Provincie Gelderland

Strateeg ruimte

Provincie Gelderland

De opdracht­omschrijving

Opdracht
We staan in Nederland en ook in Gelderland, voor de uitdaging om de grote en urgente maatschappelijke vraagstukken rondom wonen, werken, bereikbaarheid, natuur en landbouw aan te pakken. Er is grote behoefte aan nieuwe woningen, een duurzaam, gezond en aantrekkelijk woon-, leef- en werkklimaat, een toekomstperspectief voor de landbouw, een gezonde en duurzame economie en herstel en versterking van natuur en landschap. Ook zien we dat nationale en mondiale ontwikkelingen als demografie, veiligheid in Europa, natuur en voedselzekerheid, klimaat en beschikbaarheid van grondstoffen van grote invloed zijn op hoe Gelderland er in de toekomst uitziet. Duidelijk is dat niet alles past en niet alles even belangrijk kan zijn. Er moet kleur bekend worden en keuzes gemaakt worden. Deze ontwikkelingen en keuzevraagstukken vragen van ons dat we scherp focus en stevig richting bepalen voor de inrichting van Gelderland en dit doorvertalen naar integraal ruimtelijk beleid. Voor deze meer regisserende en sturende rol van de provincie binnen het ruimtelijk domein, zijn we op zoek naar een Strateeg Ruimte om het team Ruimte tijdelijk te versterken in verband met ziekte.

Team Ruimte is de bron van gebiedskennis, de centrale plek voor integraliteit en de inspirator voor ruimtelijke kwaliteit. Het team bestaat uit strategen, regisseurs en planadviseurs. Zij werken aan ruimtelijk beleid, zorgen voor een goede ruimtelijke afweging en geven ruimtelijk advies aan gemeenten. Jij werkt samen met de andere strategen binnen het deelteam integrale planvorming (TIP). De strategen verkennen de Gelderse leefomgeving en verbinden en verbeelden de ruimtelijke opgaven en de waarden van Gelderland.

Als Strateeg Ruimte heb je overzicht over wat in het ruimtelijk domein van Nederland en in het bijzonder van Gelderland speelt, met focus op drie ontwikkelingen van evenwichtige verstedelijking, vitaal landelijk gebied en toekomstbestendige economie,met passende netwerken van mobiliteit en energie. Je neemt tevens kennis van hoe onze buurprovincies en Nordrhein Westfalen het ruimtelijk domein aanpakken.

Je legt en onderhoudt contact met relevante provinciale beleidsprogramma’s en thema’s; zoals: Wonen, Werklocaties, Economie, Mobiliteit, Energie, Agrifood, Natuur, Watermanagement, Recreatie en Toerisme, Delfstofwinning en Klimaat. Je versterkt de onderlinge verbindingen met het oog de ruimtelijke dimensies.

Je bent bestuurlijk sensitief en adviseert GS op ruimtelijke ontwikkelingen.

Je zorgt ervoor dat ruimtelijke ontwikkelingen passen binnen Gelderse waarden als leefbaarheid, gezonde en veilige leefomgeving en kwaliteiten van ruimte, landschap en erfgoed en dat rekenschap wordt geven aan sturende principes als zorgvuldig ruimtegebruik, water en bodem sturend, energie-beschikbaarheid en bereikbaarheid.

De gevraagde taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Via bestuur en directie adviseren van Rijk & IPO via de daartoe geëigende (interne en externe) kanalen en (soms strak georganiseerde) processen.
  • Uitvoering geven aan het (binnenkort) vast te stellen Ruimtelijk Arrangement (wederzijdse afspraken tussen Rijk en Provincie), en daartoe coördinatie voeren zodat we in contact met het Rijk voortgang en resultaten boeken.
  • In samenwerking ruimtelijke input leveren aan het traject van de vernieuwing van de provinciale omgevingsvisie, ook themagericht en gebiedsgericht.
  • Verdiepen en verbreden van kennis omtrent leefbaarheid en toepassen in provinciaal omgevingsbeleid.
  • Bijdragen en meewerken aan de actuele thema’s waar het TIP team aan werkt, zoals bijvoorbeeld de Gelderse goederencorridor, ontwikkelingen rondom VAB, water- en bodem sturend, defensie en de monitoring van ruimtelijke zaken, met aandacht voor cartografie.

Meerdere aanbiedingen
Provincie Gelderland behoudt zich het recht voor om in geval van meerdere aanbiedingen van één en dezelfde kandidaat, ongeacht of deze van één of meerdere leverancier(s) afkomstig zijn, één of meer offerte(s) betreffende kandidaat terzijde te leggen. Alleen de offerte die als eerste is ontvangen zal dan in behandeling worden genomen.

Door provincie Gelderland worden uitsluitend offertes in behandeling genomen waarbij alle voor de beoordeling daarvan benodigde gegevens door leverancier zijn aangeleverd.

In geval van een administratief gebrek of een kennelijke vergissing met betrekking tot een eis of gunningcriterium in de offerte, behoudt Flextender zich het recht voor om de leverancier het administratieve gebrek dan wel de kennelijke vergissing te laten herstellen binnen een termijn van 1 werkdag, te rekenen vanaf de dag van verzending van een verzoek daartoe. Indien Flextender het gevraagde niet binnen de daartoe gestelde termijn heeft ontvangen of indien het administratieve gebrek dan wel de kennelijke vergissing naar de mening van provincie Gelderland niet door het antwoord is hersteld, wordt de offerte van de leverancier terzijde gelegd.

Gestanddoeningstermijn
Een door leverancier uitgebrachte offerte blijft tenminste 90 kalenderdagen vanaf de datum waarop deze is ontvangen, ongewijzigd en onverminderd van kracht.

Procedure
De procedure wordt uitgevoerd in twee fasen. In fase 1 worden de offertes beoordeeld op de eisen en de gunningcriteria kwaliteit. Fase 2 is de interviewfase.

Interviewfase
De interviews vinden plaats op woensdag 4 juni 2025. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 2 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Als kandidaat niet beschikbaar is op de aangegeven datum/data, dient kandidaat dat in het kader van de Nota van Inlichtingen of bij het indienen van zijn offerte expliciet aan te geven. Indien kandidaat conform het hiervoor gestelde heeft aangegeven niet aanwezig te kunnen zijn op de datum/data waarop het interview zal plaatsvinden, zal in onderling overleg bepaald worden, wanneer het interview met deze kandidaat wel zal kunnen plaatsvinden. In ieder geval dient het interview op een zodanige datum plaats te vinden, dat de datum waarop de werkzaamheden moeten starten niet moet worden uitgesteld.

De interviews worden uitgevoerd door minimaal 2 medewerkers van provincie Gelderland. Deze personen beoordelen elke kandidaat op gelijke wijze op basis van de genoemde competenties. De beoordeling van het interview leidt tot de ranking die bepaalt welke leverancier in aanmerking komt voor voorlopige gunning van de opdracht.

Wijze van beoordeling interview en gunningsbeslissing
De score uit de schriftelijke beoordeling maakt geen onderdeel uit van de score die leidt tot het voornemen tot gunning. Iedere bij de interviewfase betrokken leverancier begint weer bij nul en heeft in de interviewfase gelijke kansen. Uitzondering hierop is in het geval meerdere kandidaten in de interviewfase gelijk scoren, dan zal de score op de gunningscriteria kwaliteit doorslaggevend zijn voor de gunningsbeslissing. Indien ook deze score gelijk is, zal de prijs doorslaggevend zijn voor de gunningsbeslissing.

Provincie Gelderland behoudt zich het recht voor om een kandidaat tijdens het interview vragen te stellen over het voldoen aan de eisen en over de antwoorden die leverancier/kandidaat heeft gegeven op de verschillende gunningscriteria kwaliteit. Indien provincie Gelderland van mening is dat kandidaat op basis van de antwoorden op voorgenoemde vragen een vertekend beeld heeft gegeven van zijn/haar ervaring/kwaliteiten en aldus feitelijk niet aan de eisen voldoet, dan wel een zodanige lagere score op de gunningcriteria kwaliteit had moeten krijgen, dat hij/zij niet had mogen worden uitgenodigd voor de interviewfase, zal provincie Gelderland kandidaat uitsluiten van gunning van de opdracht.

Indien provincie Gelderland geen geschikte kandidaat overhoudt na afronding van de interviewfase, behoudt provincie Gelderland zich het recht voor om terug te vallen op de ranking zoals die voortkwam uit de schriftelijke beoordeling om zodoende andere kandidaten uit te nodigen voor de interviewfase. In dat geval heeft provincie Gelderland het recht maar niet de verplichting om een of meerdere andere kandidaten uit te nodigen voor een interview, die na wijziging van de ranking daarvoor in aanmerking zouden komen.

Indien in de opdracht een inhuurbehoefte van meer dan één persoon wordt gevraagd worden de best scorende kandidaten uit de interviewfase geselecteerd.

Rechtsbescherming/bezwaar tegen gunningsbeslissing
In afwijking van artikel 1.6 en artikel 11.2 van de inschrijfvoorwaarden van Flextender geldt de volgende bepaling. Indien een leverancier zich niet kan vinden in de gunningbeslissing is hij gedurende zeven (7) kalenderdagen na dagtekening van de bekendmaking van de gunningsbeslissing in de gelegenheid deze aan te vechten door een kort geding aanhangig te maken bij de Rechtbank Gelderland. In het belang van een snelle en goede voortgang wordt u verzocht om per e-mail via inhuur@gelderland.nl provincie Gelderland tijdig op te hoogte te stellen van het aanwenden van een rechtsmiddel.

Door het uitbrengen van een offerte gaat elke Leverancier ermee akkoord dat bovengenoemde termijn van zeven (7) kalenderdagen een vervaltermijn is, en dat het niet uitbrengen van een dagvaarding binnen deze termijn in kort geding zal leiden tot niet-ontvankelijk verklaring van de Leverancier, en verval van iedere aanspraak.

Klachtenprocedure
In afwijking van artikel 9 van de inschrijfvoorwaarden van Flextender geldt de volgende bepaling. Het is mogelijk om een klacht in te dienen per e-mail via klachtenmeldpunt@gelderland.nl. Voordat u een klacht indient moet u, indien mogelijk, eerst een vraag stellen voor de Nota van Inlichtingen. U moet duidelijk aangeven dat het een klacht betreft. De voorwaarden voor het indienen van een klacht staan aangegeven in de Klachtenregeling aanbestedingen Gelderland 2013.

Social Return
De provincie Gelderland kent een aantal organisatiedoelstellingen, één daarvan is het bijdragen aan Social Return. Social Return is een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door middel van het opnemen van sociale voorwaarden, eisen en/of wensen in inkoop- en aanbestedingstrajecten. Op deze manier leveren opdrachtnemers een bijdrage op het gebied van werkgelegenheid en/of ontwikkeling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Er zijn verschillende manieren om invulling te geven aan Social Return. Denk aan het bieden van werkplekken, leerbanen, werkervaringsplekken en stages. Maar ook andere vormen van Social Return zijn welkom, zoals het bieden van of bijdragen aan scholing, begeleiding, geven van gastcolleges of advies aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en/of leerlingen/studenten.

Creatieve invullingen die op een andere wijze bijdragen aan de (arbeids-)participatie en/of ontwikkeling van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt zijn tevens mogelijk. Voorbeelden hiervan zijn Sociale inkoop (inkopen van diensten of producten bij sociale werkvoorzieningen/sociale ondernemingen) of het creëren van of bijdragen aan maatschappelijke activiteiten/sociale projecten.

De Social Return coördinator van provincie Gelderland kan u hierin verder informeren,  op weg helpen en ondersteunen. Na gunning zal de Social Return coördinator contact met u opnemen om samen te kijken naar de mogelijkheden.

CO2 resultaten
Provincie Gelderland is gecertificeerd op de CO2 prestatieladder, trede 5. In het kader van deze certificering worden CO2 resultaten gemonitord (waarvoor we de CO2 resultaten van onze leveranciers nodig hebben). Op verzoek van provincie Gelderland moet u op transparante wijze de gevraagde CO2 resultaten verstrekken met betrekking tot uw vervoersbewegingen (voor zover dit relevant is voor uw opdracht én benodigd is voor de berekening van onze CO2 resultaten). Indien u deze CO2 resultaten zelf (nog) niet monitort, moet u deze naar uw beste inschatting verstrekken. We verwachten in ieder geval dat kandidaat kan aangeven welk(e) vervoersmiddel(en) er ingezet zijn voor deze opdracht, of deze CO2 neutraal zijn (of niet) én een globale inschatting van het aantal afgelegde kilometers voor deze opdracht.

Verbod op Russische betrokkenheid
Op basis van het vijfde sanctiepakket van de Europese Unie is het provincie Gelderland niet toegestaan opdrachten te gunnen aan Russische partijen. Provincie Gelderland sluit een leverancier uit indien er sprake is van Russische betrokkenheid. Door het indienen van een offerte verklaart leverancier naar eer en geweten dat er geen sprake is en zal zijn van Russische betrokkenheid bij deze offerte én bij de uitvoering van de overeenkomst.

Leverancier verklaart in het bijzonder dat:

  • a) Leverancier geen (rechts)persoon is met een Russische nationaliteit en deze (rechts) persoon (natuurlijke personen, bedrijven, entiteiten of organen) niet gevestigd is in Rusland;
  • b) Leverancier geen rechtspersoon is die voor meer dan 50% eigendom is van een Russische partij zoals hierboven onder a) genoemd;
  • c) Leverancier niet handelt in belang van of op aanwijzing van een Russische partij, zoals bedoeld onder a) en b);

Indien de opdracht aan leverancier wordt gegund, bevestigt leverancier door ondertekening van de overeenkomst dat er geen sprake is van Russische betrokkenheid in de hierboven bedoelde zin.  

Als na ontvangst van de offerte of na gunning van de opdracht uit ons eigen onderzoek blijkt dat (mogelijk) sprake is van Russische betrokkenheid bij de uitvoering van de overeenkomst, dan zal de provincie Gelderland u alsnog verzoeken ondersteunende documentatie te overleggen voor uw standpunt dat géén sprake is van Russische betrokkenheid bij uw onderneming

De Eisen

  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde bestuurskundige, bestuursrechtelijke, planologische of technische HBO of WO opleiding in het ruimtelijk domein. Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de plaats, de afstudeerrichting en het afstudeerjaar.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 2 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2020 - heden) in de functie van RO beleidsmedewerker of ruimtelijk strateeg. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 2 jaar ervaring voldoet.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2020 - heden) met het opstellen van of werken met gemeentelijke, provinciale of nationale ruimtelijke plannen of visies. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 2 opdrachten/projecten waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet.
  • andidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2020 - heden) met het coördineren van strategisch ruimtelijke vraagstukken op ambtelijk en bestuurlijk niveau met interne collega’s en je counterparts bij andere overheden. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 2 opdrachten/projecten waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet.

De Wensen

  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met het uitzetten van strategische lijnen of het opstellen van ruimtelijk beleid, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. Kandidaat heeft geen ervaring met het uitzetten van strategische lijnen of het opstellen van ruimtelijk beleid (0 pt) Kandidaat kan 1 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het uitzetten van strategische lijnen of het opstellen van ruimtelijk beleid (20 pt) Kandidaat kan tenminste 2 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het uitzetten van strategische lijnen of het opstellen van ruimtelijk beleid (40 pt)
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met het opstellen van of werken met gemeentelijke, provinciale of nationale ruimtelijke plannen of visies, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. De opdrachten/projecten beschreven in de toelichting op de eisen mogen hier ook weer gebruikt worden. Kandidaat kan 2 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opstellen van of werken met gemeentelijke of provinciale ruimtelijke plannen (0 pt) Kandidaat kan 3 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opstellen van of werken met gemeentelijke of provinciale ruimtelijke plannen (10 pt) Kandidaat kan 4 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opstellen van of werken met gemeentelijke of provinciale ruimtelijke plannen (20 pt) Kandidaat kan tenminste 5 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opstellen van of werken met gemeentelijke of provinciale ruimtelijke plannen (30 pt)
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met het coördineren van strategisch ruimtelijke vraagstukken op ambtelijk en bestuurlijk niveau met interne collega’s en counterparts bij andere overheden, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. De opdrachten/projecten beschreven in de toelichting op de eisen mogen hier ook weer gebruikt worden. Kandidaat kan 2 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het coördineren van strategisch ruimtelijke vraagstukken op ambtelijk en bestuurlijk niveau met interne collega’s en counterparts bij andere overheden (0 pt) Kandidaat kan 3 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het coördineren van strategisch ruimtelijke vraagstukken op ambtelijk en bestuurlijk niveau met interne collega’s en counterparts bij andere overheden (10 pt) Kandidaat kan 4 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het coördineren van strategisch ruimtelijke vraagstukken op ambtelijk en bestuurlijk niveau met interne collega’s en counterparts bij andere overheden (20 pt) Kandidaat kan tenminste 5 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het coördineren van strategisch ruimtelijke vraagstukken op ambtelijk en bestuurlijk niveau met interne collega’s en counterparts bij andere overheden (30 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
27 mei 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox