Gemeente Alphen aan den Rijn

Consultant informatiebeheer

Gemeente Alphen aan den Rijn

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied.
132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn. 
De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Opdracht
De gemeente Alphen aan den Rijn staat voor een belangrijke opgave op het gebied van informatiebeheer en archivering. Uit het Rekenkameronderzoek Archivering (2025) blijkt dat de formele kaders op orde zijn, maar dat de uitvoering, digitale archivering en eigenaarschap binnen de organisatie versterking behoeven. Om invulling te geven aan de bevindingen en aanbevelingen uit dit onderzoek wordt een Consultant Informatiebeheer gezocht die verantwoordelijk wordt voor het opstellen, implementeren en coördineren van een herzien verbeterplan informatiebeheer.

De consultant zorgt voor:

  • vertaling van de bevindingen van het rekenkameronderzoek naar concrete verbeteracties;
  • het opstellen van een verbeterplan Informatiebeheer met prioritering, planning, doelen en verantwoordelijken;
  • het bewust maken van eigenaarschap binnen de vakteams (proceseigenaren ondersteunen);
  • de voorbereiding van de digitale toekomst, waaronder de invoering van een e-depot, metadatering en verbetering van het zaaksysteem;
  • afstemming met de CIO, team Informatiebeheer, directieteam en provinciaal toezicht;
  • het borgen van voortgang, rapportages en communicatie naar het college en de gemeenteraad.

De uitdaging
De opdracht vraagt om een stevige adviseur en coördinator met visie op informatiebeheer, archivering en digitalisering.
Het is een veranderopgave met impact op beleid, processen, techniek en cultuur.
De consultant fungeert als verbinder tussen bestuur, management en uitvoering, kan koers bepalen én resultaat boeken.

Gezocht profiel
We zoeken een Consultant Informatiebeheer met ervaring in het versterken van informatiehuishoudingen binnen gemeenten of andere (semi-)overheidsorganisaties. De kandidaat heeft kennis van de Archiefwet, informatiebeheer, digitaliseringstrajecten en verandermanagement.

De kandidaat:

  • weet complexe bestuurlijke aanbevelingen te vertalen naar uitvoerbare stappen;
  • beschikt over ervaring met projectmatig werken binnen gemeentelijke context;
  • kan medewerkers meenemen in verandering en eigenaarschap bevorderen;
  • combineert strategisch inzicht met pragmatische uitvoeringskracht.

Competenties

  • Resultaatgericht en pragmatisch
  • Verbindend bij belangentegenstellingen
  • Klantgericht en communicatief sterk
  • Oplossingsgericht en analytisch
  • Organisatiesensitief en bestuurlijk bewust
  • Communicatief vaardig, proactief en zelfstandig.

Benodigd aantal professionals 
1.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 1. Aantoonbare werkervaring met het opstellen en implementeren van verbeterplannen op het gebied van informatiebeheer of archivering binnen een gemeentelijke of (semi-)overheidsorganisatie;
  • 2. Kennis van de Archiefwet 1995 en aanstaande nieuwe Archiefwet (2026), motiveer dit in een aparte alinea in het cv;
  • 5. Uurtarief maximaal € 90,- (schaal 10) excl btw en inclusief Fee Flextender en reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten;
  • 3. Minimaal 3 jaar ervaring met projectleiding of coördinatie van organisatiebrede verbetertrajecten;
  • 4. Beschikbaar per november 2025 voor gemiddeld 36 uur per week;

De Wensen

  • 8. Aantoonbare wekervaring met het implementeren van digitale archiveringsoplossingen (zoals e-depot, zaaksysteem, metadatering)
  • 9. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met verandermanagement en het vergroten van eigenaarschap binnen teams, benoem een voorbeeld in het cv
  • 6. Minimaal 5 jaar ervaring met projectleiding of coördinatie van organisatiebrede verbetertrajecten
  • 7. Aantoonbare werkervaring met het herinrichten van informatiebeheerprocessen binnen gemeenten

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
21 november 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox