Aa en Maas (Waterschap)

Omgevingsmanager dijkversterking cuijk-ravenstein

Aa en Maas (Waterschap)

De opdracht­omschrijving

Waterschap Aa en Maas
Wij werken 24 uur per dag met water. Dat doen we voor ruim 744.000 inwoners en bedrijven in Oost-Brabant. Hoogste prioriteit is veiligheid, gezondheid en welzijn. Bovendien staan wij voor innovatief en duurzaam waterbeheer. Dit doen wij voor nu en later zo dat ook onze kinderen en kleinkinderen hier de vruchten van kunnen plukken.

Het waterschap biedt veiligheid tegen overstromingen aan burgers en bedrijven door de dijken goed te beheren. Ook onderhouden wij beken, weteringen en sloten om wateroverlast te voorkomen. Voor ruim 700.000 inwoners en bedrijven maken wij het afvalwater weer schoon. Wij zorgen voor voldoende water voor de land- en tuinbouw én natuurgebieden. Ook controleren wij de waterkwaliteit van recreatieplassen. Bovendien zorgen wij dat beken, sloten en weteringen schoon zijn. Wij werken aan fraaie waterrijke gebieden in de natuur en in de stad en controleren de waterkwaliteit van recreatieplassen. We verbeteren de leefomgeving van planten en dieren bij het inrichten van waterlopen. Dat is belangrijk voor alle leven.
Het project Dijkverbetering Cuijk - Ravenstein

Het rijk heeft besloten dat alle inwoners en bedrijven achter dijken of duinen in Nederland in 2050 beter beschermd moeten zijn tegen overstroming vanuit de grote rivieren of de Noordzee. Gebieden met meer inwoners, bedrijven en infrastructuur krijgen een extra hoge veiligheidsnorm. Om tijdig te voldoen aan de veiligheidsnorm moet er nog veel gebeuren. Het dijktraject Cuijk-Ravenstein is een van de trajecten met de hoogste norm langs de Maas vanwege de gevolgen bij een dijkdoorbraak. Het gebied dat overstroomt bij een doorbraak strekt zich uit tot en met Den Bosch.
De veiligheidsnormen zijn strenger geworden. Daarnaast neemt de hoeveelheid water dat de Maas afvoert toe door klimaatverandering. Er komen vaker hoge waterstanden voor die ook langer kunnen duren. Als we niks doen, wordt de kans op een dijkdoorbraak groter.

Dijkverbetering Cuijk – Ravenstein is een HWBP-project van 21 kilometer tussen Cuijk en Ravenstein en bevindt zich momenteel in de planuitwerkingsfase. Bij aanvang van deze opdracht bevindt het project zich in de concretiseringsfase om met een aannemer tot invulling van het bouwteam te komen. Tevens lopen het vergunningen traject, komen zienswijzen binnen en start het ontwerpteam met het maken van een DO. Start realisatie is volgens de huidige planning in 2027 met een realisatietijd van naar verwachting 4 jaar.  

De opdracht
Op dit moment is er een interim omgevingsmanager welke mee zal doen aan deze uitvraag. De Omgevingsmanager is verantwoordelijk voor de acceptatie van het project bij alle (externe) stakeholders en draagt zorg voor de maatschappelijke inbedding van het project. Daarmee is de Omgevingsmanager de intermediair tussen de projectorganisatie en de stakeholders in de projectomgeving. Deze omgeving wordt gevormd door alle partijen die een belang hebben bij het project, zoals omwonenden, bedrijven, gemeenten en provincie. De Omgevingsmanager anticipeert op deze omgeving. Hij/zij communiceert met het technisch management over de eisen van en de afspraken met deze stakeholders. De omgevingsmanager werkt daarom intensief samen met het technisch management en tijdens de realisatiefase met de realisatiepartner.
De Omgevingsmanager is verantwoordelijk voor de volgende werkprocessen:

  • Verantwoordelijk binnen IPM-model voor omgevingsmanagent van het project
  • Stakeholdermanagement
  • Interne en externe communicatie
  • Uitvoeren conditionerende onderzoeken
  • Vergunningen
  • Grondverwerving
  • Klachten- en schadeafwikkeling
  • Verificatie en validatie klanteneisen, meekoppelkansen en participatie

De omgevingsmanager vervult binnen het project een essentiële rol om de belangen van interne en externe stakeholders te behartigen, waarbij communicatie en participatie speerpunten zijn. De omgevingsmanager dient gedurende de looptijd van de opdracht zorg te dragen voor het goed betrekken van bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Hetzelfde geldt ten aanzien van het betrekken van de bestuurlijke en ambtelijke achterban, zodat belangen van alle partijen geborgd worden in het uiteindelijke projectresultaat en de samenwerking met de realisatiepartner (aannemer).

Taken

  • Het invullen van de rol omgevingsmanager in het IPM-team;
  • geeft leiding aan het omgevingsteam met diverse specialisten (circa vier personen);
  •  het geven van leiding aan het omgevingsteam tijdens de realisatiefase;
  • zorgen dat relevante conditionerende onderzoeken tijdig zijn uitgevoerd;
  • zorgen dat relevante vergunningaanvragen tijdig worden aangevraagd;
  • voeren van benodigd overleg met derden (omwonenden en bevoegde gezagen) en ook interne stakeholders binnen het waterschap voor wat betreft omgeving gerelateerde thema’s.
  • bewaken van risico’s en inzetten van bijhorende beheersmaatregelen op gebied van omgeving, stakeholders en milieu;
  • zorgdragen voor projectcommunicatie;
  • het in overleg met de contractmanager aansturen van de ingenieursbureaus en aannemer op de aspecten van omgevingsmanagement;
  • bewaakt de in de overeenkomst vastgelegde afspraken met de betreffende eigenaren en verzorgt daarvoor de nodige administratieve verslaglegging of notulen;
  • is gedurende het project namens het waterschap het aanspreekpunt voor de betreffende eigenaren;
  • geeft leiding aan in- en externe overleggen waarbij omgevingsmanagement aan de orde is;
  • aanwezig op locatie bij de vooropnamen voorafgaand aan de start van de werkzaamheden;
  • bezoekt tijdens de uitvoering van mitigerende maatregelen regelmatig de betreffende locaties.



Voorwaarden
Op de opdracht is Nederlands recht van toepassing, evenals de Algemene Waterschapsinkoopvoorwaarden voor het verstrekken van opdrachten tot het verrichten van diensten 2018 (AWVODI-2018).  Elke kandidaat dient een geheimhoudings- en integriteitsverklaring, alsmede een verwerkersovereenkomst te ondertekenen.


Voorwaarden voor deelname

  • Algemene Waterschapsinkoopvoorwaarden voor het verstrekken van opdrachten tot het verrichten van diensten 2018 (AWVODI-2018);
  • Geheimhoudings- en integriteitsverklaring;
  • Verwerkersovereenkomst;
  • Overeenkomst van opdracht.

Overige voorwaarden

  • Indiening: Het niet tijdig indienen van de Inschrijving leidt tot uitsluiting van verdere deelname aan deze aanbestedingsprocedure.
  • Maximum aantal kandidaten: Een bureau mag maximaal drie kandidaten aanbieden.
  • Beoordeling: De kandidaat moet ervan op de hoogte zijn dat hij/zij wordt aangeboden voor de rol. Als een kandidaat door meerdere bureaus wordt ingeschreven, dan wordt alleen de inschrijving van deze kandidaat met de laagste prijs cq laagste uurtarief meegenomen in de beoordeling.
  • Gunning: Indien het geoffreerde tarief boven de vastgestelde raming komt kan het waterschap besluiten niet tot gunning over te gaan.
  • Gestanddoeningstermijn: De Inschrijving dient een gestanddoeningstermijn te hebben van 50 dagen na de dag waarop de uiterste termijn voor het indienen van de inschrijvingen is verstreken. Het waterschap kan verzoeken de termijn van gestanddoening te verlengen. Aan een zodanig verzoek kan door de inschrijver geen aanspraak op de opdracht worden ontleend. In geval door een (afgewezen) inschrijver een kort geding wordt aangespannen tegen de gunningsbeslissing van het waterschap, gaat de inschrijver door indiening van een inschrijving akkoord met een automatische verlenging van de gestanddoeningstermijn tot 14 kalenderdagen na vonnis in kort geding.
  • Eisen, voorwaarden en voorbehoud: De Inschrijving voldoet aan de gestelde eisen. De (algemene) leveringsvoorwaarden van inschrijver zijn niet van toepassing. Het waterschap wijst deze van de hand. Er zijn geen voorbehouden gesteld aan de ingediende inschrijving.
  • Onjuistheden: Alle documenten zijn met zorg samengesteld. Mocht Inschrijver desondanks tegenstrijdigheden en/of onvolkomenheden tegenkomen, dan maakt Inschrijver deze zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk op het uiterste tijdstip voor het indienen van vragen, bekend met een opgave van de correctievoorstellen en eventuele onderbouwing. Ook eventuele bezwaren tegen (delen van) dit document dient u zo spoedig mogelijk schriftelijk kenbaar te maken. Van inschrijvers wordt een proactieve houding verwacht. Dit betekent dat een inschrijver geen rechtsgeldig beroep kan doen op onvolkomenheden of tegenstrijdigheden die door hem niet binnen de hiervoor genoemde termijn aan de orde zijn gesteld, terwijl dit redelijkerwijs wel mogelijk was geweest. Ten aanzien van deze onvolkomenheden of tegenstrijdigheden heeft de inschrijver in die situatie zijn rechten verwerkt.
  • Schadevergoeding: Het waterschap behoudt zich het recht voor de opdracht uiteindelijk niet te gunnen. In dat geval hebben de inschrijvers geen recht op schadevergoeding betreffende de gemaakte kosten in het kader van deze aanbesteding.
  • Recht: Op de opdracht is Nederlands recht van toepassing.

Wijze van beoordeling
Het waterschap beoordeelt de inschrijvingen als volgt:

  • De procesleider van het waterschap controleert de inschrijvingen op volledigheid. Indien Inschrijver één of meerdere (gevraagde) documenten niet heeft ingestuurd of op één of meerdere documenten gevraagde informatie ontbreekt, dan kan het waterschap Inschrijver uitsluiten van verdere deelname aan de aanbestedingsprocedure.
  • De procesleider van het waterschap controleert of Inschrijver de eisen en bepalingen, die zijn omschreven in deze nadere uitvraag en de overige aanbestedingsdocumenten, gelezen en begrepen heeft. Indien Inschrijver inschrijft gaat het waterschap ervan uit dat u akkoord gaat met deze eisen en bepalingen.
  • Daarna verspreid de procesleider van het waterschap de kwalitatieve stukken aan het beoordelingsteam. De inschrijvingen worden als eerste individueel beoordeeld. De resultaten worden gebundeld door de procesleider. Daarna belegt de procesleider een consensusmeeting en zit deze voor om te komen tot een gezamenlijk kwalitatief oordeel. Als het kwalitatieve oordeel is gemaakt, worden de prijzen door de procesleider bekend gemaakt aan het beoordelingsteam waarna de definitieve BPKV wordt bepaald. De procesleider begeleidt de beoordeling, maar beoordeelt zelf niet mee.
  • Wanneer er sprake is van interviews en inschrijver heeft niet voor de datum van de interviews een uitnodiging voor het interview ontvangen, mag deze aannemen dat hij zich op de "reservebank" bevindt. Indien tijdens de interviews blijkt dat kandidaat/kandidaten niet geschikt zijn, kan een kandidaat van de reservebank alsnog uitgenodigd worden.

Mededeling van de gunningsbeslissing
Gelijktijdig met het bekendmaken van de gunningsbeslissing aan de inschrijver met wie het waterschap de overeenkomst wil sluiten, zullen de overige inschrijvers eveneens een mededeling van deze gunningsbeslissing ontvangen.
Zij ontvangen hiertoe een mededeling met tevens een motivering voor de redenen van de afwijzing. Het waterschap verzendt de motivering digitaal naar de contactpersoon van de aanbesteding.
Zolang er niet op alle punten volledige overeenstemming is bereikt, is er geen sprake van enige gebondenheid van Waterschap Aa en Maas. In dat geval is er ook geen enkele verplichting tot vergoeding van welke schade of kosten.


Rechtsbescherming
Indien inschrijver het niet eens is met de gunningsbeslissing kan beroep ingesteld worden tegen deze beslissing bij de rechtbank Oost-Brabant locatie 's-Hertogenbosch(postbus 70584, 5201 CZ ’s-Hertogenbosch). De mededeling van het waterschap van een voorgenomen gunningsbeslissing houdt geen aanvaarding in, als bedoeld in artikel 6:217, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek, van het aanbod van de Inschrijver.
Bedrijfsvertrouwelijke gegevens zullen niet worden gedeeld met derden, tenzij daartoe gehouden door wettelijk voorschrift. Het waterschap sluit niet eerder de overeenkomst op basis van een gunningsbeslissing dan nadat een termijn van vijf (5) kalenderdagen na (digitale) bekendmaking van de mededeling van die gunningsbeslissing is verstreken.
Een inschrijver verliest zijn recht om op te komen tegen de gunningsbeslissing wanneer het waterschap niet binnen bovenstaande termijn na de (digitale) bekendmaking van de gunningsbeslissing is gedagvaard in kort geding voor de bevoegde voorzieningenrechter. De opschortende termijn dient inschrijver derhalve ook als een vervaltermijn te zien waarbinnen hij tegen de gunningsbeslissing in rechte kan opkomen.
Het volgende tot de opschortende termijn dienen in acht te worden genomen:
·         Indien een afgewezen inschrijver voor het verstrijken van de opschortende termijn een kort geding aanhangig heeft gemaakt en de dagvaarding daarvan betekend is op het adres van het waterschap, zal het waterschap in beginsel de uitkomst van deze procedure (in eerste aanleg) afwachten voordat er verder uitvoering wordt gegeven aan de gunningsbeslissing en ondertekening van de opdracht.
·         Inschrijvers die een voorziening in rechte willen vragen tegen de gunningsbeslissing dienen dit tijdig voor de afloop van de hierboven vermelde opschortende termijn schriftelijk mede te delen aan het waterschap onder gelijktijdige toezending van een conceptdagvaarding en met vermelding van de datum waarop de rechter de zaak zal behandelen.
·         Om te voorkomen dat een uitgebrachte dagvaarding het waterschap niet tijdig bereikt verzoeken wij Inschrijver zo spoedig mogelijk een afschrift van de dagvaarding te mailen naar: inkoop@aaenmaas.nl.
Klachten
Bij een aanbestedingsprocedure kan het voorkomen dat tussen het waterschap en ondernemers ontevredenheid ontstaat over hoe we in de aanbestedingsprocedure hebben gehandeld. Dat kan leiden tot een klacht. Hiervoor hebben we de Klachtenregeling Aanbesteding opgesteld. Het doel hiervan is om klachten over een aanbesteding op een laagdrempelige wijze af te handelen.
Wie er een klacht in kan dienen en welke regels er verder gelden, leest u in de Klachtenregeling van Aa en Maas. U vindt de klachtenregeling en het digitale klachtenformulier op https://www.aaenmaas.nl/overons/samenwerken/klachten-aanbesteden/.


Eisen wat betreft houding en gedrag:

  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerking
  • Proactiviteit

Toelichting op rooster

Gemiddeld 32-36 uur per week. Het daadwerkelijke aantal uren per week kan verschillen. Echter dient er rekening mee gehouden te worden dat deze uren incidenteel ook ’s avonds en zeer incidenteel ook in het weekend of op feestdagen kunnen vallen. Daarnaast dient naar de aard van de functie rekening gehouden te worden met bereikbaarheid (telefoon, app, e-mail) die buiten de geplande werkdagen en -tijden valt.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Aantoonbare ervaring met het werken aan grotere en complexe projecten en programma's in het fysiek ruimtelijk domein Aantoonbare ervaring met het werken aan grotere en complexe projecten en programma's in het fysiek ruimtelijk domein (waterveiligheid, waterbeheer, gebiedsontwikkeling). Onder 'grotere complexe' projecten/programma's wordt o.a. maar niet uitputtend verstaan: een project programma waarbij sprake is van een wezenlijk maatschappelijk belang, meerdere betrokken partijen/belangen en vraagstukken waarbij veel van vaak ook tegengestelde belangen betrokken zijn.
  • Werkervaring Op CV aantoonbare, in de afgelopen 10 jaar minimaal 2 jaar relevante werkervaring, in de rol van omgevingsmanager, binnen projecten van overheidsorganisaties als Waterschap, Rijk, Provincie of Gemeente
  • Beschikbaarheid De door u aangeboden kandidaat is beschikbaar per 1-09-2025 voor gemiddeld 32 - 36 uur per week.
  • Eis aan opleiding De kandidaat beschikt over een afgeronde opleiding op tenminste HBO-niveau. Dit blijkt uit het meegestuurde CV.
  • Uurtarief Het op te geven uurtarief excl. BTW dient een all-in uurtarief te betreffen waarin alle kosten waaronder, maar niet gelimiteerd tot: salariskosten, reis- en verblijfkosten, overheadkosten, sociale lasten, algemene kosten, opleidingskosten, vervanging en winst en risico dienen te zijn inbegrepen. Het uurtarief tussen 18:00 – 8:00 uur op zaterdag, zondag en feestdagen bedraagt in alle gevallen 125% van het normale uurtarief. Dit uurtarief kan alleen toegepast worden voor geplande externe verplichtingen welke onvermijdelijk niet tussen 8:00 en 18:00 uur kunnen plaatsvinden.

De Wensen

  • Motivatiebrief Een motivatiebrief (maximaal 400 woorden) waaruit blijkt wat uw drijfveren zijn om deze functie te gaan vervullen. Hierbij wordt gelet op enthousiasme, resultaatgerichtheid en samenwerking. Scoretabel 25%: De drijfveren van de kandidaat worden duidelijk naar voren gebracht. Uit de motivatiebrief blijkt dat de kandidaat aan alle drie de vereiste aspecten voldoet (enthousiasme, resultaatgerichtheid en samenwerking). 15%: De drijfveren van de kandidaat komen voldoende naar voren, maar hadden sterker onderbouwd kunnen worden. Of uit de motivatiebrief blijkt dat de kandidaat aan ten minste twee van de drie vereiste aspecten voldoet. De opdrachtgever is echter nog niet volledig overtuigd dat de kandidaat het derde aspect (enthousiasme, resultaatgerichtheid of samenwerking) ook beheerst. 0%: De drijfveren van de kandidaat komen niet of nauwelijks naar voren, of uit de motivatiebrief blijkt niet dat de kandidaat voldoet aan ten minste twee van de drie vereiste aspecten (enthousiasme, resultaatgerichtheid of samenwerking).
  • CV met toelichting Uw CV met opleiding, relevante werkervaring en trainingen/cursussen. In de toelichting (maximaal 400 woorden) beschrijft u in welke mate u voor voorliggende opdracht relevante kennis en ervaring heeft met het werken aan grote complexe projecten in het fysiek ruimtelijk domein. Ga daarbij met name in op de projecten waaraan u gewerkt heeft, uw rol en bijdrage binnen deze projecten in planuitwerking en in realisatie en de relevantie van uw kennis en ervaring voor de voorliggende opgave. Scoretabel: 25% De CV sluit voldoende aan op de functie en de kandidaat heeft (zeer) ruime ervaring met het werken aan grote en complexe projecten en/of programma’s in het fysiek ruimtelijk domein. 15% De CV sluit voldoende aan op de functie en de kandidaat heeft voldoende kennis en ervaring met het werken aan grote en complexe projecten en/of programma’s in het fysiek ruimtelijk domein. 10% De CV sluit voldoende aan op de functie en de kandidaat heeft beperkte kennis en/of ervaring met het werken aan grote en complexe projecten en/of programma’s in het fysiek ruimtelijk domein. 0% De CV sluit onvoldoende aan op de functie en/of de kandidaat heeft zeer beperkte kennis en ervaring met het werken aan grote en complexe projecten en/of programma’s in het fysiek ruimtelijk domein en/of de toelichting van de kandidaat is niet SMART.
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Bij deze opdracht wordt na de eerste selectieronde met de drie kandidaten die het hoogste gescoord hebben op de eerste twee gunningscriteria  gesprekken afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze gesprekken worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria: Mondelinge toelichting op de werkervaring;De kandidaat kan de motivatie voor sollicitatie nader toelichten, waarbij gelet zal worden op enthousiasme, resultaatgerichtheid en samenwerking. Scoretabel 25% De werkervaring van de kandidaat voldoet volledig aan de rol. Daarnaast kan de kandidaat zeer sterk toelichten waarom hij/zij gesolliciteerd heeft op deze functie, waarbij de aspecten enthousiasme, resultaatgerichtheid en samenwerking duidelijk en sterk naar voren komen. 20% De werkervaring van de kandidaat voldoet voldoende aan de rol. Daarnaast kan de kandidaat goed toelichten waarom hij/zij gesolliciteerd heeft op deze functie, waarbij enthousiasme, resultaatgerichtheid en samenwerking voldoende aanwezig zijn. 10% De werkervaring van de kandidaat voldoet voldoende aan de rol. De toelichting op de sollicitatie is aanwezig, maar mist soms diepgang en overtuigingskracht. Enthousiasme, resultaatgerichtheid en samenwerking zijn aanwezig, maar niet altijd even sterk. 0% De werkervaring van de kandidaat voldoet onvoldoende aan de rol en/of de kandidaat kan onvoldoende toelichten waarom hij/zij gesolliciteerd heeft op deze functie en/of de aspecten enthousiasme, resultaatgerichtheid en samenwerking ontbreken of zijn niet overtuigend.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
23 juni 2025 om 09:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox