Waterschap Noorderzijlvest

Business controller

Waterschap Noorderzijlvest

De opdracht­omschrijving

Waterschap Noorderzijlvest zorgt in een groot deel van Groningen, in Noord- en Midden-Drenthe en in een stukje Friesland voor veilig leven met water, schoon water, gezuiverd water en voldoende water in elk seizoen. Voor onze 300 medewerkers gaat een gezonde en toekomstbestendige leef-, woon- en werkomgeving van de circa 383.000 inwoners in ons gebied boven alles. Dit vraagt om gedreven professionals die uitblinken in hun eigen vakgebied en passie. Voor het team Financiën zijn wij op zoek naar twee enthousiaste business controllers (gemiddeld 32 tot 36 uur per week)

  • Je werkt voornamelijk aan het opstellen van het jaarplan, begroting en de jaarrekening.
  • Daarnaast ben je betrokken bij diverse werkzaamheden binnen de Planning & Control-cyclus.
  • Je vervult een financiële gewetensrol binnen de organisatie. Dat betekent dat je je kritisch en tegelijkertijd constructief opstelt richting collega’s die verantwoordelijk zijn voor grote maatschappelijke opgaven binnen het beheergebied van het waterschap. Dit vraagt ook om het kunnen maken en onderbouwen van verantwoorde financiële keuzes.
  • Je werkt nauw samen met collega-adviseurs binnen het team.
  • Naast het inhoudelijke werk achter je pc ben je veel in contact met interne en externe stakeholders en zul je gevraagd, maar ook ongevraagd advies geven.

We zijn een organisatie in ontwikkeling. Ook het team waarin je komt te werken bevindt zich in een fase van professionalisering.

Kandidaatomschrijving

  • Je beschikt minimaal een hbo diploma (bij voorkeur in de richting bedrijfseconomie, accountancy of vergelijkbaar).
  • Je hebt kennis van financiële systemen; ervaring met AllSolutions is een pre.
  • Je hebt ervaring met het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV)  of het Waterschapsbesluit en draagt bij aan de brede implementatie hiervan, inclusief het opzetten van Management Informatie (MIS) rapportages. Laat dit duidelijk op het CV terugkomen.
  • Je kunt adviseren over sturingsinformatie en weet deze te vertalen naar bestuurlijke en managementbehoeften.
  • Je staat stevig in je schoenen. Je blijft rustig en professioneel wanneer je wordt uitgedaagd of wanneer anderen het oneens zijn met jouw visie.
  • Je hebt het vermogen om overzicht te bewaren, te structureren en te coördineren.
  • Je bent omgevingsbewust en weet goed te schakelen binnen een bestuurlijke context. Samen met collega’s kom je tot zorgvuldige en gedragen besluiten.
  • Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.

Competenties en gedragsindicatoren

  • Resultaatgericht: Je werkt doelgericht en bewaakt voortgang en deadlines. Je stuurt bij waar nodig om afgesproken resultaten te behalen.
  • Overtuigingskracht: Je kunt goed onderbouwen waarom bepaalde keuzes nodig zijn en weet anderen daarin mee te nemen. Je past je communicatie aan op je gesprekspartner.
  • Flexibiliteit: Je kunt omgaan met veranderende omstandigheden of prioriteiten en schakelt makkelijk tussen verschillende werkzaamheden.
  • Zelfstandig: Je neemt initiatief, werkt proactief en hebt weinig sturing nodig om je taken effectief op te pakken.

 

De Eisen

  • Opleidingseis: hbo diploma Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde HBO opleiding (bedrijfseconomie, accountancy of vergelijkbaar)
  • VOG Aanleveren VOG na gunning

De Wensen

  • Ervaring als financial binnen overheid Op CV aantoonbaar dat je ervaring hebt als financial, minimaal 3 jaar werkervaring, opgedaan in de afgelopen 8 jaar. Ervaring bij of voor een overheidsorganisatie is een prĂ©.
  • Motivatiebrief Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. De brief dient door de kandidaat zelf geschreven te worden. De kandidaat dient gemotiveerd aan te geven waarom hij/zij geschikt is voor deze opdracht en voldoet aan de competenties (door middel van voorbeelden). De brief wordt door de opdrachtgever getoetst aan de hand van de omschreven functietaken en/of competenties zoals verwoord in de kandidaat- en/of opdrachtomschrijving.
  • Ervaring met het maken van een jaarrekening Ervaring met het opstellen van een jaarrekening voor (semi) overheid in de afgelopen 3 jaar.
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. De kandidaat wordt gedurende het gesprek getoetst op de gevraagde kennis, ervaring en competenties zoals beschreven in de kandidaat en/of opdrachtomschrijving. Daarnaast wordt er beoordeeld of de kandidaat past binnen de organisatie en/of er een klik is met de kandidaat. De kandidaat waarop de keuze valt, scoort 25% voor het gesprek. De kandidaten die afgewezen worden naar aanleiding van de gevoerde gesprekken, scoren 0% voor het gesprek.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
21 mei 2025 om 10:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox