteem, welke opleidingsactiviteiten faciliteert voor de ministeries SZW, VWS en OCW. 

Met een steeds groeiende porfolio worden verder stappen gezet naar een professionele IV-afdeling. Onderdeel hiervan is de uitvoering van burgerregelingen waarvoor de implementatie van DigiD noodzakelijk is. Hiervoor dient voldaan te worden aan 21 normen, welke deels onderdeel zijn de procedures van de afdeling en uitvoering daarvan. In het kader van de optimalisatie van de procedures en de implementatie daarvan wordt gezocht naar een procesmanager. 

Project en Opdrachtomschrijving 

De afdeling DSU|IV is opzoek naar een procesmanager die verantwoordelijk is voor:

  • Het inventariseren van de benodigde processen voor de afdeling IV en de business;
  • Op basis van de bestaande processen, deze aanpast, en waar nog geen proces voor is deze opstelt en afstemt met de betrokkenen;
  • De processen verwerkt in de tool Mavim en hier een duidelijke gebruikersvriendelijke opzet voor kiest;
  • Deze processen implementeert, zorg draagt voor een heldere rolverdeling en borgt dat de processen door de juiste personen worden onderhouden. Hierbij valt te denken aan de toewijzing van rol van een proceseigenaar, procesverantwoordelijke en procesmodelleur.
  • Toetst of de processen werkbaar zijn én afdoende zijn voor de implementatie van DigiD.

    Voor het opstellen van de processen zoek jij de samenwerking met alle medewerkers van de afdeling IV en een deel van business. Denk hierbij aan functioneel beheerders, servicedeskmedewerkers, architect, analisten, quality assurance medewerkers etc.

    Als afdeling IV baseren wij onze werkzaamheden grotendeels op basis van het BiSL-model, die een eerst input kan vormen voor het beschrijven van processen. Voor de procesmodellering geven wij de voorkeur aan BPMN.

    Kennis, ervaring, competenties en vaardigheden

    In een dynamische beleidsomgeving waar veel zaken spelen, bewaar jij de rust en het overzicht. Je weet je in korte tijd de afdeling IV eigen te maken. Hierbij schakel je binnen DSU|IV en eventueel haar leveranciers met diverse personen binnen het IV-domein.

    Verder beschik je over:
  • Minimaal aantoonbaar HBO werk- en denkniveau;
  • Minimaal 3 jaar ervaring met het opstellen, modeleren en implementeren van IV/ICT- processen;
  • Kennis en ervaring met de procesmodellering standaard BPMN;
  • Kennis en ervaring met het normenkader voor DigiD is een pré;
  • Kennis en ervaring met de tool Mavim is een pré;
  • Je bent in staat op een pragmatische manier normen te vertalen naar processen die werkbaar zijn;
  • Communicatieve vaardigheden op zowel operationeel als tactisch niveau;
  • Het vermogen om samen te werken en gedragen oplossingen te realiseren met diverse stakeholders;
  • Een goed omgevingsbewustzijn;
  • Goede Nederlandse spreek- en schrijfvaardigheid;
  • Sterke analytische vaardigheden. 

     

    Eisen

    • Kandidaat beschikt over minimaal WO werk- en denkniveau
    • Kandidaat beschikt over kennis van procesmodellering van IV/ICT- processen
    • Kandidaat heeft 3 werkervaring op het gebied van procesmodellering

     

    Wensen

    • Mate waarin de kandidaat kennis heeft van de modelleringsstandaard BPMN
    • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met het normenkader voor DigiD
    • Mate waarin kandidaat beschikt over de gevraagde competenties en vaardigheden (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
    • Mate van ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever

     

  • Indicatie uurtarief:€ 95,00 - € 105,00

De Eisen

  • Kandidaat beschikt over minimaal WO werk- en denkniveau.
  • Kandidaat beschikt over kennis van procesmodellering van IV/ICT- processen.
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring op het gebied van procesmodellering.

De Wensen

  • Mate waarin de kandidaat kennis heeft van de modelleringsstandaard BPMN.
  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met het normenkader voor DigiD.
  • Mate waarin kandidaat beschikt over de gevraagde competenties en vaardigheden (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
  • Mate van ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
14 november 2025 om 09:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox