gemeente Utrecht

Projectleider programma versterken financiele functie

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig!

De gemeente Utrecht werkt aan het versterken van haar gemeentebrede financiële functie. Aanleiding daarvoor zijn signalen over tekortschietende werking van processen, zoals onvolkomenheden in financiële beheersing en een onverwacht groot tekort op het gemeentefonds. Binnen het programma Versterking Financiële Functie wordt ingezet op het versterken van de samenwerking en het positief beïnvloeden van werkwijze en gedrag. Verder worden 5 sporen onderscheiden: 
1.    Organisatie en besturing: actualiseren toekomstvisie, inrichting en functionele sturing
2.    Structuur en interne beheersing: heldere verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden, heldere kaders en werkend intern beheersingsraamwerk
3.    Processen: versterken van financiële (keten)processen en de P&C cyclus
4.    Informatievoorziening en systemen: doorontwikkeling financieel systeem, verbeteren managementinformatie en gebruik maken van technologische middelen in het dagelijks werk
5.    Medewerkers: eenduidig functiehuis, leerlijnen en strategische personeelsplanning
Om uitvoering te geven aan dit brede programma zoeken wij een ervaren projectleider die nauw samenwerkt met de programmamanager, het programmateam en de betrokkenen binnen de gemeente Utrecht.

Opdrachtomschrijving (de taken):
Als projectleider ondersteun je de programmamanager bij het realiseren van de doelen uit het programma. Je leidt (deel)projecten gericht op verbetering van processen, informatievoorziening of cultuur. Je verbindt medewerkers binnen de lijnorganisatie, control en Financiën & Inkoop (F&I), en weet wanneer je stuurt op inhoud, proces of gedrag. 

Concrete taken: 
•    Ondersteunen van een aantal (deel)projecten binnen het programma Versterking Financiële Functie. 
•    Opstellen van projectplannen en bewaken van voortgang, capaciteit, middelen en kwaliteit. 
•    Faciliteren van bijeenkomsten met betrokkenen bij de verschillende projecten. Daarin laveer je tussen het procesmatig faciliteren en leveren van een inhoudelijke bijdrage
•    Ondersteunen rondom realiseren voortgang, afstemming en rapportage binnen de programmastructuur. 
•    Hands-on leveren van inhoudelijke bijdragen op de verschillende projecten.
•    Verbinden van verschillende onderdelen binnen de financiële functie en andere organisatieonderdelen.
•    Bewaken van samenhang tussen initiatieven binnen en buiten het programma. 
•    Signaleren van kansen, risico’s en afhankelijkheden tussen projecten en hierop anticiperen. 
•    Actieve kennisdeling, zowel intern als via externe netwerken (zoals andere gemeenten).
•    Rapporteren aan de programmamanager en bijdragen aan de algemene voortgangsrapportages

Resultaat van de opdracht
Deze opdracht kan worden afgerond wanneer de deelprojecten binnen het programma succesvol zijn afgerond en bijgedragen hebben aan de verbetering van de gemeentebrede financiële functie, met specifieke nadruk op de gestelde doelstellingen zoals beschreven in de vijf sporen van het programma.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 

Competenties
•    Proactief, verbindend en resultaatgericht. 
•    Analytisch sterk en bestuurlijk sensitief. 
•    Sterk in het structureren van complexe opgaven
•    Kan schakelen tussen strategie, proces en operatie. 
•    Draagt bij aan cultuurverandering: aanspreekbaar, samenwerkend, transparant. 
•    Ervaring met complexe stakeholderomgevingen. 

Goed om te weten: 
Gesprekken zijn gepland op in week 23. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking. 
In het kader van de wet DBA  (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door ZZP'ers niet toegestaan op deze opdracht.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 
 

De Eisen

  • Is de kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling door een bureau)?
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je beschikt over een WO werk- en denkniveau in financieel/economische richting
  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld.
  • Je hebt beschikbaarheid voor 36 uur per week en bent bereid tot het werken op locatie in Utrecht.

De Wensen

  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Je hebt aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider binnen financiën bij een 100.000+ gemeente. Graag duidelijk vermelden in CV - Minder dan 5 jaar - 5 tot 10 jaar - 10 jaar of meer
  • Je hebt ervaring met werken in grote overheidsorganisaties (>2.000 medewerkers).
  • Ben je in bezit van een postdoctorale opleiding tot registercontroller?
  • Je hebt aantoonbare kennis van gemeentelijke financiële processen en BBV.
  • Je hebt ervaring met het ontwikkelen en implementeren van financieel beleid en P&C-instrumentarium
  • Je hebt kennis van of ervaring met het werken binnen regierollen zoals coördinerend regisseur, business controller of coördinator P&C.
  • Je hebt veranderkundige ervaring (leidinggeven aan gedrags- en cultuurverandering).  graag duidelijk vermelden in cv
  • Ben je eerder leidinggevende geweest binnen een financiëel team waarmee je ervaring hebt met de context en problematiek waarbinnen het programma acteert?
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
02 juni 2025 om 10:29
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox