Gemeente Zoetermeer

Senior handhavingsjurist

Gemeente Zoetermeer

  • max €117 per uur

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 10 juni 2025

  • 10 juni 2026

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) heeft als missie ‘’de afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten. De afdeling bestaat uit vier teams en de juristen vallen binnen het team Juridische Zaken, Beleid en Advies.

Opdracht
Je bent als jurist inzetbaar op zowel het domein handhaving als het domein vergunningverlening op het rechtsgebied omgevingsrecht (o.a. Wabo, Wro en Chw) alsmede op het rechtsgebied bijzondere wetgeving (o.a. Apv, Alcoholwet en Gemeentewet). Daarnaast ben je thuis in de Opiumwet.
- Juridische begeleiding en gemeentelijke vertegenwoordiging bij dossiers op het gebied van bestuursrechtelijke handhaving op het gebied van het Omgevingsrecht en bijzondere wetten.
- Toets aan wet- en regelgeving ter bepaling of sprake is van een overtreding.
- Opstellen van complexe gedoogbeschikkingen, waarschuwingsbrieven, vooraankondigingen, spoedbestuursdwangbesluiten, last onder bestuursdwang, last onder dwangsom en invorderingsbesluiten.
- Behandelen van zienswijzen, zowel schriftelijk als mondeling.
- Zelfstandige vertegenwoordiging in rechte bij de externe commissie voor bezwaar- en beroepschriften, de rechtbank en de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
- Overleg plegen met handhavingsinstanties en ketenpartners.
- Bewaken afstemming gemeentelijke regelgeving (beleid) en verordeningen.
- Input leveren op door onze afdeling en andere afdelingen op te stellen gemeentelijk beleid en bestemmingsplannen inzake de handhaafbaarheid hiervan.
- Fungeren als juridische vraagbaak binnen onze afdeling op het gebied van handhaving.
- Juridisch aanspreekpunt voor de inspecteurs bouw- en woningtoezicht.
- Juridisch aanspreekpunt voor de toezichthouder openbare ruimte.
- Gesprekspartner in het informele traject (mediation) naar aanleiding van bezwaar.
- Opstellen informerende notities voor de bestuurder en het college.
- Ondersteunt bij implementatie, interpretatie en toepassing van complexe wet- en regelgeving en bij het opstellen van complexe juridische correspondentie en beschikkingen.
- Uitvoeren collegiale (lees)toets.

Competenties
- Oplossingsgericht;
- Zelfstandig;
- Organiserend vermogen;
- Bewust risico gestuurd werken;
- Omgevingsbewust;
- Politiek sensitief;
- Daadkrachtig;
- Flexibel;
- Onder druk kunnen presteren.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).

Benodigd aantal professionals: 
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: ma t/m vrij.

 

 

De Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal WO niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als senior jurist handhaving met name op het gebied van Omgevingsrecht en op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring bij een grote gemeente (van minimaal 100.000 inwoners).;

De Wensen

  • minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jurist op het gebied handhaving op het gebied van Omgevingsrecht en Openbare Orde en Veiligheid binnen een overheidsorganisatie.
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met Powerbrowser.
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als jurist op het gebied handhaving op het gebied van Omgevingsrecht en Openbare Orde en Veiligheid binnen een gemeente.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
10 juni 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox